Tikkende belt ltd454

RottenGijs

MF'er
12 mrt 2007
119
3
Rheden
Beste mensen,

Sinds enige tijd tikt mijn belt van mijn ltd uit 85. Eerst kwam dit sporadisch voor, je hoort het alleen bij het uitrollen als hij ontkoppelt is. Nu heb ik vandaag de pully cover eraf gehaald, en het geluid komt bij de voorste pully weg. Nu blijkt er op alletwee de pully's speling te zitten. Het wiel lijkt er recht in te zitten, wel is de achterband +-1500 km geleden vervangen, dus het kan zijn dat ik het wiel net niet helemaal recht heb terug geplaatst, maar op het oog lijkt hij recht te zitten, ook de belt loopt recht over de pully's heen. Op de zijkant van de belt zie je ook wat lichte slijtage sporen.

Mijn vraag:
Mag er speling op de pully's zitten? Van de achterste pully kan ik me voorstellen dat het rubber in het achterwiel gaar is, maar het lijkt me dat op de voorste pully geen speling mag zitten. En in hoeverre is dit schadelijk voor de belt?

Alvast bedankt!
 
Op de voorste pully mag in principe geen speling te hebben. Hij hoort 'strak' in z'n keerring te zitten. Heb je toevallig nog de spanning van de belt aangepast na het vervangen van het achterwiel? Als die echt veel te strak is gezet kan dat je een versnellingsbak lager kosten, die kan gaan tikken.
Moet wel zeggen dat ik geen ervaring heb met belt aangedreven motoren, maar het principe lijkt me hetzelfde als bij een ketting.
 
De "speling" in de achter pully wordt veroorzaakt door dat deze in rubbers is gemonteerd.
De voorste pully mag geen speling hebben, het is inderdaad net als een ketting: te strak gespannen is niet goed.
Voor het afstellen van een tandriem zijn een soort veer unster achtige gereedschapjes, gedoe dus.
Vuistregel is dat je de riem zonder veel moeite in gemonteerde toestand een kwartslag moet kunnen draaien.
(dus met de tanden van je af of naar je toe).
 
Vandaag langs Roadrunner in Velp geweest, en het bleek toch het lager van de uitgaande as te zijn die aan het overlijden is :( De belt stond zelfs iets te los. Het geluid zat er nog niet in toen ik hem kocht, en heb de belt op dezelfde spanning terug gezet als dat hij er eerst op zat, dus het is slijtage geweest... Slecht nieuws dus, maar omdat ze er niet lang mee bezig zijn geweest werd er niks in rekening gebracht, dus wel top service van Roadrunner!
 
Terug
Bovenaan Onderaan