blauwe uitlaatbochten?

janspeed

Die hard MF'er
11 mei 2013
414
2
Mijn maat rijdt op een bmw R1100 met benzine injectie.
Als we aan het toeren zijn valt me steeds op dat zijn uitlaatbochten mooi blauw uitslaan.
Ik ga er van uit dat de mengsel bereiding van zo'n moderne injectie motor dikke prima in orde is. Die fiets loopt dan ook als een speer.

Mijn Kawa Zephyr 1100 is 4cil lucht gekoeld en heeft CV-carburateurs. Mijn uitlaten zijn nooit blauw uitgeslagen, zelfs niet na een snelle zomerse autosnelweg rit. Als ik 1 van de 8 bougies er uit draai ziet deze er toch netjes schoon uit, niet kraak helder maar licht grijs. Ik vind wel dat mijn motor veel brandstof verbruikt, ik kom er zelden verder mee als 255km op 19L (1:13,4)

Kan het kloppen dat die BMW gewoon schraler/armer en dus heter draait? Of is het type uitlaatmateriaal gewoon anders waardoor mijn uitlaten nooit blauw uitslaan?

Kan het zijn dat mijn motor toch te rijk draait? dus niet heet genoeg draait om blauwe uitlaatbochten te produceren?
1:13,4 is nu niet bepaald gunstig. Met de BMW K100 (ook 4cil-8V, ongeveer hetzelfde vermogen) die ik hiervoor had kon ik vrij makkelijk 1:18 rijden
 
Laatst bewerkt:
Kan het misschien zijn dat BMW een enkele uitlaatwand heeft en de japanners vaak een extra pijp in de uitlaat hadden zodat de uitlaatbochten niet zo heet worden ?
Ik heb BMW uitlaten wel eens roodgloeiend gezien.

EgbertO
 
Mijn maat rijdt op een bmw R1100 met benzine injectie.
Als we aan het toeren zijn valt me steeds op dat zijn uitlaatbochten mooi blauw uitslaan.
Ik ga er van uit dat de mengsel bereiding van zo'n moderne injectie motor dikke prima in orde is. Die fiets loopt dan ook als een speer.

Mijn Kawa Zephyr 1100 is 4cil lucht gekoeld en heeft CV-carburateurs. Mijn uitlaten zijn nooit blauw uitgeslagen, zelfs niet na een snelle zomerse autosnelweg rit. Als ik 1 van de 8 bougies er uit draai ziet deze er toch netjes schoon uit, niet kraak helder maar licht grijs. Ik vind wel dat mijn motor veel brandstof verbruikt, ik kom er zelden verder mee als 255km op 19L (1:13,4)

Kan het kloppen dat die BMW gewoon schraler/armer en dus heter draait? Of is het type uitlaatmateriaal gewoon anders waardoor mijn uitlaten nooit blauw uitslaan?

Kan het zijn dat mijn motor toch te rijk draait? dus niet heet genoeg draait om blauwe uitlaatbochten te produceren?
1:13,4 is nu niet bepaald gunstig. Met de BMW K100 (ook 4cil-8V, ongeveer hetzelfde vermogen) die ik hiervoor had kon ik vrij makkelijk 1:18 rijden
Je hebt meerdere vragen over meerdere deel-onderwerpen.

Wil je weten of jouw motor goed staat? Meten!
Wil je weten of die BMW goed staat? Meten.

Wil je weten of je Kawa zuiniger kan lopen?

Wil je weten wanneer uitlaatbochten blauwig worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net als bij mijn Guzzi is de uitlaatbocht enkelwandig RVS en dat kan geel of blauw worden door de warmte. Bij een Jap is de uitlaat vanuit de fabriekvaak dubbelwandig en verchroomt dan zie je die verkleuring niet. Bij mijn Bandit 1200 verkleurde de uitlaat wel omdat die ook enkelwandig en van RVS was.
 
Je hebt meerdere vragen over meerdere deel-onderwerpen.

Wil je weten of jouw motor goed staat? Meten!
Wil je weten of die BMW goed staat? Meten.

Wil je weten of je Kawa zuiniger kan lopen?

Wil je weten wanneer uitlaatbochten blauwig worden?

Volgens mij wil hij de wereld laten weten dat hij eindelijk van die verkleurende BMW af is,.. ;)
 
Je hebt meerdere vragen over meerdere deel-onderwerpen.

Wil je weten of jouw motor goed staat? Meten!
Wil je weten of die BMW goed staat? Meten.

Wil je weten of je Kawa zuiniger kan lopen?

Wil je weten wanneer uitlaatbochten blauwig worden?

*D
- ik vind die blauwe uitlaatbochten wel cool, wil ik ook. Dus wil ik ook wel weten waardoor ze blauw worden.
- ik wil inderdaad dat de Kawa zuinig draait. Maar ik heb geen meet mogelijkheden (ik neem aan dat je lambda meting bedoelt?) en ik heb het vermoeden dat dat met de mengsel vorming te maken heeft.
- die BMW is nie van mij en ken ik ook nie betaluh, want veel te nieuw. Maar dat ding trekt wel als een locomotief. Ik kan 'm met de Kawa soms maar nauwelijks bijhouden. Terwijl mijn Kawa theoretisch ook 95pk zou moeten kunnen leveren.
 
Laatst bewerkt:
Mijn maat rijdt op een bmw R1100 met benzine injectie.
Als we aan het toeren zijn valt me steeds op dat zijn uitlaatbochten mooi blauw uitslaan.
Ik ga er van uit dat de mengsel bereiding van zo'n moderne injectie motor dikke prima in orde is. Die fiets loopt dan ook als een speer.

Mijn Kawa Zephyr 1100 is 4cil lucht gekoeld en heeft CV-carburateurs. Mijn uitlaten zijn nooit blauw uitgeslagen, zelfs niet na een snelle zomerse autosnelweg rit. Als ik 1 van de 8 bougies er uit draai ziet deze er toch netjes schoon uit, niet kraak helder maar licht grijs. Ik vind wel dat mijn motor veel brandstof verbruikt, ik kom er zelden verder mee als 255km op 19L (1:13,4)

Kan het kloppen dat die BMW gewoon schraler/armer en dus heter draait? Of is het type uitlaatmateriaal gewoon anders waardoor mijn uitlaten nooit blauw uitslaan?

Kan het zijn dat mijn motor toch te rijk draait? dus niet heet genoeg draait om blauwe uitlaatbochten te produceren?
1:13,4 is nu niet bepaald gunstig. Met de BMW K100 (ook 4cil-8V, ongeveer hetzelfde vermogen) die ik hiervoor had kon ik vrij makkelijk 1:18 rijden
8?
 
Net als bij mijn Guzzi is de uitlaatbocht enkelwandig RVS en dat kan geel of blauw worden door de warmte. Bij een Jap is de uitlaat vanuit de fabriekvaak dubbelwandig en verchroomt dan zie je die verkleuring niet. Bij mijn Bandit 1200 verkleurde de uitlaat wel omdat die ook enkelwandig en van RVS was.

Mijn fireblade heeft een titanium spruitstuk, deze heeft die blauwe gloed ook wel })
 
Ik gok erop O-) dat de uitlaten van de zephyr dubbelwandig zijn, materiaal is verchromed ijzer.

Kijk maar naar bijv een Marshall uitlaat, die is ook van verchromed ijzer en die slaan wel blauw uit :Y
meestal roestbruin maar dat heeft weer een andere oorzaak..... :')
 
Heeft het ook niet met de kwaliteit en dikte van de bocht en het chroom te maken.
Weet wel dat ik een keer zo'n cheap uitlaatje voor de kreilder had die bijna van voor tot achter blauw werden.

Bij de motor worden alleen de middelste bochten eigenlijk blauw de buitenste bijna niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan