Hoe krijg ik het geluidsniveau van mijn uitlaat wat lager

junglemeister

Rookie
2 apr 2009
13
0
Vrienden,

op mijn Kawasaki KLE 500 zit een Laser Produro pijp, die schofterig veel lawaai maakt. Niet raar als je bedenkt dat de demper simpelweg hol is.

Deze foto van de LAser site geeft het aardig weer:

LASER_PRODURO_ST_OPEN_LSB_01.jpg


En de praktijk lijkt de website te bevestigen:

Lr4t3tSmZVplLD80Z9DMOwtNYQrx0dDEEhPyIQv0NNs_I9gG3dOnzxbqcgL3pGd35XDeePE1XliC0Fcdvx0DJQ=w1342-h523


Gewoon een holle pijp dus. Aan de achterkant van de demper zit een soort van roostertje ingelast waardoor ik er geen DB killen kan inschroeven. Dit zit je ook op bovenstaande foto. Er is geen ruimte tussen 'binnenpijp' en buitenhuls, ondanks dat dat wel zo lijkt op de tweede foto. Het zit precies zoals op de eerste foto van de website.

Is dit nou een gevalletje: 'stop hem vol met rvw schuurspons van de action'? Of zijn er andere alternatieven? Ik heb al gelezen over dempingswol, glaswol, steenwol, maar kan ik dat er simpelweg inproppen. Ik hoef niet bang te zijn dat het eruit vliegt, want daar zorgt het roostertje aan het einde voor: die houdt dat m.i. keurig tegen.

En als ik 'm al moet vullen, met hoe veel??vol? Half? geen idee.
Alle tips zijn welkom!!

Thx!
 
Laser heeft twee types ProDuro dempers. De oude, die is of goedgekeurd of sport. Geen uitneembare db-killer of zo, dus altijd een net geluid of altijd een open demper. Het nieuwe type heeft wel een uitneembare db-killer.

Welke ProDuro je krijgt hangt van de motor af, in geval van de KLE is het een complete 2-1 uitlaat met het oude type. In jouw geval waarschijnlijk dus de sport versie. Als dan ook nog eens de dempingwol die om de geperforeerde pijp zit naar buiten is geblazen (kan gebeuren na verloop van tijd) krijg je inderdaad een flinke bak geluid.

Als er te weinig dempingmateriaal in zit (dat bruine spul in foto 1) dan moet dat eerst bijgevuld worden. Voor de duidelijkheid: het dempingmateriaal zit tussen buitenhuls en de binnenpijp met gaatjes. De pijp hoort helemaal niets in te komen, hooguit een db-killer aan het uiteinde.

Maakt de demper met nieuw dempingmateriaal nog teveel geluid naar je zin kan je kijken of je een db-killer kunt (laten) maken voor deze demper.
 
heb laatst 2 laser hotcam uitlaten stuk stiller gemaakt.

geluid uit de ingekorte dempers deden je vullingen loskomen ;)

met 2 db killers die ik in een oude doosje schroot bij motorzaak Vos Oss in Oss gevonden had.

tip: bel eens een dichtsbijzijde motorzaak of ze nog zo'n doosje hebben.

Vos Oss had trouwens nog een setje

O ja, en mijn dempers zitten voor 25 % vol met grove staalsponsen van de blokker

gr.

Ronald





 
Laatst bewerkt:
gewoon een rondel die er net niet in past met "geweld" kloppen in het eindpijpje.
door te experimenteren met de grote van het gat kan je het geluid en het vermogen wat regelen. klein gat = minder lawaai uiteraard, maar ook meer tegendruk, dus mogelijks wat sterker middengebied en wat minder topvermogen.

maar eerst maar eens de vulling verversen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan