BMW F650ST nieuwe bougies, andere kleur, hoog verbruik

HCBF

Die hard MF'er
15 jan 2011
425
3
Haarlem
Ik heb een F650ST gekocht waar een paar dingetjes aan moesten gebeuren.
Hij heeft 69000 gelopen en had zo'n 3 maanden stil gestaan. Daarnaast was het een buitenslaper.
Nu ben ik er achter dat hij heel veel zuipt, 1/12 ongeveer. Deze motor hoort 1/23 te kunnen, maar ik zou al tevreden zijn met 1/18.

Ander detail: laatst viel hij uit bij het stoplicht. Is waarschijnlijk een vuiltje in de benzine geweest. Daarna liep hij slecht, vervolgens het gas vol open getrokken en toen verslikte hij zich en liep weer redelijk normaal.

De koppeling slipt boven de 5k toeren.

Het volgende heb ik al gedaan:

- Ik heb de olie vervangen, valvoline durablend 10W40 (for wet clutches). Helaas had ik er teveel in gegooid en zo'n 100km gereden. De overtollige olie heb ik er wel uit gehaald nu.

- Oliefilter

- De bougies zijn vervangen, de oude hadden een mooie bruine kleur.

- Luchtfilter ingeolied en vervangen.

- Slecht gecorrodeerd contact vervangen op de koelvloeistofpomp. (ik denk de sensor)

- Carburateur diafragma gechecked op scheurtjes; is in goede staat. De naald had voor zover ik kon zien ook geen slijtage.

- Bougiedoppen zijn reeds vervangen voor NGK's, maar niet door mij.

- Gekeken naar valse lucht; maar trekt nergens.

- Een slang, die van onder de luchtfilter naar het carter loopt, vervangen. De slang was compleet doorgefikt, omdat hij over de cilinderkop liep. Hij heeft waarschijnlijk heeel lang zo gereden. Het waren dus gewoon 2 losse krokante uiteinden. Ik heb de slang nu via een andere route laten lopen, hij liep eerst bovenlangs, nu onderlangs. Zie foto. Geen idee of dit de loop van de motor verpest of bevorderd...




Rood is de oude route (met de bliksem als punt van doorbranden), groen de nieuwe.



De nieuwe bougies blijven lichtgrijs en het verbruik is ook nog hoog.

Ik hoop dat iemand een complete puzzel ziet in al deze losse stukjes informatie! :9
 
Laatst bewerkt:
Succes met het goed rijdend krijgen van deze fiets.

Wat is de compressie? En zijn de kleppen gesteld?

Hoog verbruik in combinatie met lichtgrijze bougies is een byzonder combi.
Lichtgrijs is (licht) arm mengsel.
 
Ja dat krijg je als hij buiten staat, zonde inderdaad. Maar ik had een goedkope, betrouwbare vakantie motor nodig. (naar portugal)

Dat Faq is echt geweldig, had er al veel op gelezen.

Bedoel je met de benzine filter, het filter element in de benzinekraan? Dan ja, ik heb de benzinekraan uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Succes met het goed rijdend krijgen van deze fiets.

Wat is de compressie? En zijn de kleppen gesteld?

Hoog verbruik in combinatie met lichtgrijze bougies is een byzonder combi.
Lichtgrijs is (licht) arm mengsel.

Compressie meter heb ik hier liggen, misschien doe ik dat vandaag nog wel.
Kleppen onbekend. (ook wanneer ze voor het laatst zijn gesteld)

Die combi snap ik zelf ook niet..
 
Ja dat krijg je als hij buiten staat, zonde inderdaad. Maar ik had een goedkope, betrouwbare vakantie motor nodig. (naar portugal)

Dat Faq is echt geweldig, had er al veel op gelezen.

Bedoel je met de benzine filter, het filter element in de benzinekraan? Dan ja, ik heb de benzinekraan uit elkaar gehaald en schoongemaakt.

Die bedoelde ik inderdaad.
Als er ook nog een in de leiding zit, probeer die er eens uit te halen,
die geven ook vaak problemen.
 
Ik zou beginnen met het reviseren van de carbs, scheelt een hele hoop, en is niet zo gek duur, heb hetzelfde gedaan met de F650 van m'n vriendin en die liep in ene wel 1 op 22.

De F650 is een 1 cilinder en trilt dus meer dan normaal, waardoor de vlotternaalden het gaan begeven. Ik heb nog wel een werkplaatshandboek er voor als je interesse hebt.
 
Ik zou beginnen met het reviseren van de carbs, scheelt een hele hoop, en is niet zo gek duur, heb hetzelfde gedaan met de F650 van m'n vriendin en die liep in ene wel 1 op 22.

De F650 is een 1 cilinder en trilt dus meer dan normaal, waardoor de vlotternaalden het gaan begeven. Ik heb nog wel een werkplaatshandboek er voor als je interesse hebt.

Niet wat ik wilde horen, maar thanks voor het advies! Schijnt nogal een klus te zijn.
 
Nu ben ik er achter dat hij heel veel zuipt, 1/12 ongeveer.
+
Ander detail: laatst viel hij uit bij het stoplicht. Is waarschijnlijk een vuiltje in de benzine geweest. Daarna liep hij slecht, vervolgens het gas vol open getrokken en toen verslikte hij zich en liep weer redelijk normaal.
+
- Luchtfilter ingeolied en vervangen.
Teveel olie op je luchtfilter. Ga eens een stukje rijden zonder luchtfilter en kijk hoe hij rijdt.
 
Het drankprobleem was al aanwezig vóór het vervangen van de luchtfilter. Rijden zonder luchtfilter had alleen een witte bougie als gevolg. Geen verandering na het terug zetten.

Overigens net onderuit gegaan.. putdeksel met nat weer, dus nog meer om te repareren. :r
 
SOLVED!
Hij rijd nu 1:20 en het 'slippen' van de koppeling is ook verdwenen. Trekt nu gelijkmatig op tot 6500 toeren zonder hikken of stoten.

HOW: Ik heb hem getankt met euro 98euro en 70 ml Eurosol benzinesysteemreiniger in de tank gedaan.
Motor beetje schudden, stukje tuffen, nachtje laten staan zodat het spul zijn werk doet in de carb.

HONDA4.nl Shop

Mijn theorie is dat de vlotternaald slecht afdichtte door vervuiling/aanslag. Daardoor liep hij onregelmatig stationair en kreeg constant teveel benzine. En wat dus leek op slippen van de koppeling bleek een carb probleem te zijn, maar ik had online veel gelezen over f650's met slippende koppeling, dus nam dat dat hier ook het geval was.

*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan