voortandwiel droog of met vet op de as

bowser01

MF'er
20 nov 2012
132
0
Zegge
mijn voorste tandwiel is droog op de uitgaande as gezet :o
Nu ongeveer 10.000 km verder komt er wat roest tussen uit en heb wat zijdelingse spelling op as/tandwiel
borgbout en dikke ring zit nog goed vast
Is het beter om je as wat in te vetten of toch droog te houden ???
motor heeft 90.000km gelopen
 
Vet is bedoeld om metaal-metaal contact te vermijden.
Met die kennis lijkt het dus logisch (of in ieder geval niet schadelijk) om de as lichtjes in te vetten.

Echter lijkt het mij handiger om de achterliggende oorzaak te vinden: Is je kettingwiel naar z'n grootje? Of de as?

sommige aftermarket kettingwielen zijn nml harder dan de as waar ze op schuiven, waardoor de as zal slijten i.p.v. het kettingwiel.
 
Het grote probleem met vet op je as is wel dat als er vet zit waar zand aan blijft kleven je as slijt als een gek, ik gebruik voor mijn africa twin altijd molocote dry lube, dat is een droog smeermiddel en er zal dus geen zand en vuil aan blijven kleven
 
Bij veel motoren zit daar wel speling op.

Dat hangt toch echt van de constructie af die je blok in gaat. Maar het is idd beide mogelijk. Bij KTM heb je ook een centrale bout met een grote "schotel-ring" (soort borgring), en deze hoort gewoon vast te zitten tov van de as. Maar sommige imitatie tandwielen zijn net een fractie smaller, en dan werkt het dus niet en zit het tandwiel "te los" (niet met de hand te voelen in het begin), en dat geeft ook grote schade.
Er zit achter je tandwiel een bus met een kamertje voor een O-ring, dit moet ook de juiste druk hebben. Hier wordt ook vaak mee "aangekloot" door een dikke ring er tussen te stoppen om het lekken van de uitgaande as tegen te gaan. Maar de fout is de breedte van het voortandwiel. ;)
 
In mijn optiek zou hij gewoon droog erop moeten.
Maar je kan hem altijd in de primer zetten of met een klein beetje keramisch vet

Mijn voorkeur Mastinox 6856K, chromaat anti seizing pasta. Kankerverwekkend, dood alle organisme, maar het werkt wel. O-) Moeilijk aan te komen en prijzig, dus ga er niet naar op zoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan