De onwetendheid slaat toe.

Thwizzle

MF'er
26 mrt 2015
153
63
Amersfoort
Hey MF'ers,

Op 10 februari haalde ik mijn motorrijbewijs en sinds ruim een maand ben ik een trotse bezitter van een Honda CBR600 F3 uit '97. Helaas ben ik totaal niet handig, heb nooit iets technisch uitgevoerd en heb ook (nog) geen gereedschap (het houdt op bij een multi-tool).

Nu loopt mijn Honda niet super. Hij pruttelt bij een constante snelheid en tijdens het wegrijden. Een dure motorzaak bij mij in de buurt zei meteen dat hij op 3 cilinders liep i.p.v. 4. Zo erg verwacht ik niet dat het is, maar wat weet ik ervan?

Nu ben ik wel zover gekomen dat ik voor mijn motor 4 nieuwe bougies, remvloeistof, olie, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en remblokken heb besteld. Helaas kan ik hier dus niks mee. Ik stel me hier kwetsbaar op door erbij te zeggen dat ik echt baal dat ik zo weinig kan. Ik weet niet eens wat een momentsleutel is en waar het voor dient. Ik schaam me ervoor. Nu heb ik een WPHB van de Honda, maar ik kom denk ik verder met een chinees woordenboek. Ik snap er niks van.

Ik sta nu voor 3 keuzes:

1; Ik breng de motor naar de garage en laat een monteur al mijn nieuwe spul erin zetten. Zo is het snel opgelost maar weet ik er zelf niks vanaf.
2; Ik probeer het zelf via YouTube, koop wat gereedschap, maak wat stuk en ben waarschijnlijk meer geld kwijt dan wanneer ik hem naar de garage breng.
3; Een sleutelcursus. Helaas kwam ik erachter na wat lezen op het forum dat je er te weinig van opsteekt en het nogal een geldverspilling is.

Alle 3 niet echt opties om mijn probleem op te lossen, tenminste, zo zie ik het.
Ik was daarom benieuwd of er mensen zijn in de buurt van Amersfoort, Barneveld of Ede (een beetje rond de Veluwe dus) die mij vrijwillig of tegen een vergoeding iets kunnen leren over het sleutelen aan mijn motor. Het liefst gewoon de basics. Ik wil het liefst een sleutel-buddy die af en toe over mijn schouder meekijkt en die tips e.d. heeft over gereedschap en aanpak.

Mochten jullie hier een andere mening over hebben of iets voor mij weten, alsjeblieft, deel het..
 
Je spullen monteren hoeft er niet voor te zorgen dat je motor ineens op 4 cilinders gaat lopen.

Dat is naar mijn bescheiden mening ook de grote toegevoegde waarde van een goede monteur. Een bougie verwisselen gaat je wel lukken. Maar zo snel mogelijk een juiste diagnose stellen en het probleem verhelpen daar heb je ervaring en kunde voor nodig.

Bougie verwisselen gaat wel lukken? Ik denk niet dat je ze de kost moet geven die ze er scheef indraaien en daarmee hun cilinderkop naar de filistijnen helpen...Zeker wanneer je nooit een schroevedraaier vastgehouden hebt. En dit is nog maar iets simpels. Zou de brommert lekker weg brengen, dan maar een paar knaken arbeidsloon kwijt.
 
Ik sleutelde vroeger heel veel aan brommers en scooters, daar heb ik veel van geleerd.

De onderdelen zijn niet zo groot en zwaar maar de techniek is zeer leerzaam.

Wat als TS nu eerst eens een oud brommertje koopt (die opknapt en met winst verkoopt, en van die winst wat gereedschap koopt om mee aan zijn motor te sleutelen).

Ach laat maar, ik dwaal af O-)
 
Als je je gaat verdiepen via Youtube, deze overslaan. Is een goed voorbeeld van hoe het niet moet:


Dat is net als met het hele internet er zitten ook slechte voorbeelden tussen die goed bedoeld zijn.


Ik zou als dealer van die foute video's op jijbuis zetten, zodat zelfsleutelaars op hun muil gaan en noodgedwongen weer naar de dealer moeten, om hun motor te laten fixen. _O-
 
Het moet ook in je zitten bedoel iedereen kan ook proberen te zingen maar als het niet in je zit word het ook niks.
Zo is het met sleutelen ook.
Over het algemeen stelt het geen reet voor en heb je je wphb als referentie tig bakjes om onderdelen apart op te bergen.
En miss een camera om bepaalde dingen vast te leggen.
En... Ik raad iedereen die geen topverstand heeft van motorsleutelen een haynes manual aan kost wat (ik kan ze vinden voor 28 euro nieuw)... Maar ze zijn zo fijn.....

Gereedschap. Basisbenodigd:
Doppenset liefst met alle 3 ratelmaten 1/4 1/2 3/4 vereist louis.eu
Ringsteeksleutelset action
Voelermaat is geen vereiste maar vind ze wel fijn om bijv je bougies na te meten. Louis.eu
Punttang action
Waterpomptang action
Combinatietang action
Magneet stokje/pick up tool action
Momentsleutels 1 voor lage nm en 1 voor hogere nm beide bij louis.eu
Schroevendraaierset action

Dit is in grote lijnen wat ik vind wat je minimaal nodig bent plus waar je het goedkoop kan vinden. Ik kan wat vergeten zijn. Komen vast wel aanvullingen op.

Maar vergeet ook niet dat je dingen moet hebben als.

Smeervet
Kopervet
Remreiniger
Wd40
Imal

Zul je nu niet gelijk allemaal nodig zijn hoor is alleen beetje basic garagebenodigdheden.

Verder youtube staan veel filmpjes mf staan how to's en internet staat bol van info!

Hoop dat je der iets mee kan.

GreetZz borgmoer(tje)
 
Laatst bewerkt:
En idd voor test of hij echt op 3 cilinders loopt min of 2 draaien.
Natte lap pakken of plantenspuit en de bocht bij cilinder bedruppelen ze moeten alle 4 gaan sissen.
Volgende stap als hij op 3 poten loopt is kijken naar de vonk visueel of eventueel met een goedkope vonkentester midlock te250 6-7 euro.
 
Laatst bewerkt:
Als 1 cilinder structureel niet meedoet door een niet vonkende bougie mis je veel meer dan 1/4 van je vermogen, loopt de motor onregelmatig en stinkt hij naar benzine. Dat merk je echt wel.
 
Ik vind het ongelooflijk hoe men kan horen dat een viercilinder een cilinder mist. Bij m'n huidige onderhoudsbeurt is er ook een bougie in twee delen uitgekomen: niets van gemerkt :/


Maar met jou beroep, zou je wel verwachten dat je het wel door hebt.. is vrij duidelijk

Mischien is de bougie gebroken bij het demonteren ?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het ongelooflijk hoe men kan horen dat een viercilinder een cilinder mist. Bij m'n huidige onderhoudsbeurt is er ook een bougie in twee delen uitgekomen: niets van gemerkt :/

Dat hoor je onmiddelijk als je een klein beetje ervaring hebt. Een goede monteur hoort het als een twaalfcilinder er een mist. Ook een zes in lijn gaat heel anders klinken als er een cilinder niet meedoet. De mooie ononderbroken zoem uit de uitlaat wordt een gereutel.
 
Bougie verwisselen gaat wel lukken? Ik denk niet dat je ze de kost moet geven die ze er scheef indraaien en daarmee hun cilinderkop naar de filistijnen helpen...Zeker wanneer je nooit een schroevedraaier vastgehouden hebt. En dit is nog maar iets simpels. Zou de brommert lekker weg brengen, dan maar een paar knaken arbeidsloon kwijt.

Best kans dat het met een bougiesleutel beter gaat, probeer het eens ;)
 
Als ik alles zo lees is het verstandig om langzaam aan met iets simpels te beginnen. En voor de rest breng je m naar Kevinblade of zo.

en met iets bedoel ik de bandenspanning controleren of zo, als je dat goed kunt ga je de kettingspanning controleren...
 
Thwizzle,
Je wilt in elk geval leren en daar begint het allemaal mee.Ze zijn hier allemaal met niks behalve goede wil en een beetje boerenverstand begonnen en wie weet waar je komt .Wegbrengen naar de motorzaak kan altijd nog!Als je er echt niet uitkomt neem je maar contact met me op en kom je op de motor met je spulletjes naar Oss waar ik woon en dan doen we zoveel we kunnen,als je wilt.Je kunt me bereiken via mail: awhijlarides@gmail.com

Succes,groet, Auke.
 
Laatst bewerkt:
Thwizzle,
Je wilt in elk geval leren en daar begint het allemaal mee.Ze zijn hier allemaal met niks behalve goede wil en een beetje boerenverstand begonnen en wie weet waar je komt .Wegbrengen naar de motorzaak kan altijd nog!Als je er echt niet uitkomt neem je maar contact met me op en kom je op de motor met je spulletjes naar Oss waar ik woon en dan doen we zoveel we kunnen,als je wilt.Je kunt me bereiken via mail: awhijlarides@gmail.com

Succes,groet, Auke.

Bedankt man! Heel aardig van je. Wellicht doe ik ooit een beroep op je kennis.
Voor nu denk ik dat ik knopen moet doorhakken. D.m.v. dit forum, YouTube, het WPHB en wellicht deze http://www.gereedschapskoffer.nl/de...elige-gereedschapsset-type-errolb389&q=errolb koffer om mee te beginnen. Momentsleutel leen ik van een vriend die een auto garage heeft. Hij gaat met mij meekijken tijdens het sleutelen. Hopelijk gaat alles goed.
 
Het verbaast me dat Lepenszeur zijn diensten nog niet aangeboden heeft. Zit in de buurt (Ede)en onder het genot van een bak koffie kun je meekijken en eventueel zelf wat sleutelen. Dus....
 
Nou dankjewel voor de up ;)

ik denk dat topicstarter ook wel onderschriften ziet als iemand reageert en informeren staat vrij he ;)
Wat me er aan moet denken dat ik een koffieapparaat moet bestellen ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan