Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Voor dat budget een tweedehandsje van een goed merk of een nieuwe chinees (al dan niet met een Duitse naam). Ik heb goede ervaringen zelf met een Stahlwerk. (is gewoon chinees maar gekocht in duitsland). Last prima, nette service (tot nu toe (2 jaar).

groet,

Benno
 
Voor het gemak zou ik eerder een mig pakkend an een TIG. Tig is idd mooiere lassen als je het zelf tenminste beheerst. MIG is vele malen gemakkelijker in de praktijk. Ik heb een TIG staan maar wijk toch nog geregeld voor klusjes uit naar een maatje met MIG spullen (onder voertuigen lassen gaat stukken gemakkelijker met MIG)

groet,

Benno
 
Ik ben t eens dat miggen in bepaalde omstandigheden beter of iig zeker makkelijker is!
Volgens mij zijn de meeste tig-machines toch ook geschikt om electrodes mee te lassen?

Je zal ongetwifeld ook machientjes hebben, die alles-in-een hebben...
Maar werkbaarheid, betrouwbaarheid lijken mij dan weer erg slecht (chinees?)
Ergo...
Eerst maar (hier) eens goed informeren...

Vast dank!
 
Om die reden heb ik een TIG apparaat gekocht. Daar kan ik dingen mee doen die met mig niet mogelijk zijn, terwijl ik met het tig (toegegeven, met iets meer moeite) ook de dingen kan doen die je met MIG doet. :)

db
 
11751440_1010838085607044_2892568092711760595_n.jpg


aller eerste poging gedaan met aluminium lassen. Ben begonnen met het apparaat in te stellen volgens mn boekje stapvoorstap TIG lassen. is opzich wel te doen, nu nog wat verbeteren in constante snelheid, hoogte en toevoersnelheid van het toevoegstaafje. gewoon arc-time maken dus :9 iemand nog goede tips verder?
 
Ziet er best goed uit voor een beginner...

Haal nog even de oxide huid weg voor je gaat lassen met een staal borstel of schuurpapiertje o.i.d., dit geeft een veel stabieler boog en betere ontsteking ;)
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal, alleen praktijk en theorie zijn twee totaal verschillende dingen ;)

Het is maar voor te oefenen, en ik ging er even vanuit dat je geen rvs borstel op de plank hebt liggen en mogelijk wel een staalborstel en/of schuurpapiertje :)

P.s en als het in het boek staat, waarom heb je het dan niet gedaan? }) :P *D
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal, alleen praktijk en theorie zijn twee totaal verschillende dingen ;)

Het is maar voor te oefenen, en ik ging er even vanuit dat je geen rvs borstel op de plank hebt liggen en mogelijk wel een staalborstel en/of schuurpapiertje :)

P.s en als het in het boek staat, waarom heb je het dan niet gedaan? }) :P *D

Was te ongeduldig :+ las het pas na je reactie ;) geeft idd een mooiere boog :Y net een hoeklas geprobeerd met een oud stukje aluminium plaat wat ik had liggen, das toch weer ff andere koek, eerste las zag er echt niet uit _O- 2e ging al wat minder beroerd :9
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan