laden accu

tinigy1

Rookie
3 mei 2015
9
0
terneuzen
Beste Mensen, ik ben in het bezit van een cbr600rr uit 2003.
ik weet dat wat ik nu ga vragen al veel is besproken en heb ook al veel verhalen gelezen maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer en doe daarom een beroep op jullie mede strijders.
mijn honda heeft mij 2 keer laten staan met een lege accu.
de laadspanning ligt tussen de 4000 en 5000 toeren zo rond de 13.90 a 13.95
kennelijk is dit te weinig want ik denk dat ik dan meer verbruik dan dat er in komt en vervolgens start hij niet meer.
ik heb om te testen 1 verbruiker uitgeschakelt mijn koplamp ( ik weet het niet zo veilig) en nu laad mijn accu wel bij, daarom denk ik dat hij dus niet voldoende bij laad.
de dynamo, spanningsregelaar en accu zijn doorgemeten en ok, deze zijn doorgemeten door iemand met kennis van zaken, ik niet dus.
ben benieuwd naar jullie mening, hou het voor zo ver mogelijk simpel want wat electriek betreft heb ik twee linker handen.
alvast bedankt.

Erik |(
 
begin eens met de accu goed op te laden, deze na ongeveer 1-2 uur te meten[spanning] dan laat je hem 2 dagen met rust en meet je weer,
als de accuspanning nu al enkele 10den van volts gezakt is is je accu wel aan zijn eind.
ook kan je nog meten of er lekspanning is, dwz dat er ergens een dingetje nog wat stroom trekt terwijl het contact uitstaat.
denk daarbij ook aan een alarm.
de spanning van een accu moet na het opladen rond de 12,8 Volt zijn, en deze mag indien de accu in een goede conditie is rond de 0,1 volt per maand verliezen.
 
hallo, bedankt voor je bericht, lekspanning heb ik niet kunnen meten, accu blijft zo rond de 12,5 volt hangen en na het rijden zonder licht start hij wel weer normaal.
wel heb ik een spy alarm wat denk ik wel een paar 10dus per dag verbruikt, dit in combinatie met het niet voldoende opladen kan het snel gaan, voorlopig laat ik het alarm maar uit staan.
ik ga je advies opvolgen en eerst de accu eens goed opladen met de druppellader.
maar een goed opgeladen accu heeft toch geen invloed op de laadspanning die de spanninsregelaar levert?
bedankt in ieder geval ik kom er weer op terug.

Erik
 
Je kan eens alle contacten tussen de dynamo en de accu eens nalopen op corrosie. Hierbij ook de dikke kabels (+ en min) van de acuu eens goed kaal krabben en
licht invetten met zuurvrije vaseline. Vergeet het massapunt op het frame en het motorblok niet.
 
hallo nogmaals, ben toch maar eens aan het meten geslagen met wat hulp.
moet er toch eens is van komen.
op de uitgaande stekker van de spanningsregelaar meet ik tussen de 3 a 4000 toeren met licht aan 14.08 tot mijn verrassing ik denk dat dit goed is.
maar op de accu en deze is vol volgens mijn lader 12.90 meet ik met 3 a 4000 toeren maar 13.63
zit het probleem dan tussen de stekker verbinding en mijn accu of mag ik dit zo niet bekijken, graag weer jullie advies, want bij de motordokter gaat het weer een hoop geld kosten ben ik bang, alvast super bedankt.

Erik
 
bedankt voor je reactie jaap ga ik zeker doen.
de massa op het blok weet ik wel te vinden maar op het frame waar kan ik dat vinden denk je misschien een lompe vraag, zo ja vergeef me dan a.u.b.

Erik
 
hoi hanzzzz,

bedankt voor je reactie, ik zit dicht bij de oplossing denk ik, maar er loopt toch maar 1 kabel van de min naar het frame?
ik zal de huidige kabel eens vast zetten op een ander punt hopelijk is het dan goed, nogmaals dank.

Eric.
 
hallo, bedankt voor je bericht, lekspanning heb ik niet kunnen meten, accu blijft zo rond de 12,5 volt hangen en na het rijden zonder licht start hij wel weer normaal.
wel heb ik een spy alarm wat denk ik wel een paar 10dus per dag verbruikt, dit in combinatie met het niet voldoende opladen kan het snel gaan, voorlopig laat ik het alarm maar uit staan.
ik ga je advies opvolgen en eerst de accu eens goed opladen met de druppellader.
maar een goed opgeladen accu heeft toch geen invloed op de laadspanning die de spanninsregelaar levert?
bedankt in ieder geval ik kom er weer op terug.

Erik

die 12,5 volt wil eigenlijk zeggen dat de accu maar halfvol zit,
als dit na het laden en na 2 dagen ongebruikt te zijn[dus niet aangesloten op je motor] ook weer de accuspanning is kun je eigenlijk wel zeggen dat de accu niet meer in opperbeste conditie is.
dit heeft, na een voor mij dure ervaring in Duitsland vorig jaar, ervan overtuigd dat een accu waarvan de spanning van 12,5 V in rust funest kan zijn voor je laadsysteem.
 
Ik meet aan een goede volle accu onbelast 12.6 volt. Tijdens het lopen van de motor mag het niet ver boven de 14 volt komen. Meest voorkomende problemen zijn slechte contacten en lekstromen.
 
Een laadsysteem is geen rocket science. Met een paar simpele metingen kan je met 100% zekerheid zeggen wat er kapot is in plaats van gaan lopen kloten zoals het er nu op begint te lijken.

Tevens kan je een accu gewoon testen met een accutester in plaats van 34 voltmetingen uit te voeren over de loop van 20 jaar terwijl je je schoonmoeder een regendans laat doen. Veel simpeler en accurater.

Goed, de metingen:


Laadspanning meten, met licht aan, stationair en op 3000tpm. Moet >13.5 zijn, max 14.8.

Goed? Accu stuk. Niet goed? Volgende stap:

1:
Dynamostekker los halen en dynamo meten. Eerst weerstand tussen alle drie de fases (1-2, 1-3 en 2-3). Tot 10-15 ohm is er niets aan de hand. Weerstand oneindig is dynamo stuk.

2:
Indien goed dan kortsluiting naar massa meten. Meten tussen een fase en de minpool van de accu, en wederom alle drie de fases doen. Weerstand moet oneindig zijn. Zo niet, dynamo stuk.

3:
Indien goed als laatste volts wisselspanning meten (VAC). Tussen alle drie de fasen (1-2, 1-3 en 2-3) met lopende motor. Elke meting moet stationair toch wel minimaal 15V geven, als de spanning veel hoger is boeit dat niet echt. Het belangrijkste aan deze laatste meting is dat er geen grote verschillen tussen de fases zitten qua opbrengst. Als dat wel zo is een fase doorgefikt en is je dynamo stuk.

Zijn alle metingen aan de dynamo goed, dan is je regelaar stuk.
 
Laatst bewerkt:
hoi hanzzzz,

bedankt voor je reactie, ik zit dicht bij de oplossing denk ik, maar er loopt toch maar 1 kabel van de min naar het frame?
ik zal de huidige kabel eens vast zetten op een ander punt hopelijk is het dan goed, nogmaals dank.

Eric.

Ja, er loopt inderdaad maar een kabel van de min naar het frame. Deze kabel moet je aan beide zijden controleren en eventueel schoonmaken alsmede het bevestigingspunt op het frame en de minpool van de accu.
 
die accu is dan voor 75% vol.

attachment.php


Maar het kan altijd zijn dat de voltmeter welke je gebruikt iets afwijkt. 12.7 volt zal dus wel ongeveer het maximum zijn.
 
hoi bedankt allemaal voor jullie adviezen, vanaf de min loopt er een kabel naar een punt op het motorblok, niet rechtsstreeks naar het frame.
zoals ik al eerder melde meet ik na de spanningsregelaar goed 14 volt 14.12 om precies te zijn en dit met licht aan.
heb alle verbindingen nagekeken en zo nodig schoon gemaakt, waarom ik dan 13.62 meet aan de batterij is mij een raadsel.
heb deze week een nieuwe druppel lader/tester in huis en ga deze eerst nog eens op de accu zetten om te kijken of dit resultaat geeft.
nogmaals dank voor jullie input.

Erik
 
mijn yuasa gaf na 3 weken niet gebruikt te zijn nog bijna 12,9 volt [fireblade] aan,
de varta die ik nu in de SP heb gezet geeft na 2 weken ongebruikt en met spyball alarm nog ruim12,6 V aan.

en ik heb hele andere tabelletjes gezien, daar was een accu die nog 12,3 v bevatte gewoon leeg.

het beste test je een accu na het laden met een zuurweger of een accutester,
maar zuur wegen gaat niet bij een motorfietsaccu omdat er gewoon te kort vloeistof in zit om op te zuigen of omdat alle vloeistof in de absorbsiematten zit.

edit;
en nog een bijkomend feit is dat de meeste accu,s dood gaan als ze meer dan 50% ontladen zijn.
 
Laatst bewerkt:
hoi bedankt allemaal voor jullie adviezen, vanaf de min loopt er een kabel naar een punt op het motorblok, niet rechtsstreeks naar het frame.
zoals ik al eerder melde meet ik na de spanningsregelaar goed 14 volt 14.12 om precies te zijn en dit met licht aan.
heb alle verbindingen nagekeken en zo nodig schoon gemaakt, waarom ik dan 13.62 meet aan de batterij is mij een raadsel.
heb deze week een nieuwe druppel lader/tester in huis en ga deze eerst nog eens op de accu zetten om te kijken of dit resultaat geeft.
nogmaals dank voor jullie input.

Erik

kun je niet met 2 losse kabels de regelaar met de accu verbinden?,
misschien heb je vanaf de regelaar naar de accu een halve draadbreuk of een slechte stekkerverbinding.
 
hoi,bedankt weer voor de reacties, ben jullie zeer dankbaar.
ik heb om te proberen een draad getrokken van de plus van de stekker van de SR naar de plus van de accu en dit geeft wel resultaat idd, ging op de accu van 13,6 naar 13,9
maar er zitten in de stekker van de SR 2 rode plus draden, ik kan er als ik het goed begrijp dan die andere plus er ook bij trekken? of zal dit geen verschil geven?
de accu lader zegt bij 12.35 dat de accu vol is, dit vind ik wel magertjes maar zoals ik al zei ga ik er eerst een fatsoenlijke druppel lader op zetten, geeft dit geen resultaat laat ik hem bij de dealer eens testen.
nogmaals bedankt voor jullie hulp, waar zouden we zijn zonder het forum.

Erik
 
hoi bedankt allemaal voor jullie adviezen, vanaf de min loopt er een kabel naar een punt op het motorblok, niet rechtsstreeks naar het frame.

Erik

Ok, frame of motorblok maakt niet uit. Zeker als het orgineel zo zit en je hebt het schoongemaakt dan is dit goed.

Volgende stap is om de dynamo na te meten zoals iemand anders al heeft uitgelegd.
 
hoi bedankt weer, dynamo, spanningsregelaar zijn doorgemeten en ok.
ga de accu nog proberen wat op te krikken en anders word het een nieuwe accu, jammer de huidige een varta is net een jaar oud.
nogmaals bedankt voor jullie hulp.
 
hoi bedankt weer, dynamo, spanningsregelaar zijn doorgemeten en ok.
ga de accu nog proberen wat op te krikken en anders word het een nieuwe accu, jammer de huidige een varta is net een jaar oud.
nogmaals bedankt voor jullie hulp.


je hebt zomaar kans dat de accu een keer te diep ontladen is,
daar worden ze meestal niet beter van.

weet je zeker dat beide draden van de regelaar een plus is?
kijk wel goed uit, je hebt zo een flinke kortsluiting.

en met wat voor draad heb je de by-pass gemaakt, een dun draadje geeft n.l. meer weerstand dus spanningsverlies.
 
hoi ik heb 1 draad gebruikt en heb er voor de veiligheid wel een zekering tussen geplaatst.
het werkt prima dus laat het maar zo.
de draad is een redelijk dikke hoor dus die kan het wel aan, bedankt weer voor je reactie,

Eric.
 
hoi ik heb 1 draad gebruikt en heb er voor de veiligheid wel een zekering tussen geplaatst.
het werkt prima dus laat het maar zo.
de draad is een redelijk dikke hoor dus die kan het wel aan, bedankt weer voor je reactie,

Eric.

Doe het goed dan heb je er later geen gezeik van. Straks wordt de orginele draad nog slechter en gata de zekering van de bypass er uit. Sta je daar langs de kant van de weg in het donker en de regen met een lege telefoon.

Zo'n bypass is een goed idee om de storing te zoeken maar als dit het probleem oplost gewoon de orginele draad vervangen door een nieuwe van gelijke dikte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan