Tikkend geluid in motor tijdens optrekken Honda CBF500A 2008

Roel87

Rookie
14 nov 2007
10
0
Goes
Hallo allemaal,

Sinds enkele dagen heb ik een tikkend geluid in mijn motor(Honda CBF500A '08) tijden het wegtrekken.

Zodra ik het gas open draai hoor ik een regelmatige tik in de motor die ongeveer per halve seconde klinkt (dus geen ratelend geluid)en bij een hogere snelheid ook iets sneller gaat tikken(3x per seconde). (Voornamelijk in z'n 2 en 3 want daarna hoor ik het niet echt meer door het overheersende motorgeluid of omdat het weg is).

Zowel bij stationair, het rijden van een constante snelheid of ontkoppeld hoor ik het niet, echt alleen bij het optrekken dus. Het klinkt alsof iemand met een klein hamertje tegen m'n blok aanslaat.

Misschien een vage omschrijving maar ik probeer zsm. even geluidsfragmentje te posten voor de duidelijkheid.

Wat zou deze tik kunnen zijn? Ik dacht eerst de ketting maar na opnieuw aanspannen lost dat niets op.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

Roel
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties, mijne klinkt gelukkig een stuk beter fraggie :)

Omdat het geluid meer vanuit de motor komt heb ik het idee dat het iets motorisch moet zijn, kan het misschien een slechte afstelling van de kleppen zijn of een slechte smering van de olie ofzo?
 
Klopt inderdaad, motorisch zou ook zonder acceleratie hoorbaar moeten zijn maar omdat ik bij een lage snelheid de tik hoor en ik een beetje naast mijn motor hang dan komt het duidelijk ergens onder of uit het blok, mijn ketting en tandwielen heb ik gecontroleerd. Mijn tandwiel voor begint wel wat te golven en de ketting begint ook slijtage te vertonen maar als ik deze over elkaar laat lopen gaat dit nog steeds soepel en zijn er geen tandjes kapot o.i.d. Nu kan ik deze wel vervangen, maar dan wil ik wel zeker weten of het hiermee oplost.

Ik zat ook een beetje op Engelse fora te kijken en daar wordt gesproken over de nokkenas kettingspanner, kan ik die ook gemakkelijk controleren?
 
Hierbij een foto van mijn ketting en tandwiel.
full
 
Doe eens een foto van de ketting ter hoogte van de achterbrug, zelfde hoek als deze maar dan het onderste stuk onder de achterbrug.

Overigens is het zo gezien al tijd voor een nieuwe set. De tanden van je voortandwiel zijn zo ver versleten dat ze zijn omgebogen.
 
Bedankt voor de feedback, had al zo'n idee ja :) Gister nieuwe set besteld dus z.s.m. vervangen. Misschien dat dat tikken dan gelijk is opgelost. Andere foto's volgen nog.
 
Gisteren m'n tandwielen en ketting vervangen en het tikken is weg, ketting was er erg slecht aan toe met aardig wat stroeve schakels dus ik vermoed dat dit de boosdoener was...

...alles dus opgelost, bedankt voor de hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan