Spanningregelaar stervende? (r1 2000)

porcorosso

MF'er
6 apr 2015
44
0
nijmegen
Goedemiddag dames mijn heren, ik zit met een debacle dat mij in het grijze laat, daarom zou ik graag jullie eventuele bevestiging of ontkenning willen hebben.

Motorfiets:r1 2000
Modificaties: led knipperlichten zonder resistors, dus ADHD(heb vernomen dat het geen kwaad kan)

Ziekteverschijnselen
Alles functioneert perfect tot de normaal of grootlicht aangaan, hierbij zie je de lichten de hele tijd harder of zachter branden, overigens een heel klein beetje. Ook soms als je lichten aan hebt en knipperlichten aan doet gaan ze supersnel knipperen en daarna uit. En daarna soms aan. Clusterfuck. Zonder lichten functioneert alles perfect.
Fabrieksongegeven waardes
battery charged:12.8V
No load output: 14,1 tot 14.9V
Meetwaarden
battery no load: 12.8V
battery idle: 14.10
IDLE KNIPPERLICHT: 14.10
IDLE licht: cschommelt alles kanten op tussen 6-11, geen touw aan vast te knopen
LOAD LICHT: 13.10
LOAD KNIPPER:14.00
IDLE KNIPPER +LICHT: 6-11 schommelingen.
hypothese


Spanningregelaar stuk? Lijkt mij meest voor de hand liggend. MAAR! ik heb godschruwelijk lange tijd geleden nog toen mannen man waren en met speren achter herten aan zaten CBR600F2 spanningsregelaar stuk gehad en toen schommelde de voltage altijd, ongeacht wat aan stond en wat niet.

Wat denken jullie, is de spanningsregelaar stervende of kan eht iets anders zijn, eventueel typisch r1?

Alvast dank.
 
Met verlichting aan en lopende motor onder de 13.4, dan is er iets aan de hand. Of het de regelaar is of de dynamo, dat weet je in dit geval pas als je de dynamo meet. Stekker van de regelaar los en meten tussen de fasen. Stationair iets van >25v en op toeren uiteraard meer, belangrijker is dat er geen grote verschillen tussen de fasen zitten. Ze moeten allemaal ongeveer gelijk voltage bij gelijk toerental geven. Zo niet zijn er een of meerdere fasen doorgefikt en zal je dat eerst op moeten lossen voor je iets zinnigs over de staat van de spanningsregelaar kan zeggen.
 
Met verlichting aan en lopende motor onder de 13.4, dan is er iets aan de hand. Of het de regelaar is of de dynamo, dat weet je in dit geval pas als je de dynamo meet. Stekker van de regelaar los en meten tussen de fasen. Stationair iets van >25v en op toeren uiteraard meer, belangrijker is dat er geen grote verschillen tussen de fasen zitten. Ze moeten allemaal ongeveer gelijk voltage bij gelijk toerental geven. Zo niet zijn er een of meerdere fasen doorgefikt en zal je dat eerst op moeten lossen voor je iets zinnigs over de staat van de spanningsregelaar kan zeggen.


Hoi,

Paar dingetjes, al moet ik zeggen dat het plaatje duidelijk is.

Haynes zegt dat de OHm rond 0.55-0.45 moet zijn, bij de instelling van 1ohm, ik heb geen fancy spanningsmeter, dus op de 200ohm kreeg ik 0.6 eruit op alle coils.

Als de synamo echt stuk zou moeten zijn zou er ergens een infinite ohm moeten zijn of echt afwijking van de rest volgens haynes. Dus toch de spanningsregelaar?
 
Hoi,

Paar dingetjes, al moet ik zeggen dat het plaatje duidelijk is.

Haynes zegt dat de OHm rond 0.55-0.45 moet zijn, bij de instelling van 1ohm, ik heb geen fancy spanningsmeter, dus op de 200ohm kreeg ik 0.6 eruit op alle coils.

Als de synamo echt stuk zou moeten zijn zou er ergens een infinite ohm moeten zijn of echt afwijking van de rest volgens haynes. Dus toch de spanningsregelaar?

Ik ging er (ten onrechte) van uit dat je een multimeter had en dus volts wisselspanning kon meten...

Dezelfde weerstand door alle 3 de fases is een goed resultaat, maar sluit een kapotte dynamo niet uit is mijn ervaring. De geleverde spanning meten is betrouwbaarder vind ik.
 
Ik ging er (ten onrechte) van uit dat je een multimeter had en dus volts wisselspanning kon meten...

Dezelfde weerstand door alle 3 de fases is een goed resultaat, maar sluit een kapotte dynamo niet uit is mijn ervaring. De geleverde spanning meten is betrouwbaarder vind ik.


Ja die heb ik wel, alleen om die shit te meten moet ik dat zonder benzine tank doen, en das beetje moeilijk. Als ik nou ergens beun een slang vandaan kon halen kon ik dat direct de pomp in steken, maar ... Weet je waar ik dat kan halen?
 
Vergeet niet, om de meting niet alleen bij koude motor uit te voeren, maar ook als alles goed warm is. Sommige elektronica componenten geven koud een goede waarde, maar gaan warm haperen.
 
Gentelmen, het was de spanningsregelaar .

Ik ga zeker nog warm alles nameten, maar vervangen van spanningsregelaar door eentje van een maatje heeft het probleem opgelost, geen knipperen, geen wisselende spanning meer (Naja, een beetje direct relatief aan snelle gas bewegingen.


Tweede vraag, welke ik maar nergens op internet kan vinden. Kun je zomaar een open lucht filter erin prakken zonder de brandstof verhouding te veranderen?

Internet zegt dat bij carbs het geen zak uitmaakt, carburateur kiest zelf hoeveel brandstof erin gaat. Meer lucht= meer brandstof.

Is dat echt zo?
 
Laatst bewerkt:
Mocht je de oorzaak vinden, ik heb nog een (nieuwe) spanningsregelaar te koop en ook nog een gebruikte dynamo.

Smet in "r1 1998: kuipset, wielen, spanningsregel..."

ahh kakjes, ik zocht eigenlijk nog een extra achterwiel... ohh well....

Btw, de vraag van de luchtfilter is omdat hij nog 1tje heeft liggen die opender is dan de standaard, maar die dus in de luchtbox past. Wat de spanningsregelaar betreft gaat ie ff kijken, als ie niks heeft liggen neem ik contact op! :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Carburateurs zullen moeten afgesteld op aanpassingen aan de uitlaat en inlaat. Als je injectie hebt heb je geluk: deze meet de hoeveelheid lucht/temperatuur/uitlaatgas samenstelling en berekend hoeveel ingespoten moet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan