drukstift gsx-r k4

jeffers0n88

Rookie
7 apr 2015
2
0
Rijswijk, Nederland
Goedendag,

Ik heb een probleem met mijn gsx-r k4.
Na een aantal km gereden te hebben gaat ie een beetje olie lekken. Nou heb ik gelezen dat dat waarschijnlijk aan die drukstift ligt maar ik weet niet waar ik dat ding kan vinden :?
Ik heb nog niet zoveel motorervaring dus ik hoopte dat iemand mij hiermee kon helpen.

Alvast bedankt voor de moeite.
mvg
jeffrey
 
Je vraagstelling is idd wat vreemd. Als je olielekkage hebt ga je meestal kijken waar de olie lekt en vervolgens zie je welke pakking of rubber of wat dan ook kapot is. Jij laat iemand anders raden en probeert dan dat onderdeel op te sporen. Da's een wat vreemde manier van een diagnose stellen.
De drukstift ga je zo niet vinden, want die loopt van links naar rechts door je blok en dan zul je eerst een zijdeksel moeten demonteren om erbij te komen. Je vindt de drukstift achter het zijdekseltje bij je voortandwiel waar het mechanisme achter zit dat de koppeling bedient. Dat mechanisme drukt de drukstift in bij ontkoppelen en veert terug als je de koppeling los laat. Die drukstift zit in een rubber en die rubbertjes gaan idd wel eens lekken als gevolg van uitdroging. De reparatie is relatief simpel uit te voeren.
 
Je vraagstelling is idd wat vreemd. Als je olielekkage hebt ga je meestal kijken waar de olie lekt en vervolgens zie je welke pakking of rubber of wat dan ook kapot is. Jij laat iemand anders raden en probeert dan dat onderdeel op te sporen. Da's een wat vreemde manier van een diagnose stellen.
De drukstift ga je zo niet vinden, want die loopt van links naar rechts door je blok en dan zul je eerst een zijdeksel moeten demonteren om erbij te komen. Je vindt de drukstift achter het zijdekseltje bij je voortandwiel waar het mechanisme achter zit dat de koppeling bedient. Dat mechanisme drukt de drukstift in bij ontkoppelen en veert terug als je de koppeling los laat. Die drukstift zit in een rubber en die rubbertjes gaan idd wel eens lekken als gevolg van uitdroging. De reparatie is relatief simpel uit te voeren.

Dacht dat die GSXR's altijd een kabelbediende koppeling hadden.
 
Laatst bewerkt:
Dacht dat die GSXR's altijd een kabelbediende koppeling hadden.
Dat klopt, en wat bedient die kabel (uiteindelijk?) :P

Als het bij je drukstift lekt, dan is vaak je keerring naar z'n grootje, of de drukstift te ver ingesleten, of een combinatie van die 2.
Maar beter is om idd gewoon het olielek op te sporen.
 
Laatst bewerkt:
Als het inderdaad de keerring is, kan het wel eens duur gaan worden.
Bij de GSX-R 600 en 750 van de jaren 2004 en 2005 is deze keerring van binnenuit geplaatst.
Voor het vervangen van deze keerring moet het motorblok uit het frame gehaald worden.

Ik spreek uit ervaring. Heb deze keerring 2 jaar geleden zelf vervangen.
 
Hieronder een afbeelding van internet.
Hier is de keerring en de opstaande rand goed te zien.


full
 
Dacht dattie in de war was met hydraulisch bediende koppeling waarvan die stift vanaf de linkerkant bediend wordt.

Dat wordt ie ook, maar jij gaat er van uit dat er niet zoiets is als een kabelbediende oplossing op de plek waar normaal een slave cylinder zit. Dat is fout. Suzuki heeft jarenlang kabelbediende koppelingen gehad waarbij een kabel een drukstift links bedient die door het blok heenloopt en rechts de koppeling ontkoppelt.
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt ie ook, maar jij gaat er van uit dat er niet zoiets is als een kabelbediende oplossing op de plek waar normaal een slave cylinder zit. Dat is fout. Suzuki heeft jarenlang kabelbediende koppelingen gehad waarbij een kabel een drukstift links bedient die door het blok heenloopt en rechts de koppeling ontkoppelt.

Ik ga het nu begrijpen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan