Kawasaki ZZR600: Afgebroken drukvinger in koppelingshuis

sjorsth

Rookie
8 apr 2014
29
0
Enschede
Beste motorfanaten,

Allereerst zal ik me even voorstellen want ik heb gelijk de primeur te pakken om mijn eerste post te plakken. Ik lees al vele maanden mee en heb al veel nuttige informatie hier kunnen vinden.
Ik ben Sjors, 24 jaar en woon in Enschede. Mijn grote vriend is een Kawasaki ZZR600 (model E uit 1997) waarmee ik al vele duizenden plezierige kilometers heb mogen maken.

Afgelopen weken heb ik het één en ander aan onderhoud gedaan samen met een maatje van me. Ik ben wel handig maar weet niet zo veel van motoren op technisch gebied dus dan is het erg nuttig om er iemand bij te hebben die er wel veel vanaf weet.
Sinds vorige week heb ik een probleem waar ik hier en überhaupt op het internet niet veel over kan vinden. Zelfs een motorzaak die ik heb opgebeld heeft zoiets nog niet eerder meegemaakt.
Het gaat om de drukvinger waaraan de koppelingskabel is bevestigd. Deze gaat van buiten naar binnen het koppelingshuis en is verbonden met de drukstift waarna de boel ontkoppeld kan worden. Nu is deze dus tijdens het rijden uit het koppelingshuis naar beneden geschoten waardoor helemaal niet meer ontkoppeld kan worden. Op het stangetje is bovenaan een stukje metaal afgebroken. Duidelijk is dus dat op de drukvinger te veel kracht is gekomen en deze op het zwakste punt begeven heeft.

Dit probleem doet zich voor de tweede keer voor en daarom denk ik dat er meer aan de hand is dan alleen de drukvinger die (weer) kapot is gegaan. De drukvinger (die ook wel eens koppelingshevel/clutch release arm wordt genoemd) heeft op dezelfde plek schade als de vorige keer toen deze was afgebroken bovenaan. Zie daarvoor de foto.

Verdere informatie die nog van belang kan zijn: de kilometerstand welke nu 45000 bedraagt. Van de historie weet ik verder weinig wat betreft de koppeling en de versnellingsbak.

Hebben jullie enig idee waar het probleem zit of wat we nu het beste kunnen controleren? Iets versleten? De motor ligt al voor een groot deel uit elkaar.

Ik ben erg benieuwd en alvast mijn dank voor het meedenken.

Zie hieronder twee foto's van de kapotte drukvinger:

full

full


Dit is de koppeling. Mogelijk is hier nog wat te zien? In het midden zien dus jullie waar de drukvinger aan verbonden is.
full


Hier onderstaand is een foto te zien van het koppelingshuis en waar die drukvinger onderaan dus in gaat. Deze foto is niet van mijn motor (zal even kijken of ik van mijn eigen koppelingshuis nog een foto kan maken binnenkort). Bij mij is het onderaan het koppelingshuis (waar de drukvinger in gaat) overigens ook licht beschadigd.
full
 
Laatst bewerkt:
Beste motorfanaten,

Allereerst zal ik me even voorstellen want ik heb gelijk de primeur te pakken om mijn eerste post te plakken. Ik lees al vele maanden mee en heb al veel nuttige informatie hier kunnen vinden.
Ik ben Sjors, 24 jaar en woon in Enschede. Mijn grote vriend is een Kawasaki ZZR600 (model E uit 1997) waarmee ik al vele duizenden plezierige kilometers heb mogen maken.

Afgelopen weken heb ik het één en ander aan onderhoud gedaan samen met een maatje van me. Ik ben wel handig maar weet niet zo veel van motoren op technisch gebied dus dan is het erg nuttig om er iemand bij te hebben die er wel veel vanaf weet.
Sinds vorige week heb ik een probleem waar ik hier en überhaupt op het internet niet veel over kan vinden. Zelfs een motorzaak die ik heb opgebeld heeft zoiets nog niet eerder meegemaakt.
Het gaat om de drukvinger waaraan de koppelingskabel is bevestigd. Deze gaat van buiten naar binnen het koppelingshuis en is verbonden met de drukstift waarna de boel ontkoppeld kan worden. Nu is deze dus tijdens het rijden uit het koppelingshuis naar beneden geschoten waardoor helemaal niet meer ontkoppeld kan worden. Op het stangetje is bovenaan een stukje metaal afgebroken. Duidelijk is dus dat op de drukvinger te veel kracht is gekomen en deze op het zwakste punt begeven heeft.

Dit probleem doet zich voor de tweede keer voor en daarom denk ik dat er meer aan de hand is dan alleen de drukvinger die (weer) kapot is gegaan. De drukvinger (die ook wel eens koppelingshevel/clutch release arm wordt genoemd) heeft op dezelfde plek schade als de vorige keer toen deze was afgebroken bovenaan. Zie daarvoor de foto.

Verdere informatie die nog van belang kan zijn: de kilometerstand welke nu 45000 bedraagt. Van de historie weet ik verder weinig wat betreft de koppeling en de versnellingsbak.

Hebben jullie enig idee waar het probleem zit of wat we nu het beste kunnen controleren? Iets versleten? De motor ligt al voor een groot deel uit elkaar.

Ik ben erg benieuwd en alvast mijn dank voor het meedenken.

Zie hieronder twee foto's van de kapotte drukvinger:

[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is de koppeling. Mogelijk is hier nog wat te zien? In het midden zien dus jullie waar de drukvinger aan verbonden is.
[afbeelding]

Hier onderstaand is een foto te zien van het koppelingshuis en waar die drukvinger onderaan dus in gaat. Deze foto is niet van mijn motor (zal even kijken of ik van mijn eigen koppelingshuis nog een foto kan maken binnenkort). Bij mij is het onderaan het koppelingshuis (waar de drukvinger in gaat) overigens ook licht beschadigd.
[afbeelding]
Ik zie die slijtage meer bij de ZZR's.
Zeker die een keertje op de rechterkant zijn gevallen.

Ik heb deze nog liggen. Die was vervangen omdat er een nieuw deksel op kwam, inclusief die stift:
full


En ik heb nog een deksel liggen, moet alleen even kijken of het voor een D of een E is, anders past t niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een koppeling is best wel complex. De kans dat iets verkeerd is gemonteerd of mist is vrij groot.

Wat je zou kunnen doen is met de technische tekening van een micorfiche controleren en een werkplaatshandboek of alle onderdelen aanwezig zijn en correct gemonteerd.
 
Ik zie die slijtage meer bij de ZZR's.
Zeker die een keertje op de rechterkant zijn gevallen.

Ik heb deze nog liggen. Die was vervangen omdat er een nieuw deksel op kwam, inclusief die stift:
[afbeelding]

En ik heb nog een deksel liggen, moet alleen even kijken of het voor een D of een E is, anders past t niet.

Toevallig is die van mij ook op die kant gevallen inderdaad. Maar volgens mij is dat niet de reden dat de drukvinger eruit komt gezien daar volgens mij toch een flinke kracht op moet komen om deze eruit te drukken.
Begrijp ik overigens goed dat je die drukvinger verkoopt? Zo ja, wat zou je er voor willen hebben? :)

Een koppeling is best wel complex. De kans dat iets verkeerd is gemonteerd of mist is vrij groot.

Wat je zou kunnen doen is met de technische tekening van een micorfiche controleren en een werkplaatshandboek of alle onderdelen aanwezig zijn en correct gemonteerd.

Dus je denkt dat er toch iets mis is met de koppeling zelf? Aan de bouten te zien heeft een vorige eigenaar deze al uit elkaar gehad dus wat dat betreft zou het goed mogelijk zijn. Zou het eventueel ook een versleten koppeling kunnen zijn?

is de geleiding in het koppelingdeksel nog wel ok?

Met de geleiding bedoel je die rollagers waar de drukvinger in glijdt? Want die rollen nog prima namelijk.


Bedankt trouwens voor jullie reacties! *O*
 
Toevallig is die van mij ook op die kant gevallen inderdaad. Maar volgens mij is dat niet de reden dat de drukvinger eruit komt gezien daar volgens mij toch een flinke kracht op moet komen om deze eruit te drukken.
Misschien denk ik te ver, maar een val kan iets ontzetten, of krom maken. En veel kracht op een kromme pen....
Begrijp ik overigens goed dat je die drukvinger verkoopt? Zo ja, wat zou je er voor willen hebben? :)
Als jij die wilt, tuurlijk :)
Dus je denkt dat er toch iets mis is met de koppeling zelf? Aan de bouten te zien heeft een vorige eigenaar deze al uit elkaar gehad dus wat dat betreft zou het goed mogelijk zijn. Zou het eventueel ook een versleten koppeling kunnen zijn?Met de geleiding bedoel je die rollagers waar de drukvinger in glijdt? Want die rollen nog prima namelijk.


Bedankt trouwens voor jullie reacties! *O*
 
Dus je denkt dat er toch iets mis is met de koppeling zelf? Aan de bouten te zien heeft een vorige eigenaar deze al uit elkaar gehad dus wat dat betreft zou het goed mogelijk zijn. Zou het eventueel ook een versleten koppeling kunnen zijn?

Ik heb geen idee of dit de oorzaak kan zijn. Mijn ervaring is dat je bij problemen niet gelijk te moeilijk moet denken. De meest voor de handliggende oorzaken dus eerst onderzoeken. Dit is meestal ook het gemakkelijkste.

Je hebt de deksel nu toch al los dus moet je al de pakking gaan vervangen en de olie weer bijvullen. Controleren kost dus alleen inspanning en tijd. (tenzij je een prutser bent en de boel sloopt) Daarbij kan je dan gelijk controleren of er niet iets mis is met de onderdelen. (versleten of krom o.i.d.)
 
De brandstapel lijkt me ook nog een goede mogelijkheid inderdaad. ;)

Volgende de onderdelen lijst is het een drukvinger. Maar inderdaad als je naar de werking gaat kijken van de 'vinger' lijkt het er meer op dat er een trekkende beweging wordt gemaakt.
 
Ondertussen is de hele koppeling uit elkaar gehaald en hebben we de koppelingsplaten- en veren vervangen. Eigenlijk heb ik overal goed naar gekeken maar ben geen rare dingen tegen gekomen tijdens het los halen van de onderdelen en het vervangen er van. De koppelingskorf was wel licht ingesleten maar het ontkoppelen leek me wel soepel gaan dus ging er een beetje van uit dat het daar niet aan lag. Op de drukstift (dus waar de drukvinger/trekvinger aan trekt) zaten wat kleine bramen die eraf gevijld zijn. Uiteindelijk alles weer in elkaar gezet. De pakkingen van de carterdeksel en de koppelingsdeksel heb ik zelf gemaakt. Daarvoor heb ik papier besteld en via een lasersnijder op school alles uitgesneden. Lijkt goed te passen. Verder oliefilter vervangen en de olie en koelvloeistof weer bijgevuld. Aangezien ik niet echt een grote ingreep heb gedaan bij de koppeling hoop ik dat die drukvinger voorlopig wél heel blijft. Maar dat zal even afwachten zijn...

Hier nog wat fotos:
full

full

full

full


Nu dacht ik na een dagje sleutelen eindelijk weer eens te kunnen rijden na een paar weken stil staan. De motor was ondertussen al warm want die stond al een kwartier te lopen.
Maar na een paar honderd meter begon die te stotteren en kon ik uiteindelijk niet harder rijden dan 40 á 50 km/h. Lijkt me een raar probleem gezien we alleen met de koppeling bezig zijn geweest en wat vloeistoffen hebben vervangen.

Hebben jullie enig idee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan