KTM RC8R chassis afstellen

marcelboz1970

Rookie
9 feb 2010
26
5
Halsteren
Ik rijd sinds paar weken op een KTM RC8R model 2014.
Op hogere snelheid wordt voorkant erg onstabiel, ik vermoed dat voorkant te ver ingedraaid is (2 ringen zichtbaar)
Wie heeft er een overzicht van de te adviseren instellingen ?
(Ik heb veervoorspanningen al op standaard waardes gezet)

Ik durf er niet zomaar aan te draaien, is allemaal omslachtig in te stellen, dus wil graag eerst weten wat de beste instelling is.
Alle tips zijn welkom !!

Alvast bedankt :)
 
motorcycle-rake-and-trail.jpg


Sorry dat het een chopper is, zit op mn telefoon.

Offset is de afstand tussen hart balhoofdpen en hart vorkpoot. Hoever de vorkpoten dus afwijken van de balhoofdas.

Rake is hier balhoofdhoek.

Trail is naloop.

Wat je dus ziet, is dat als je de offset kleiner maakt, de naloop groter wordt.
 
Laatst bewerkt:
:( dat is gemeen, begint ie over pre-load en plaatst ie een tekening van een hardtail. :+

@ tommy, waarom is het volgens jou niet de bedoeling om je balhoofdhoek aan te passen door de achterkant omhoog te brengen, en de voorkant omlaag? In de racerij zie dat men meestal als eerste de achterkant aanpakt dmv de "dogbones".
Je hebt ook niet zo veel keus aangezien de circuit motoren die je in de winkel koopt toch erg op de weg en comfort zijn afgestelt.
Heb ik het wel over motoren van rondt 1996 tm +/_ 2005, ik weet eigenlijk niet hoe de sportmotoren van de laatste jaren staan. :?
 
bedankt voor je info

Als je meer wil weten hierover, ik heb een PDF van John Bradley "the racing motorcycle a technical guide for constructors", die ik je wel wil mailen. Ff je e-mail via pb en ik stuur m naar je toe.
Is wel een dik boekwerk en in het Engels maar er staat wel een zeer groot hoofdstuk in over rijwielgedeelte's. Geeft een zeer goed inzicht in geometrie. 125gp racer tov een sbk bijv. :9

En wat deze man laat zien is ook erg interessant:

- YouTube
 
:( dat is gemeen, begint ie over pre-load en plaatst ie een tekening van een hardtail. :+

@ tommy, waarom is het volgens jou niet de bedoeling om je balhoofdhoek aan te passen door de achterkant omhoog te brengen, en de voorkant omlaag? In de racerij zie dat men meestal als eerste de achterkant aanpakt dmv de "dogbones".
Je hebt ook niet zo veel keus aangezien de circuit motoren die je in de winkel koopt toch erg op de weg en comfort zijn afgestelt.
Heb ik het wel over motoren van rondt 1996 tm +/_ 2005, ik weet eigenlijk niet hoe de sportmotoren van de laatste jaren staan. :?

Ik had het over preload aanpassen om de balhoofdhoek te veranderen, niet over het aanpassen van de positie van de vork in de kroonplaten of het wijzigen van het linksysteem. Dat zijn normale methodes ja.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan