Motorfietsolie in auto?

Busamania

MF'er
20 jan 2005
140
0
Misschien een hele domme vraag, maar kan dit? En waarom niet? :)

Een motorfiets heeft speciale olie nodig ivm met hogere slijtage (hogere toerentallen), dacht ik? Als je die hoogwaardigere olie dan in een auto gooit, is dit dan niet beter voor de auto? Hoe zit dat precies? :z
 
Tja sommige hebben verstand van motoren, maar als er diep in de materie gedoken moet worden, dan gaan ze de grote groep na blaten...

Ik rijd al wat jaartjes motor, en er was een tijd dat er alleen maar "olie" was,
Cb350t
cb 550f
goldwing
z650
z1000
z1r
gsxr1100w

Allemaal motoren die gewone 10W40 gebruikten, zonder frictievermeerderaars, en wat al niet meer...
Het is de bedoeling dat je in dit soort motoren ook "gewone" 10W40 gebruikt, dat is de voorgeschreven olie, en daar zijn de blokken voor ontworpen.....

Dan ontstaat er een PK-race, en moet er meer vermogen komen, meer vermogen betekend ook meer kracht op de koppeling, dus zouden die eigenlijk zwaarder moeten worden, maar de race om prestatie's vraagt ook lichter materiaal...
En hoe kun je dat samen laten gaan....

Zwaardere koppelingen vragen meer bedieningskracht, kun je hydraulisch doen ( kost een paar centen meer) , of gewoon lichter maken, en dan een additief aan je olie toevoegen....
:N
Als monteur moet je je aan de regels van de fabrikant houden, maar een paar zwaardere veren kan dit ook oplossen, ten koste van het bedieningsgemak
 
op 13 april 2015 heb ik mf-oma een oplawaai verkocht, en kenbaar gemaakt dat ik motorfietsolie in de peugeot wilde gaan gooien ivm het toch wel hoge verbruik/lekkage :') van onze auto.
Voordat de motorfietsolie erin ging heeft gisteren de versnellingsbak het begeven _O-
Dus.. iemand nog 8 liter goed gebruikte olie hebben voor in zijn auto ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan