voorrem normaal?

freekveegee

MF'er
23 aug 2004
218
0
Bierbeek
Tijdje geleden cbr gekocht voor circuit.
Echter stel ik me nu vragen bij de voorrem! Als ik het wiel laat draaien en ik trek de rem een klein beetje aan, stopt het wiel dadelijk, doodnormaal natuurlijk. Maar dan kan ik de hendel nog (weliswaar met kracht) doortrekken tot tegen de gashendel...is dit normaal en heb ik alle remkracht, of is er iets mis???
Bij mijn vorige moto kon ik deze niet volledig intrekken en ik hoorde intussen van een aantal personen dat dit normaal is en van andere dan weer totaal niet, dat er iets mis is!
Vermits ik geen zin heb om de verf van de bandenmuren te gaan rijden en ik de motor pas deftig kan testen op circuit, zou ik het op voorhand met zekerheid willen weten...
Wie kan er mij de juiste verklaring/uitleg van geven of dit normaal is of niet? :?
full
 
Als de remblokken versleten zijn dan kun je de remhendel ook veel verder inknijpen.

En na vernieuwen remvloeistof en evt. schoonmaken en reviseren remmerij kan in het begin de handel vaak ook meer naar het handvat worden aangetrokken en is normaal, ook al voelt het raar. De remmen werken gewoon. Na verloop van tijd settle-ed dit, en dan treedt het niet meer op.
 
Als de remblokken versleten zijn dan kun je de remhendel ook veel verder inknijpen.

En na vernieuwen remvloeistof en evt. schoonmaken en reviseren remmerij kan in het begin de handel vaak ook meer naar het handvat worden aangetrokken en is normaal, ook al voelt het raar. De remmen werken gewoon. Na verloop van tijd settle-ed dit, en dan treedt het niet meer op.

Je remblokken schuiven gewoon op naarmate ze verslijten.

Als je de boel na verversen verder kunt in knijpen dan normaal zit er gewoon nog lucht in je systeem.
Naarmate je de rem meer gebruikt rem je als het ware de lucht eruit.
Piep kleine luchtbelletjes komen uiteindelijk naar je rempotje naar boven.
 
Laatst bewerkt:
in theorie kan dat - héél soms.

bedenk eerst al eens dat lucht naar het hoogste punt stijgt. en hoewel uw potteke meestal het hoogste is, gaat lucht echt niet tot daar als het eerst onderweg weer even omlaag moet.
 
Als de remblokken versleten zijn dan kun je de remhendel ook veel verder inknijpen.

En na vernieuwen remvloeistof en evt. schoonmaken en reviseren remmerij kan in het begin de handel vaak ook meer naar het handvat worden aangetrokken en is normaal, ook al voelt het raar. De remmen werken gewoon. Na verloop van tijd settle-ed dit, en dan treedt het niet meer op.


En nog 1 _O-
 
Intussen nieuwe remvloeistof aan het doorpompen geweest....zit precies niet veel "druk" achter de rempomp :? Bij mijn vorige motor leek dat krachtiger door te pompen!

Als je eerst je hele systeem eerst leeg hebt gepompt, dan zul je meer moeite hebben om er opnieuw vloeistof in te krijgen. Want er zit 1 grote 'luchtbel' in van boven tot onder. Daarom is het beter om de oude vloeistof te laten zitten en 'door te pompen' met nieuwe vloeistof.

Ik heb met een leeg systeem wel eens een half uur staan pompen voordat de vloeistof een beetje door begon te pompen. En toen het eenmaal ging, ging het ineens snel.

Om alle lucht uit het systeem te krijgen, haal ik vaak mijn remklauwen los en hang ze hoger op met een draadje (dus een boogje in de remleiding). Nachtje zo laten hangen en dan nog wat vloeistof doorpompen. Dan blijkt er altijd nog wel een belletje of 2 uit te komen (bij de banjo vandaan waarschijnlijk).

Als je zeker weet dat er geen lucht in het systeem zit, maar je remhendel nog steeds niet 'hard' is, dan denk ik dat de hoofdremcylinder niet goed meer is. Daar zit een zuigertje met twee rubber ringetjes. Als die ringetjes niet goed afsluiten, gaat er vloeistof langs en is je remhendel ook niet hard.

Maar in dat geval zou je de druk weg moeten voelen gaan wanneer je de remhendel zo hard mogelijk intrekt. Als je de remhendel intrekt tot het stuur, maar de druk blijft gelijk, dan zit er gewoon nog lucht in het systeem. Kan niet anders.
 
En naarmate je remblokken verslijten, zal er meer vloeistof in de leiding terecht komen (vandaar dat je een potje met extra vloeistof aan je stuur hebt zitten). Aangezien je remvloeistof niet kan samendrukken, blijft de 'hardheid' van je rem gelijk.

Je hoofdremzuiger verplaats evenveel remvloeistof met nieuwe blokken als met versleten blokken. Namelijk de hoeveelheid die in je hoofdremcylinder zit.
 
in theorie kan dat - héél soms.

bedenk eerst al eens dat lucht naar het hoogste punt stijgt. en hoewel uw potteke meestal het hoogste is, gaat lucht echt niet tot daar als het eerst onderweg weer even omlaag moet.
Het ging bij mij ook om de achterrem. De rempomp hangt ook maar een beetje hoger dan de klauw.
Dus vandaar dat het bij mij waarschijnlijk zo ging.
 
Het ging bij mij ook om de achterrem. De rempomp hangt ook maar een beetje hoger dan de klauw.
Dus vandaar dat het bij mij waarschijnlijk zo ging.

achteraan komt de remleiding meestal bovenaan de rempomp toe (en dan moet de leiding ook nog eens in een konstante steigende lijn geen zonder de minste dip), en zit het leidingkje naar het potteke er onder -> lucht geraakt nooit in het potteke.
 
naar mijn idee heeft een tyrip een nachtje om de remhendel alleen maar zin om de remzuigers goed te laten zetten, waardoor de volgende dag de rem harder aanvoelt.
de [eventuele] lucht gaat er echt niet uit want de zuiger in de hoofdremcilinder sluit het gaatje af.
De druk wordt ook pas opgebouwd als de zuiger met de cupjes voorbij dat gaatje is, eerder niet.
 
Vandaag lekker kunnen testen en de rem werkt prima!!!
Heb het sponzige gevoel ook getest en kunnen voelen bij andere motoren...
Blij dat dat opgeklaard is :-)
Blijkt nu wel weer de voorvering keihard te zijn.... weer iets om aan te sleutelen...
 
Als de remblokken versleten zijn dan kun je de remhendel ook veel verder inknijpen.

En na vernieuwen remvloeistof en evt. schoonmaken en reviseren remmerij kan in het begin de handel vaak ook meer naar het handvat worden aangetrokken en is normaal, ook al voelt het raar. De remmen werken gewoon. Na verloop van tijd settle-ed dit, en dan treedt het niet meer op.

Zit sommige posts echt met grote verbazing te lezen.Hoe komen sommige mensen erop _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan