Timing op de nokkenas het zelfde als op het vliegwiel? xt600

lucasb

MF'er
5 jun 2012
214
9
Hallo mede motorrijders,

Ik heb net de koppakking vervangen van mijn xt 600 en nu moet ik de timing goed zetten tussen de nokkenas en de krukas, maar het demonteren van het vliegwiel is een hele klus ( ik krijg de moer op de krukas niet eens los) dus vraag ik me af of de markering op het vliegwiel ( om de kleppen te stellen) hetzelfde is als de markering op de krukas? (dat achter het vliegwiel zit en ik niet kan zien)

Ik hoor het graag!

gr. Lucas
 
Hallo mede motorrijders,

Ik heb net de koppakking vervangen van mijn xt 600 en nu moet ik de timing goed zetten tussen de nokkenas en de krukas, maar het demonteren van het vliegwiel is een hele klus ( ik krijg de moer op de krukas niet eens los) dus vraag ik me af of de markering op het vliegwiel ( om de kleppen te stellen) hetzelfde is als de markering op de krukas? (dat achter het vliegwiel zit en ik niet kan zien)

Ik hoor het graag!

gr. Lucas


dat zou je kunnen controleren door te kijken waar de zuiger is als de boel op de merktekens staat.
 
ja idd.. dus gewoon de zuiger op bovenste punt zetten en dan de nokkenas goed zetten, ketting erop en dan moet het goed zijn?


en ik heb een rondje met een i erin als teken :)
 
Laatst bewerkt:
Kijk anders nog even op blz 58 en verder van "Het Grote Suzuki DR Topic". :)
Hier vind je de nodige info en aanwijzingen om je nokkenas correct te "timen".
 
Ik heb gekeken, alleen ik heb nergens op mijn vliegwiel een T markering staan :(

Ik denk dat dan de optie overblijft: of zuiger bovenste punt zetten en monteren, of toch proberen het vliegwiel te demonteren
 
:N Nee, het vliegwiel demonteren is onzin. (aan de achterzijde ga je echt niets vinden)

En niet "zo maar" je zuiger in het BDP zetten.
Het moet wel de compressie-slag zijn! (waarbij alle kleppen zijn gesloten)
En niet de uitlaat-slag waarbij de zuiger óók boven in de cilinder staat.

Je moet echt gaan werken van uit het merkteken op het vliegwiel.

Lees je eerst maar eens in. (in de verstrekte informatie)
Of niet natuurlijk. :+ (een paar kleppen heb je zo krom) ;(
 
Ja ik had ook even gegoogled, alleen als ik op die site ben, waar wie werkplaatshandboeken op staan, krijg ik telkens een foutmelding van de site. Dus ik kijk nu in de WPH van een tenere uitvoering, niet helemaal hetzelfde maar lijkt erop. hierin staat wel dat het vliegwiel eraf moet aangezien het teken op de krukas staat (achter het vliegwiel).

Ik heb zelf wel een cb400 op timing gezet en dat ging een stuk gemakkelijker. ik ga binnenkort nog wel even verder kijken, ik kan ook naar de stand van de nokkenas kijken om te zien of hij bij het BDP de kleppen opent of sluit :)
 
Laatst bewerkt:
zitten er op het dynamodeksel niet 2 doppen die je eraf kunt draaien.
1 grote in het midden om de krukas met de hand te kunnen draaien.
en 1 kleine dop en de merktekens te kunnen zien.
 
XT600 WM.rar XT600 workshop manual

pagina 167

xt600timing_zps6ljfiunm.jpg
 
bedankt voor de foto! Ik had hem net toevallig ook voor me. ziet er naar uit dat het vliegwiel er echt af moet om hem te timen aangezien het merkteken op de krukas zit... balen dit
 
262ng.jpg

263p.jpg

264y.jpg


Ziet het er zo uit bij jou?
Dan neem ik mijn opmerking "het vliegwiel hoeft er niet af" terug. :$ :$ :$
(pffff, ik was iets te stellig, sorry)
 
Laatst bewerkt:
Hoeft er niet af, de openingen in de kap (T-markering) , zoals bananeman 1001 al schreef of de zuiger in BDP is voldoende. Controleren kan dan altijd met die openingen in de kap voordat je daadwerkelijk gaat starten.
Om de kleppen te stellen hoeft het vliegwiel er ook niet vanaf, toch?
 
ja ik dacht ook dat het zou kunnen, alleen daar staan twee tekens op het vliegwiel, ik heb er maar een, en met die staat de zuiger niet op zijn hoogst. Ik denk dat ik mijn zuiger op het BDP zet, nokkenas goed leg (zoals aangegeven in het boekje en de kleppen dicht zijn) en dan de ketting eromheen en dan drie dubbel checken
 
ja ik dacht ook dat het zou kunnen, alleen daar staan twee tekens op het vliegwiel, ik heb er maar een, en met die staat de zuiger niet op zijn hoogst. Ik denk dat ik mijn zuiger op het BDP zet, nokkenas goed leg (zoals aangegeven in het boekje en de kleppen dicht zijn) en dan de ketting eromheen en dan drie dubbel checken

gewoon een paar keer met de hand en zonder bougie rond laten gaan,
het enigste waar je even op moet letten is de ontsteking.
die moet wel op het goede moment vonken, niet pas aan de uitlaatslag.
 
gewoon een paar keer met de hand en zonder bougie rond laten gaan,
het enigste waar je even op moet letten is de ontsteking.
die moet wel op het goede moment vonken, niet pas aan de uitlaatslag.
Vonkt dat ding niet (net als bijna alle motoren) ook bij de uitlaatslag?
De meeste motoren hebben wasted spark en vonken telkens als de zuiger bijna bdp staat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vonkt dat ding niet (net als bijna alle motoren) ook bij de uitlaatslag?
De meeste motoren hebben wasted spark en vonken telkens als de zuiger bijna bdp staat


dat weet ik niet, het is een 1 pitter , dan vraag ik me af waarom die 2 keer een vonk zou leveren.

edit;

misschien omdat het toegepaste systeem niet anders kan.

maar goed dan zal het helemaal geen reet uitmaken.
 
Laatst bewerkt:
dat weet ik niet, het is een 1 pitter , dan vraag ik me af waarom die 2 keer een vonk zou leveren.

edit;

misschien omdat het toegepaste systeem niet anders kan.

maar goed dan zal het helemaal geen reet uitmaken.

omdat het gemakkelijker is, en omdat er meer plaats is, als je de pick-up sensor op de krukas zet ipv op de nokkenas en er dus iedere 360° een vonk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan