Honda Vision 110 (2011)

Die 1:36 haalde ik met snel optrekken, doorrijden, gas snel en maximaal open en stukken door laten trekken naar de 100 km/uur. Dacht ga gewoon eens een paar dagen 'ruiger' rijden. Leek mij voor het inrijden ook niet verkeerd. Bortcello ? haalde hier op het forum 1: 52, maar hij liet de scooter 'smeken' om benzine. Bij gemiddeld rijstijl zal ik wel ergens in het midden uitkomen. Is er een benzineoorlog gaande? Hier in Veenendaal stunten ze ook nog eens met 15 ct korting als je op zaterdag gaat tanken. Heb dus maar wat 20 liter vaten gehaald (-: Met benzine op voorrad wordt het echter moeilijk inschatten wat je er per keer bij gooit.
 
Olie prijs blijft nog zakken en als duur ingekochte olie verkocht is gaat het aan de pomp nog verder omlaag, dus hamstern kon nog even wachten.
 
Oke de benzine is niet gratis, maar bijna alle 250 en 300cc scooters zullen 1 op 36 rijden als er niet harder dan 80 gereden wordt.
pas heb ik met mijn 300cc ruim 200 km gereden met 5 motoren van 900cc a 1200cc en ik regelmatig flink gas moeten geven om ze bij te kunnen houden ook nog even 140 km/u aangetikt en het verbruik was van mijn scooter ruim 1 op 33. dus 1 op 36 lijkt me makkelijk te halen als ik niet harder rijd dan 80.
Nee er zijn geen scooters van 250-300cc die 1 op 36 halen bij max 80 km/u.

Ik heb ook een kymco agility (125cc) die haalt gemiddeld 1:25

Dan wil ik wel weten welke 300cc scooter 1 op 33 haalt.
Vergeet ook niet dat de vision hard moet werken om die 80 te halen dus een motor met meer inhoud hoeft minder hard te werken. Maar een 300cc die zuiniger als de vision is geloof ik niet.

Ik weet trouwens niet precies wat de bedoeling is van deze discussie?
 
Laatst bewerkt:
~
Nee er zijn geen scooters van 250-300cc die 1 op 36 halen bij max 80 km/u.


Dan wil ik wel weten welke 300cc scooter 1 op 33 haalt.


Ik, met de integra 750, rijd ik nu een gemiddelde van 2,87 liter per 100 km, dat is 1 op 34,84,
ZONDER moeite.
Bertocello
 
Ik, met de integra 750, rijd ik nu een gemiddelde van 2,87 liter per 100 km, dat is 1 op 34,84,
ZONDER moeite.
Bertocello
Ik neem aan dat jij als fred flinstone rijdt?

En wat ik al aangaf, de vision moet met zijn kleine motor harder werken dan een grotere motor om die snelheid te halen.
 
Waar de discussie over gaat, ontgaat mij ook een beetje. Ik ben tevreden over het verbruik en je kunt het dus gemakkelijk zelf manipuleren. Laat je hem hard werken, tja dan weet je het. Maar ik vind het een soepel 'fietsje' en heel geschikt voor het doel waarvoor ik hem gekocht heb. En het benzine verbruik heb ik zelf in de hand.
 
Nee er zijn geen scooters van 250-300cc die 1 op 36 halen bij max 80 km/u.

Ik heb ook een kymco agility (125cc) die haalt gemiddeld 1:25

Dan wil ik wel weten welke 300cc scooter 1 op 33 haalt.
Vergeet ook niet dat de vision hard moet werken om die 80 te halen dus een motor met meer inhoud hoeft minder hard te werken. Maar een 300cc die zuiniger als de vision is geloof ik niet.

Ik weet trouwens niet precies wat de bedoeling is van deze discussie?
Mijn scooter met piaggio 300 blok haalt vrij makkelijk 1 op 33
Zeker weten dat er scooters zijn die 1 op 36 halen bij maximaal 80 a 100 km/u
maar een 300cc is zeker niet zuiniger dan de vision want daar wordt een stuk sneller mee gereden.
Er wordt vaak gesproken hier dat de vision en andere honda's zo zuinig zijn , en wat de bedoeling van deze discussie is dat ik het niet echt bijzonder vind dat een vision die hooguit honderd rijdt 1 op 36 rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn scooter met piaggio 300 blok haalt vrij makkelijk 1 op 33
Zeker weten dat er scooters zijn die 1 op 36 halen bij maximaal 80 a 100 km/u
maar een 300cc is zeker niet zuiniger dan de vision want daar wordt een stuk sneller mee gereden.
Er wordt vaak gesproken hier dat de vision en andere honda's zo zuinig zijn , en wat de bedoeling van deze discussie is dat ik het niet echt bijzonder vind dat een vision die hooguit honderd rijdt 1 op 36 rijdt.

Nogmaals, hij moet het uit een kleine cilinderinhoud halen.
 
Laatst bewerkt:
Hier het verbruik van een paar scooters , {uiterst rechts}
Het verbruik van de niet al te zuinig bekend staande honda sh 300 is lager dan de sh 150 bij 100 km/u.
Het is maar net waar ga je rijden, veel op 100km wegen of op 60 a 80 km wegen.
bij 80 km/u rijdt de sh 300 1 op 38,46 bij 100 km/u 1 op 31,64
de sh 150 haalt dan nog maar net 1 op 29,06 bij 100 km/u , {het motortje moet hard werken}

full
 
Laatst bewerkt:
PCX mocht niet meedoen?

Herstel, ik zie nu dat de SH150 zowat even zuinig is. Bij een snelheid van60km/hr een verbruik van 2.09ltr op de 100km.

Benzine-consumptie zal ook van het gebruik afhangen. Rij je veel korte stukjes met een koude motor of lange stukken met motortje op bedrijfstemperatuur.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het comfort op een Vision 110, gezien de kleine wieltjes en de korte bouw van de scooter.
Hoewel ik in tests lees dat de PCX comfortabel moet zijn, ervaar ik dat regelmatig totaal anders. Vooral bij korte verkeersdrempels en wat diepere oneffenheden in klinkerwegen laat de vering steken vallen.
Aangezien de PCX mijn eerste scooter is, weet ik niet of dit weggedrag gewoon geaccepteerd moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Over het comfort van de Vision, deel ik wel een beetje de ervaring van DT125. Drempels en oneffenheden voel je redelijk goed. Zeker op klinkerwegen. Het ene drempeltje is de andere niet, maar merk dat ik wel scherp ben op het nemen ervan. Te snel en ik heb het gevoel dat de voorvering en -vork de klap moet opvangen. Aan de andere kant merk ik dat het nemen van dit soort obstakels ook gewenning is. Zelfde route, zelfde drempels went. Soms denk ik ook dat het puur aan een (maandagmorgen) drempel ligt. Sommige zijn er echt op gemaakt om hoe dan ook alle snelheid eruit te halen. Alsof je een stoeprand oprijdt.
 
Even een vraag; sinds kort maakt mijn Vision een ruizend geluid bij het achterwiel/aandrijving. Olie is altijd goed bijgevuld geweest, teller staat op 9500 km. Klinkt als een lager dat stuk is o.i.d. Zijn er bekende problemen met de Vision waar ik als eerste naar zou kunnen kijken om het e.e.a. uit te sluiten?
 
Bij ruisend geluid denk ik meteen aan de mogelijkheid dat je remschoenen op zijn of raken. Weet het natuurlijk niet, maar zou een mogelijkheid kunnen zijn.
 
Als ik het denk te begrijpen zit er achter dus een trommel-rem ?
Als dat zo is weet ik niet zo zeker of dit extra geluid veroorzaakt bij slijtage.
Bij slijtage wordt hij wel merkbaar slechter qua remkracht.
Vaak zit er bij trommelrem een remschoen slijt indicator aan het (hefboom) mechanisme.

Een versleten lager, of tandwiel of spijpsel/metaaldeeltjes in de eindoverbrenging komt idd. bij bepaalde merken wel eens voor.

Zet de scooter op de middenbok, ontspan dan ook eens de remkabel aan de hefboom van het trommelrem mechanisme, en draai eens flink met de hand aan het achterwiel, om de locatie van het geluid beter te lokaliseren
Probeer ook te bekijken of het wiel misschien zijdelingse speling heeft.

In CVT aan koppeling zijde eventueel ook speling checken van overbreng-as en de 2 lagers van halfpoulie die achter de koppeling zit checken zou ook nog een optie kunnen zijn.
Als er daadwerkelijk speling op de overbreng-as zit is idd. de kans aanwezig op een versleten eind transmissie onderdeel zoals lager en of tandwiel(as)

Het achterste lager in de halfpoulie is overigens een naaldlager (kan heel soms ook droog staan of kapot gaan), waardoor er een zoom geluid optreed
Het voorste lager in de halfpoulie is een gesealde of enkelzijdig gesealde lager die gaat eigenlijk haast nooit kapot.

Checken van transmissie olie nivo:
Zet de scooter op de midden-bok op een vlakke ondergrond.
Verwijder de bout voor controle van het transmissie olie niveau twee
of drie minuten nadat de motor is afgezet, en controleer
of de olie al of niet wegvloeit uit de desbetreffende
controleopening. Als het niveau laag is (de olie komt niet uit
de opening)
moet de gespecificeerde olie worden bijgevuld
totdat de onderkant van de bijvul opening wordt bereikt.

Succes gewenst cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
2 Weken geleden windscherm geplaatst op mijn Vision. Boys! Wat een verschil zeg!
Lekker uit de wind, en stuk minder last van tegemoet komende vrachtwagens op provinciale wegen. Had ik dat maar eerder gedaan.
Alleen is mijn verbruik wel wat gestegen helaas.

Heeft hier iemand nog ervaring met het vervangen van de standaard rollen in de vario?
Zit er sterk aan te denken om dr. Pulley rollen er in te zetten. Het zou 5 tot 10 km in topsnelheid moeten schelen. Dat zijn me die paar tientjes wel waard :]
 
2 Weken geleden windscherm geplaatst op mijn Vision. Boys! Wat een verschil zeg!
Lekker uit de wind, en stuk minder last van tegemoet komende vrachtwagens op provinciale wegen. Had ik dat maar eerder gedaan.
Alleen is mijn verbruik wel wat gestegen helaas.
Wat was je verbruik en wat is het nu dan?
Rijd zelf op de Suzuki Address 110 en heb nog geen windscherm geplaatst puur vanwege het verhoogde benzine gebruik dan...
 
@Robert

Echt zuinig heb ik nooit kunnen rijden. Zat altijd wel rond de 1 op 37 gemiddeld.
Nu zit ik in eens op 1 op 31 gemiddeld. Dat is wel alles vol gas uiteraard.
En in wat kouder weer, normaal rij ik alleen in de zomer..... 8-)
 
Benzine prijs is behoorlijk laag nu, als de olieprijs weer eens flink gaat stijgen vergaat het lachen ons snel.
 
Laatst bewerkt:
Grappig om te zien hoe die Suzuki Adress een bijns exacte kopie van de Vision is
Klopt, goedkoop, zuinig, klein, blijft er weinig ruimte over om origineel te blijven...
De keus viel op de suzuki omdat bij deze de aankoopprijs het goedkoopste was.
Om de 4K wel een service beurt...
Is dat bij de Vision ook?
 
Terug
Bovenaan Onderaan