Nieuwe accu / lang stilstaande motor

menner

Die hard MF'er
12 jan 2008
306
1
Mijn motor heeft al een hele poos stilgestaan (+- 1 jaar of meer). Ik ga er een nieuwe accu inzetten omdat de vorige al 5 jaar oud is en volledig leeg was gelopen toen ik een aantal maanden op reis was. Nu lees ik bij de beschrijving van de nieuwe accu:
LET OP gebruik aub niet de nieuwe accu om een motor te starten die reeds lange tijd stilstaat, hierdoor verkort je de levensduur aanzienlijk!
Blijkbaar is het niet goed een nieuwe accu op een lang stilstaande motor te gebruiken. Het is mij even onduidelijk waarom. Op welke wijze zou ik dan wel mijn motor kunnen starten, zonder de nieuwe accu een opdonder te geven? Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? :)
 
Je nieuwe accu moet eerst op de juiste manier voor de eerste keer opgeladen worden.

Een motor met mogelijke startproblemen maak je eerst in orde, dan pas nieuwe accu er in.

Je kunt een auto accu met startkabels gebruiken.
 
je nieuwe accu is nog een beetje gevoelig en je motor start waarschijnlijk niet zo lekker als hij lang stil heeft gestaan. Je zou kunnen proberen de oude op te laden en eerst daarmee te starten? Of is die helemaal overleden?

Anders even een accu ergens lenen, of de motor met de nieuwe accu er in aanduwen. Zoek ff hier op het forum hoe dat moet. Als je de motor aanduwt, belast je de accu nauwelijks. Laad de accu wel volledig op voordat je hem in de motor stopt, dat is beter voor de levensduur.
 
Dank voor de reacties en tips.

Je kunt een auto accu met startkabels gebruiken.
Is dat gewoon een kwestie van oude accu in de motor laten, met startkabels eerst + en dan - van de auto naar de motor accu aansluiten en dan de motor starten (zonder dat de auto stationair draait)?

Ik lees allerlei verschillende verhalen of het nou wel met auto aan of auto uit moet, of de - op het frame enz. Ik vertrouw dat niet zo... :?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties en tips.Is dat gewoon een kwestie van oude accu in de motor laten, met startkabels eerst + en dan - van de auto naar de motor accu aansluiten en dan de motor starten (zonder dat de auto stationair draait)?

Ik lees allerlei verschillende verhalen of het nou wel met auto aan of auto uit moet, of de - op het frame enz. Ik vertrouw dat niet zo... :?

Auto gewoon stationair laten lopen, zo voorkom je dat je eventueel de accu van de auto leeg trekt.

De min op het frame kan best als je daar een blank, niet geverfd stuk hebt waar je goed contact kan maken.

Als de klemmen gewoon op de accu passen dan zet je ze gewoon op de accu.
 
Wat is de reden hiervan eigenlijk. Waarom mag ik een nieuwe accu bij 70% lading niet meteen belasten maar mag dit wel als de accu één week in gebruik is?
Een accu met 70% lading moet je nooit zwaar belasten.

Daarnaast is een accu gevoelig voor de eerste keer laden. zowel het voorladen in de fabriek (droog) als eerste keer nat doorladen.

Scheelt in slijtage en performance vd accu.
 
Een accu met 70% lading moet je nooit zwaar belasten.

Daarnaast is een accu gevoelig voor de eerste keer laden. zowel het voorladen in de fabriek (droog) als eerste keer nat doorladen.

Scheelt in slijtage en performance vd accu.

Dat je een accu niet verder dan 50% wilt ontladen snap ik. Als je start met 70% lading is de marge inderdaad wat kleiner.
Waarom is de accu voor de eerste keer nat laden gevoeliger?
 
Dat je een accu niet verder dan 50% wilt ontladen snap ik. Als je start met 70% lading is de marge inderdaad wat kleiner.
Waarom is de accu voor de eerste keer nat laden gevoeliger?
Dat zit in de eigenschappen van elke lood-zuur accu.

De precieze techniek daarvan durf ik je niet aan te geven. Misschien dat er iets van uitleg op het net te vinden is.
 
Bij een voorgeformateerde accu (bijna alle tegenwoordige accu's) zijn de platen gevuld met loodmassa die chemisch zo behandeld is dat er na het vullen met accuzuur lading aanwezig is (ca. 70%). Een nadeel is dat deze lading heel snel verbruikt is. Door laden met een acculader wordt de accu pas echt actief en kan dan jaren lang meegaan.
 
Auto gewoon stationair laten lopen, zo voorkom je dat je eventueel de accu van de auto leeg trekt.

De min op het frame kan best als je daar een blank, niet geverfd stuk hebt waar je goed contact kan maken.

Als de klemmen gewoon op de accu passen dan zet je ze gewoon op de accu.
Zo zou ik het dus nooit doen!!! Normaal start je met een veel lagere spanning zo kun je heel wat electronica opblazen😞 gewoon op een accu in rustspanning starten
 
Ach ja als jij denk het beter te weten, het huidige motor en wagenpark wordt rond de 14,5 geladen😉 ook wordt al jaren geadviseerd niet meer over te starten op een startende voertuig vanwege de te hoge piekspanning voltage en ampère
 
Ik heb nergens beweerd dat die 13,6 V de laadspanning is. Dat is de nominale waarde waarop een afwijking toegestaan is van rond de 10% en dan zitten we ruim aan die door jou gegeven 14,5 V.
Zei ik dat dan😉 maar zonder gekheid, ik zeg alleen dat er tegenwoordig genoeg electonica wordt verpoert door ondeskundigheid dus kijk wel uit wat je doet😉 Gemiddeld zit er in een auto een 50ah accu, dan mag je nog wel ff met een viercillinder motortje om die leeg te starten toch
Goed weekend allen :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan