Webshop gegalvaniseerde inbus bouten per stuk

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Beste,

Ik ga zoveel mogelijk schroeven in mijn project motortje vervangen voor RVS exemplaren omdat het originele spul gaar, verroest of kwijt is.

Nou heb ik ook een andere voorvelg en schijven gemonteerd, hier wil ik de bouten ook van gaan vervangen door RVS.

Moet ik hierbij nog letten op een bepaalde treksterkte. Er zit overigens een spacer tussen mijn velg en schijven dus dit zou nog wat extra kracht kunnen leveren op de bouten.

Ik wilde de hele handel gaan bestellen bij www.rvspaleis.nl hier staan alleen ISO waarden bij de bouten, geen treksterkes en dergelijke.

groeten Paul
 
Zoals ik al aangaf zijn de originele bouten na 32 jaar trouwe dienst verroest, kapot, kwijt of een combinatie van een van deze zaken.

Mbt mijn remschijf schroeven, ik heb geheel andere velgen en schijven, hier heb ik dan ook geen originele schroeven meer van.

Waarom RVS?
geen/minder roest en alles makkelijk te krijgen in zelfde kleur/vorm/stijl.

Ik begrijp dat RVS minder sterk is, en ik wil uiteraard veilig op weg. Weten jullie welke sterkte wordt aangeraden en of en zo ja waar ik dergelijke schroeven in verschillende maten kan krijgen?

groeten Paul
 
Standaard kwaliteit van RVSpaleis is A2/70, weet niet of ze A2/80 leveren
Je moet minimaal A2/80 hebben om qua treksterktevergelijkbaar te zijn met staal 8.8

Ter vergelijking wat getallen voor advies aanhaalmomenten:
M8/1.25 8.8 26Nm
M8/1.25 A2-70 18Nm
M8/1.25 A2-80 24Nm

Dat nog even afgezien van de andere taaiheid en galvanische corrosie van RVS/alu combinaties.

Mijn conclusie & advies: op kritische plaatsen geen RVS
 
:^

Dit dus, en dan houdt janjaapdeluxe alle variabelen tactisch buiten schot. Sta er ook bij stil dat sommige motoren al af fabriek uitgerust zijn met bouten in 10.9 of sterker. En dan ga jij er ook nog een spacer tussen zetten waardoor het krachtenspel op de bouten groter wordt dan origineel.

Ik zou er gewoon staal in zetten..
 
Niet doen. Lagere yield strength,dus sneller plastische deformatie. Minder rekbaar, dus je kan het minder vast zetten (meer kans op lostrillen).

Er zit natuurlijk een dikke veiligheidsmarge op de oem bouten, maar die zit er niet voor niets. Door je spacer lever je al in, en door rvs nog veel meer.
Bij normaal gebruik zal je er geen last van hebben, maar er zijn uiteraard scenarios waarin de berekende maximum belasting overschreden wordt (daarom de marge), en juist op die momenten wil je niet dat je remmen falen.
 
Laatst bewerkt:
heb het nog even nagekeken en ik geef jullie volledig gelijk.

Moet zeker bij remmen, aandrijving en andere constructieve zaken staal gaan worden.
weten jullie een site met een mooi assortiment liefst per stuk te bestellen gegalvaniseerde bouten en moeren?

groeten Paul
 
inderdaad tussen de naaf en de schijf B|

gek dat er voor RVS zoveel praktische sites zijn maar voor gegalvaniseerd staal amper.

Dan maar langs de lokale metaal boer.
Iemand tips in omgeving den haag of amsterdam/amstelveen?

groeten Paul
 
Scholte & de Vries - Estoppey (Amstelveen)

Langs de werf 17
1185 XT Amstelveen
Telefoonnummer 020-6435365
Faxnummer 020-5473112
E-mailadres info@sv-e.nl

Openingstijden
Maandag t/m vrijdag 07:00 uur tot 16:45 uur
 
inderdaad tussen de naaf en de schijf B|

gek dat er voor RVS zoveel praktische sites zijn maar voor gegalvaniseerd staal amper.

Dan maar langs de lokale metaal boer.
Iemand tips in omgeving den haag of amsterdam/amstelveen?

groeten Paul
Ik heb pas geharde imbussen bij Fabory gehaald. Op bedrijfsnaam koopt het makkelijkste..
Kosten dubbeltjes.....
 
En toch vind ik het vreemd dat Pro-Bolt RVS bouten levert voor remschijven voor diverse merken.Tis toch een merk wat behoorlijk bekend is en ook het een en ander sponsort in de MtoGP gezien die sticker die regelmatig prominent in beeld komt.Ze hebben zelfs een zeer ruim assortiment aan RVS bouten.
 
Ik heb mijn riemschijven al jaren vast zitten met rvs boutjes
Zoveel kracht komt er nu ook weer niet op
Ik bedoel de boutjes moeten er vooral voor zorgen dat de schijf niet rond gaat draaien
Dan zou de schijf dus een stuk of 6 boutjes doormidden moeten snijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan