Accu + optimate 2

tahPhallus

Rookie
2 jun 2012
13
0
Nijmegen
Hoi

geen idee of dit de juiste plek ervoor is... Maar ik heb dus gisteren een nieuwe accu gehaald (werkt prima overigens.)
Alleen nu sloot ik deze zojuist aan op mijn optimate 2 druppellader, en toen ging het oranje lampje aan en ging hij laden.
Ik had eigenlijk verwacht dat het lampje groen zou zijn, omdat deze dus net nieuw is..

Of is dit nu een hele rare vraag? :?
 
Doorgaans is die accu nog niet 100% vol, maar wel vol genoeg om direct te kunnen starten.

Maar wat moet de klemspanning dan zijn als deze volledig geladen is?

Ik zal vanavond de nieuwe accu eens aan de druppellader hangen om te kijken welke klemspanning de accu heeft nadat deze is geladen met de druppellader..
 
Net even in de service-manual van mijn VFR gekeken.

Hierin staat dat de accu 'fully charged' is als de spanning 13.0 - 13.2 V is en dat hij moet worden geladen als de spanning 'below 12.3 V' is.

Voor de laadspanning geldt: 'measured battery voltage < measured charging voltage < 15.5 V' bij een toerental van 5000 rpm.

Mijn info over 13 en 14 V kloppen dus niet helemaal, maar ook niet helemaal niet...
 
Doorgaans is die accu nog niet 100% vol, maar wel vol genoeg om direct te kunnen starten.


Maar wat moet de klemspanning dan zijn als deze volledig geladen is?

Ik zal vanavond de nieuwe accu eens aan de druppellader hangen om te kijken welke klemspanning de accu heeft nadat deze is geladen met de druppellader..

Zoals beloofd:

Ik had de nieuwe accu aan de druppelader gehangen (optimate 3).

De accu had voor aanvang een klemspanning van 12.9 volt (dit was de spanning nieuw uit de doos)

Na een nacht aan de druppellader gehangen te hebben bedraagt de klemspanning nu 13.1 volt.

Het scheelt dus inderdaad nog wel ietsjes :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan