BMW nineT

Ik meet 1,92 m (met lange benen) en bij droogzitten pasten m'n knieën wel nog net in de uitsparingen van de tank van de R nine T...

Heb je dan ook voldoende plaats om er effectief (veilig) mee te rijden, of is-ie dan toch te klein ?

M.a.w. hoe lang zijn degenen op dit topic die er reeds mee gereden hebben ?

Het past allemaal wel hoor, ik pas ook nog net in de uitsparingen van de tank. Zoals Ron aangeeft is de zit "retro". Voetsteunen ver naar voren en het stuur daarbij ook. Denk dat dat wel went.

Je kunt er dus prima mee rijden :)

Wat voor mij niet gaat wennen: op de pics die mijn wederhelft even had gemaakt lijkt het wel een kinderfiets, zag er redelijk belachelijk uit.

Daarnaast is na een goed uur rijden de lol er wel een beetje af, want comfortabel is anders. Dus als je eens wat langere ritten wil maken is dit niet het speelgoed pur sang. Maar goed, dat weet je van te voren natuurlijk...
 
Ach, dat "belachelijk" aspect leg ik naast me neer : ik heb indertijd ook een YAMAHA R6 gehad en dat fietsje verdween haast in mijn bilspleet (pardon my French), maar dat heeft me niet belet om er enorm veel plezier aan te beleven...

Het comfort (of gebrek eraan) is uiteraard belangrijker.

Indien (!) ik hem zou kunnen kopen, zou hij inderdaad enkele dienen om hier in de Franse bergen een uurtje te gaan vlammen bij lekker weer... louter een motor "voor erbij" dus , naast m'n polyvalente R1200GS.

Maar hij mag niet pijnlijk worden, uiteraard.

Toch maar eens een proefrit organiseren bij m'n gebruikelijke BMW-boer, alvorens ik aan het sparen sla.
 
Fr@ns schreef...:

1) Wat voor mij niet gaat wennen: op de pics die mijn wederhelft even had gemaakt lijkt het wel een kinderfiets, zag er redelijk belachelijk uit.

2) Daarnaast is na een goed uur rijden de lol er wel een beetje af, want comfortabel is anders. Dus als je eens wat langere ritten wil maken is dit niet het speelgoed pur sang.

3) Maar goed, dat weet je van te voren natuurlijk
1) zo zat ik afgelopen zaterdag een banaantje te eten op de Posbank, en in de verte een hoop boxer-gereutel. Geluiden kwamen dichterbij, en het bleek een hele groep Duitse BMW-rijders te zijn, en tussen alle GS-sen zaten twee Nine-T-ies.

Op de eerste van de twee, en nogal corpulente Herr, in een compleet lichtgrijs lederen kostuum..., en dat zag er inderdaad niet uit..., 't fietsje was veel te klein voor deze zwaarlijvige meneer... :/

Ik ben ook van mening dat een motor wel een beetje bij je lengte, of bij een postuur moet passen.


2) lange(re) ritten op een naked vind ik überhaubt altijd wat lastig..., oké, op de Speed vond ik het erg goed te doen (met dank aan dat minimale stuurkuipje, en de eigenlijk prima zitpositie), maar op de Soes is het toch al duidelijk meer afzien.

Comforttechnisch is het ding prima (voetsteunen hadden iets verder naar achteren gemogen, en de 'haak' van de middenbok zit links hinderlijk in de weg), maar het ontbreken van enige vorm van windbescherming maakt het vechten tegen sommige elementen soms toch enigszins vermoeiend... :/


3) :Y



Tip voor Frans...; zelf iets poten zetten, like bijvoorbeeld this (de basis was een GS/LC) :


Afbeelding%20018-X2.jpg


Afbeelding%20176-X2.jpg




Maar..., om naar te kijken is zo'n Nine-T toch een 'hebbedingetje' van formaat !


Afbeelding%20033-X2.jpg


Afbeelding%20034-X2.jpg


Afbeelding%20011-X2.jpg


Afbeelding%20006-X2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Thuisbouwers die een 18.000 eur fiets aanschaffen en gelijk uit elkaar trekken ga je denk ik niet vinden.
Oke daar heb je misschien wel gelijk in.Maar er zullen toch wel mensen zijn die er wat aan veranderd hebben.Andere spiegels stuur of clipons knipperlichten dat soort dingen.
 
Ik vind het een ontzettend mooie motor maar voor 18.000 euro heb je ook een full-option R1200R of RS, met abs, traction control, ESA en cruisecontroll, maar nog belangrijker het nieuwe vloeistofgekoelde blok.
 
sjorrit schreef...:

Ik vind het een ontzettend mooie motor maar voor 18.000 euro heb je ook een full-option R1200R of RS, met abs, traction control, ESA en cruisecontroll, maar nog belangrijker het nieuwe vloeistofgekoelde blok.
...een full option R1200RS zit op 20.000... :/
...en dat is dan zonder navigatie (wel de voorbereiding), en zonder de optionele koffers...

...full option gaat het ding met gemak richting, dan wel over de 22K... :/

...een nieuwe Nine-T kost 17.050 (MotoPort Wormerveer)...
...wat niet wegneemt dat zoiets ontzettend veel geld voor een 'blote konten' fiets... :/

...oh..., en persoonlijk vind ik het laatste type luchtgekoelde boxerblok fraaier lopen dan de vloeistof gekoelde versie... :Y
 
Full option R1200R zit inderdaad op 18. Kom je voor de 90 ook wel op omdat je de seat cover en wat ander klein spul er ook sowieso bij wil hebben.

Maar goed, het zijn beide erg prijzige fietsen waarbij de R (veel) meer waar/motor voor je geld is. Heeft alleen niet de tijdloze charme en huiskamer-gehalte van de 90. Begin zowaar toch weer een beetje te twijfelen :P

De 90 is natuurlijk ook als niche in de markt gezet en niet als prijsvechter. Toch verkoopt het ding blijkbaar erg goed, mooie winstpakker voor BMW lijkt me zo. Want zo duur kan 'ie niet zijn om te bouwen als ik naar de gebruikte componenten kijk.

Anyway, ik ga ook op de nieuwe R rijden. Ben wel benieuwd naar het nieuwe blok en quickshifter/blipper/DTC/DDC enzo... Daarna zien we wel verder :)

Qua comfort vind ik een naked niet per definitie vervelend. Je zit wel altijd in "schone" lucht. Maar er zal qua ergonomie een groot verschil zijn tussen een 90 en een R. De Speed was ook best te doen idd, kreeg alleen een houten reet van het zadel haha :P Maar dat kwam ook door mijn lage jaarkilometrage, niks gewend ;)
 
Inderdaad, qua R&D moet dit bijna zuivere winst zijn voor BMW...

Voor de "pure" lol zoveel geld uitgeven (als échte extra-motor) is in deze crisistijden wellicht niet zo slim... ik zit zelf ernaar te kijken als "kadoo van de Pa aan de Pa" voor mijn volgende "ronde" verjaardag, eind volgend jaar, maar ik weet het echt nog niet....
 
Fr@ns schreef...:

Qua comfort vind ik een naked niet per definitie vervelend. Je zit wel altijd in "schone" lucht. Maar er zal qua ergonomie een groot verschil zijn tussen een 90 en een R.

De Speed was ook best te doen idd, kreeg alleen een houten reet van het zadel haha :P Maar dat kwam ook door mijn lage jaarkilometrage, niks gewend ;)
...'t gekke was, ondanks dat het zadel van de Speed ongeveer het comfort had van een gewassen grindtegel, vond ik het ding uitstekend zitten...

...wat dat betreft zit ik op het zachtere zadel van de Soes heel wat meer heen en weer te schuiven... :/



...hard versus soft... :/
DSC02343-X2.jpg




...grootste domper op de Engelse feestvreugde, vond ik de achterschokbreker van de Speed..., maar dat was je zelf ook al mee bekend...

...doordat het ding veel te zacht was, zat je in no-time met het ding aan z'n taks...

...en dat was dan weer erg slecht voor je ruggenwervel... :/
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, qua R&D moet dit bijna zuivere winst zijn voor BMW...

Voor de "pure" lol zoveel geld uitgeven (als échte extra-motor) is in deze crisistijden wellicht niet zo slim... ik zit zelf ernaar te kijken als "kadoo van de Pa aan de Pa" voor mijn volgende "ronde" verjaardag, eind volgend jaar, maar ik weet het echt nog niet....

In dat geval zou ik er binnenkort gewoon eens mee gaan rijden!Kans op impulsaankoop is nu praktisch nul als ik het goed begrijp. Weet je waarvoor je spaart (of niet).

Wel zorgen dat je er een paar uur mee weg kan, half uur is veel te kort.

Enne...je leeft maar één keer he! ;)
 
...'t gekke was, ondanks dat het zadel van de Speed ongeveer het comfort had van een gewassen grindtegel, vond ik het ding uitstekend zitten...

...wat dat betreft zit ik op het zachtere zadel van de Soes heel wat meer heen en weer te schuiven... :/



...hard versus soft... :/
[afbeelding]



...grootste domper op de Engelse feestvreugde, vond ik de achterschokbreker van de Speed..., maar dat was je zelf ook al mee bekend...

...doordat het ding veel te zacht was, zat je in no-time met het ding aan z'n taks...

...en dat was dan weer erg slecht voor je ruggenwervel... :/

Zacht zadel is waardeloos :X Er al aan gedacht om het zadel van de Soes eens opnieuw te laten vullen? Kost dacht ik ook niet de hoofdprijs meer. Wellicht met dat Tempur-achtige spul?

Dan beter hard inderdaad. Maar ik reed ook veels te weinig met de Speed. Schokbreker is inderdaad waardeloos. Nul demping en een veel te slappe veer. Mede daardoor sturen als een olietanker.

Vork was nog wel...redelijk (zelfde Showa als de pre-USD Fireblades). Zaten ook Hyperpro veren in bedenk ik me ineens. Had wel een re-shim kunnen gebruiken en fatsoenlijke lineaire veren i.p.v. die progressieve meuk.

Had nog wel een keer oog op een Technoflex shock, maar die lag al vele jaren ergens op de plank bij iemand. Kun je gelijk compleet laten reviseren dan dus niet gedaan.

Beetje off-topic allemaal, maar er kwam toch al bijna niemand in dit topic :W
 
Fr@ns schreef...:

Zacht zadel is waardeloos :X Er al aan gedacht om het zadel van de Soes eens opnieuw te laten vullen? Kost dacht ik ook niet de hoofdprijs meer. Wellicht met dat Tempur-achtige spul?

Dan beter hard inderdaad. Maar ik reed ook veels te weinig met de Speed.

Schokbreker is inderdaad waardeloos. Nul demping en een veel te slappe veer. Mede daardoor sturen als een olietanker.

Vork was nog wel...redelijk (zelfde Showa als de pre-USD Fireblades). Zaten ook Hyperpro veren in bedenk ik me ineens. Had wel een re-shim kunnen gebruiken en fatsoenlijke lineaire veren i.p.v. die progressieve meuk.

Had nog wel een keer oog op een Technoflex shock, maar die lag al vele jaren ergens op de plank bij iemand. Kun je gelijk compleet laten reviseren dan dus niet gedaan.

Beetje off-topic allemaal, maar er kwam toch al bijna niemand in dit topic :W
...heb ook serieus overwogen om de Speed schokker te vervangen voor iets fatsoenlijker, heel erg serieus trouwens...

...maar toen was daar opeens die 1400... :/



...nou ja..., de rest van het verhaal ken je...



...zadel van de Soes : heb ik ook aan zitten denken (en nog steeds)..., maar..., in de afgelopen maanden heeft de Soes al weer meer geld gekost dan dat ik gedacht had in het voortraject, en helemaal klaar zijn 'we' nog niet..., want op dit moment liggen de achterschokbrekers bij vering-goeroe Zweitze Rooske ten faveure van een complete revisie / make over... :/

...m.a.w, de portemonnee kan binnenkort wederom getrokken worden...
 
...heb ook serieus overwogen om de Speed schokker te vervangen voor iets fatsoenlijker, heel erg serieus trouwens...

...maar toen was daar opeens die 1400... :/



...nou ja..., de rest van het verhaal ken je...



...zadel van de Soes : heb ik ook aan zitten denken (en nog steeds)..., maar..., in de afgelopen maanden heeft de Soes al weer meer geld gekost dan dat ik gedacht had in het voortraject, en helemaal klaar zijn 'we' nog niet..., want op dit moment liggen de achterschokbrekers bij vering-goeroe Zweitze Rooske ten faveure van een complete revisie / make over... :/

...m.a.w, de portemonnee kan binnenkort wederom getrokken worden...

Geen half werk dan, want Zweitze is wel dé veringtopper van NL :}
Tis wel een karakter, moeten de meesten ff aan wennen :+

De vork ook niet even laten doen? Al is het maar voor het fijnere aanspreken.

Zadel "laten doen" ga je wel veel profijt van hebben. Of misschien ff E-bay'en voor een Corbin. Maar daar loopt ook niet iedereen mee weg, dus bezint eer ge begint...
 
Fr@ns schreef...:

1) Geen half werk dan, want Zweitze is wel dé veringtopper van NL :}

2) Tis wel een karakter, moeten de meesten ff aan wennen :+

3) De vork ook niet even laten doen? Al is het maar voor het fijnere aanspreken.

4) Zadel "laten doen" ga je wel veel profijt van hebben.

5) Of misschien ff E-bay'en voor een Corbin.

6) Maar daar loopt ook niet iedereen mee weg, dus bezint eer ge begint...

1) yep ; plus dat het redelijk 'om de hoek' is... ;)

2) ...ach..., moeten mensen soms ook aan mij... :+

3) vork an sich is prima, en het heeft er ernstig veel van weg dat het ding al een keer onder handen genomen is ; want nix niet van het softe of ander soort ellende..., het ding volgt strak het asfalt, en spreekt mooi aan...

4) I know..., heb op de toerfiets ook andere zadels zitten, en tot volle tevredenheid al zo'n 70.000 kilometers genot onder de bips

5) neeeeeeeeeh..., asteblieft niet zo'n breed, loeizwaar, vollederen bankstel... :r

6) doek altijd... ;)


...had in die goede oude tijd op de Soezen van die getrapte 'anderhalf persoons' Giuliari zadels zitten, en het is jammer dat ze zo'n ding niet voor de 1400 hebben ; anders wist ik het wel...
 
...leuk Nine-T filmpje : klik !...
...kun je ook goed zien dat de voetsteunen relatief ver naar voren zitten...

...enne..., bij 4.55 minuten gaat het bijna een beetje mis... :+

...maar..., wel weer een mooi gebied om door heen te blaffen ; de Elzas...
 
...leuk Nine-T filmpje : klik !...
...kun je ook goed zien dat de voetsteunen relatief ver naar voren zitten...

...enne..., bij 4.55 minuten gaat het bijna een beetje mis... :+

...maar..., wel weer een mooi gebied om door heen te blaffen ; de Elzas...

Had die op een R1200R met traction control niet gehad :+
 
...leuk Nine-T filmpje : klik !...
...kun je ook goed zien dat de voetsteunen relatief ver naar voren zitten...

...enne..., bij 4.55 minuten gaat het bijna een beetje mis... :+

...maar..., wel weer een mooi gebied om door heen te blaffen ; de Elzas...

Fuck...hij is toch wel erg gaaf hoor.... 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan