Honda Hornet stottert bij stationair en optrekken

gforse

MF'er
8 mrt 2013
56
0
Utrecht
Hallo mede wegmisbruikers! :]

Al geruime tijd (lees 2 jaar) heb ik last van een "stotter" met mijn Honda Hornet 600 uit 2005. (46000km op te teller)

Het euvel:
Bij het stationair draaien met een net warme/warme motor wil vaak (niet altijd) het toerental onregelmatig gaan lopen (normaal loopt ie rond de 1200 toeren stationair zonder problemen). Als het probleem begint zakt ie in tot 1000 toeren en "schiet" dan weer terug naar 1200 toeren. Dit resulteert in het "gestotter"(dit is ook terug te zien op de toerenteller "naald")
Wat echter nog vervelender is is wanneer ik weg wil rijden terwijl de motor net aan het "stotter" is, dit resulteert tot een bokkende motor, dit is op te lossen door meer gas te geven bij het ontkoppelen.

Wat heb ik al gedaan:
- Bougies vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Carburateurs geheel schoongemaakt
- Kleppen laten stellen
- CO van carburateurs laten afregelen (carburateurs dus niet laten synchroniseren)
- Alle vacuüm slangen hersteld
- Tank schoongemaakt
- Hoger stationair (volgens boekje 1400 toeren)
- Spanningsregelaar hersteld (kabels maakte slecht contact, stationair nu ~13.2v)
- Accu vervangen
- Uren rond gezocht op het internet maar helaas geen oplossing kunnen vinden

Helaas heeft al bovenstaand niet/tot nauwelijks uitgemaakt en heb ik geen idee waar nu verder te zoeken. :X -O-

Hopelijk dat iemand mij verder kan helpen in de zoektocht naar het euvel! :) :}


PS. ik zal eerdaags kijken of ik een filmpje/fragment van de situatie kan maken, denk dat dit meer tot de verbeelding spreekt.
 
- CO van carburateurs laten afregelen (carburateurs dus niet laten synchroniseren)

waarom niet? Da's nou net een vd dingen waardoor die stationair onregelmatig loopt.

Een brakke bobine doet het koud soms wel goed en warm niet meer. Als er dan af en toe een zwak vonkje tussen zit merk je dat ook stationair het meeste.

Of nog wat anders kan ook.
Hoop dat je er achter komt. ;)
 
'Honda Hornet stotter bij stationair en optrekken' > 'Honda Hornet stottert bij stationair en optrekken'

Thnx voor het aanpassen van mijn typo! :)

- CO van carburateurs laten afregelen (carburateurs dus niet laten synchroniseren)

waarom niet? Da's nou net een vd dingen waardoor die stationair onregelmatig loopt.

Een brakke bobine doet het koud soms wel goed en warm niet meer. Als er dan af en toe een zwak vonkje tussen zit merk je dat ook stationair het meeste.

Of nog wat anders kan ook.
Hoop dat je er achter komt. ;)

Tja dat is een goeie vraag waarom niet, heb het denk ik toen vanwege kosten gedaan. (ben zelf handig echter weinig tijd :P )

Echter voor zover ik weet zijn de carbs nog nooit gesynct. (rijd er zelf bijna 20.000km op)
Zijn er andere kenmerken behalve slecht stationair lopen van het uit sync lopen van je carbs?

Je hebt ook van die brandstof systeem reinigers, hiervan doe je een dopje van het spul in je tank elke keer je hebt getankt. Zal dit ook helpen de boel "soepeler" te laten lopen/ is dit nodig? sommige mede motorrijders zweren erbij.

Het elektra circuit zat ik zelf ook aan te denken, echter zijn de nieuwe bobines nog vrij prijzig, ik zal is wat 2de hands rond snuffelen.
Is het trouwens te meten of je een brakke bobine hebt / hoe kan je het defect opwekken?
 
1
Tja dat is een goeie vraag waarom niet, heb het denk ik toen vanwege kosten gedaan. (ben zelf handig echter weinig tijd :P )
Echter voor zover ik weet zijn de carbs nog nooit gesynct. (rijd er zelf bijna 20.000km op)
Zijn er andere kenmerken behalve slecht stationair lopen van het uit sync lopen van je carbs?

2
Je hebt ook van die brandstof systeem reinigers, hiervan doe je een dopje van het spul in je tank elke keer je hebt getankt. Zal dit ook helpen de boel "soepeler" te laten lopen/ is dit nodig? sommige mede motorrijders zweren erbij.

3
Het elektra circuit zat ik zelf ook aan te denken, echter zijn de nieuwe bobines nog vrij prijzig, ik zal is wat 2de hands rond snuffelen.
Is het trouwens te meten of je een brakke bobine hebt / hoe kan je het defect opwekken?
1
Gas response wordt dan meestal ook langzamer.

2
Ik gooi dat er ook heel soms een half flesje in. Als er ergens wat aanslag in de weg zit dan kan het helpen. Maar het is geen wondermiddel als er echt iets anders loos is.

3
Zelf heb ik normaal wel een onderdeel om te wisselen en uit te proberen. Maar waarschijnlijk moet je het ook zien met een stroboscoop. Als die aangesloten zit op een bougie kabel van een vage bobine terwijl die dan ook onregelmatig loopt zouden de licht flitsen ook niet helemaal regelmatig moeten zijn. Maar nogmaals zelf alleen zulke storingen opgespoord met bobines uitwisselen. (ik zou er op de gok ook geen nieuwe bobine voor kopen denk ik)
 
Terug
Bovenaan Onderaan