Toch de dynamo?

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.590
69
Een maat van me heeft een DL1000 (2005), die niet meer startte. Dus afgelopen zondag alles gemeten en geen laadspanning op de accu. Wel leveren de 3 fases vanaf de dynamo tussen de 28-70v, afhankelijk van toerental - dus nieuwe spanningsregelaar besteld. En omdat ie er al een jaar of 6 inzat, ook een nieuwe accu.
Keurig ingebouwd, maar op de accu komt maar nu 12,1 tot max 12,7 volt aan, dus te weinig. Zonder de regelaar op de accu aan te sluiten, leveren beide aansluitingen 16,5 v, maar zodra we de stekker aansluiten 12,1 v (stationair).
Dynamo fasen gemeten op weerstand, min 0,8, max 1 ohm. Zou goed moeten zijn. Alleen de meting per fase naar de min van de accu levert op geen van drieën een oneindige weerstand.
Dus dan toch de dynamo stuk?

ps: met een reserve moto morini regelaar, die ik hier had liggen - exact dezelfde waardes.
 
Haha, dat is ook een leuke inderdaad. Die blijven ook niet altijd zitten en dan laad ie ook niet meer op, maar zijn alle metingen aan de dynamo goed. :+

Waarom ze niet gewoon een gemagnetiseerd vliegwiel gebruiken is mij een raadsel.

honda crf, vliegwiel is een kommetje met magneet erin, wikkelingen van ontsteking en lichtspoel zitten in carter deksel.
 
Even gebruik maken van dit topic:

Ik lees op internet veel berichten over dynamo's die te weinig spanning leveren. Maar is het ook mogelijk dat de spanning die de dynamo levert te hoog is?

Ik heb gisteren gemeten op stationair ±30V en bij 4000rpm ±100V.

Nou weet ik niet wat voor mijn motor exact de waardes moeten zijn, maar 100V lijkt me erg veel. Is het uberhaupt mogelijk dat een dynamo door een defect te veel spanning gaat leveren?


Weestand over de 3 fasen en naar - van de accu was allemaal goed trouwens. (3x 0.02 Ohm en 3x oneindig)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren gemeten op stationair ±30V en bij 4000rpm ±100V.

Nou weet ik niet wat voor mijn motor exact de waardes moeten zijn, maar 100V lijkt me erg veel. Is het uberhaupt mogelijk dat een dynamo door een defect te veel spanning gaat leveren?
Dat zijn waarden onbelast. Bij belasting door de spanningsregelaar blijft daar door de inwendige weerstand van de spoelen en het doorfakkelen naar massa die benodigde 13,4 - 14,5 V over.
 
Even gebruik maken van dit topic:

Ik lees op internet veel berichten over dynamo's die te weinig spanning leveren. Maar is het ook mogelijk dat de spanning die de dynamo levert te hoog is?

Ik heb gisteren gemeten op stationair ±30V en bij 4000rpm ±100V.

Nou weet ik niet wat voor mijn motor exact de waardes moeten zijn, maar 100V lijkt me erg veel. Is het uberhaupt mogelijk dat een dynamo door een defect te veel spanning gaat leveren?


Weestand over de 3 fasen en naar - van de accu was allemaal goed trouwens. (3x 0.02 Ohm en 3x oneindig)

Een dynamo kan best teveel spanning leveren, als hij verkeerd gewikkeld is. Maar hij gaat nooit 'ineens' meer spanning leveren.
 
Stator niet, pakking wel gearriveerd bij Japparts. Balen dus.
Morgen naar de ardennen met een reserve accu, een oplader en 1 uitgeschakelde koplamp.......

edit: nog een piccie van de boosdoenert, linksonder zie je ook nog de gelijmde magneten
17419051739_94c4561c3a_c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan