ZXR400 motorblok tikt hard na onderhoudsbeurt

MotoChaly

MF'er
26 jun 2003
119
0
Leimuiden
Laatst voor mijn vriendin een ZXR400 gekocht. Deze had blijkbaar nog wat achterstallig onderhoud, dus maar gelijk een grote beurt gegeven.

Daarbij is aan blok het volgende gedaan:
- Olie + filter vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Bougies vervangen
- Kleppen gesteld

Vandaag weer in elkaar gezet en nu klinkt er veel lawaai vanaf het motorblok. In eerste instantie dachten we aan de kleppen of nokkenasketting. De klepspeling weer gecontroleerd en is in orde. De ketting staat op spanning en de timing klopt ook.

De oorzaak is niet duidelijk, via de volgende link is het geluid te horen. De motor heeft hier een minuut of vijf gedraaid en ik heb er een klein rondje mee gereden en is dus nog niet helemaal op temperatuur.


Mocht iemand een idee hebben horen we het graag! :)
 
Laatst bewerkt:
ik zou water nemen in een plantenspuit.
het is nogal raar spul , die remmenreiniger.

o,ja
een bigend lager verdoezel je niet met wat dikkere olie en meestal gaat het dan bij een hoger toerental nog beroerder klinken.
weet ik uit ervaring. ;)
Ik had destijds remmenreiniger bij de hand. Misschien reageert water net zo. Ik vond het wel grappig. Ik spuit remmenreiniger, maar de bocht wordt niet nat.
 
Alles wat je gedaan hebt nog een keertje nalopen.

Demonteer de bougies even, om te kijken of daar niks vreemds aan de hand is.
Oliepeil zou ik ook even nakijken, en toch de timing en klepspeling controleren.

Heb je een foto van de timing, en hoe groot heb je de klepspeling nu staan?
 
Bedankt voor alle reacties tot zover! Ik heb van het weekend pas weer tijd om verder te kijken en zal dan zoveel mogelijk de genoemde dingen nalopen. Als iemand nog andere tips/adviezen heeft om te controleren hoor ik het graag!

Alle inlaat kleppen tussen 0,12-0,17 mm
Alle uitlaat kleppen tussen 0,16 en 0,21mm
Zo staat het in de handleiding die ik heb.

De timing staat bij de krukas op de T (die naast de F) en de markeringen op de nokkenastandwielen wijzen dan exact naar elkaar. Bij een slag doordraaien natuurlijk precies van elkaar af en markeringen staan dan gelijk aan de bovenkant van de cilinderkop.
 
het is maar een filmpje met een beroerd geluid , maar mijn gedachte is dat ie stationair inderdaad op 3 poten loopt maar met wat gas erbij de 4e cilinder erbij komt.
ik zou alles nog eens nalopen maar ook de carbs reinigen, en vooral de stationair sproeiers extra aandacht geven.
 
Via een ander forum kreeg ik de tip om de carburateurs te synchroniseren, omdat dit ook een klapperende koppelingskorf kon veroorzaken.

Bij inknijpen van de koppeling was het geluid weg. Het synchroniseren bleek in ieder geval hard nodig en inmiddels loopt de motor veel rustiger en stiller.

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken! :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan