TomTom Rider 40 en 400

Status
Niet open voor verdere reacties.
Degenen die wel een Rider 400 kopen zijn duidelijk niet op de hoogte van de problemen.

Zo zijn velen, inclusief ikzelf, uiteindelijk hier en op andere fora terechtgekomen.
Overal dezelfde verhalen.
April-Mei zijn volgens mij hoogtij dagen voor Nav verkopen in de motorwereld.
Over marketing gesproken.
Toch jammer dat zo'n mooi bedrijf zoiets presteert... knaag knaag...
 
De Rider is een niche markt voor Tomtom. De verkoop zal leuke marges hebben maar het aantal verkochte apparaten is margewerk volgens mij en daarom zijn de servicekosten per verkocht apparaat een stuk hoger. Daarnaast is er genoeg commentaar op Garmin en ook dat weet TomTom. Er zijn genoeg mensen die niet met een Garmin overweg kunnen en daarom aan TomTom "overgeleverd" zijn.
Dit zijn voor mij een paar redenen waarom Tomtom er geen duidelijke vaart achter zet.

Ook is al gebleken dat een groot gedeelte van Rider 40/400 kopers niet op de hoogte zijn van de "kwalen". Je kan je daarom afvragen hoe groot de imagoschade voor het bedrijf TomTom zal zijn door het "trage" oplossen van de problemen.
Als een merk sterk is (en dat is TomTom) kan het wel een stootje hebben.

Klinkt alsof het goed wil praten maar het is gewoon de realiteit.
Tuurlijk had ik ook gehoopt dat begin Mei het halverwege starten van route en de USB verbinding als minimale gefixed zouden zijn. Dit zijn volgens mij de twee grootste pijnpunten van de Rider
 
Laatst bewerkt:
Klopt allemaal maar als je heel eerlijk bent, ga dan nog eens kijken op de website van TomTom zelf en niet zozeer naar het verwachtingspatroon van de mensen op dit forum (inclusief mezelf) dat nog elke dag toeneemt.
Ik kijk ook regelmatig op de TomTom website (en elders) of ik al enig nieuws kan bespeuren, maar helaas...

~
De TomTom slaagt met glans in de grote prioriteiten die het zelf voorop stelt (kronkelroute's, spannende rondritten, hoogteverschillen opzoeken..)

Het zijn mooie marketing items die verkopen.
Daarmee de tekortkomingen totaal naar de achtergrond drukkend.

In principe werken de spannende rondritten heel mooi volgens de vergelijkende testen van MrGPS maar gaan ook de kronkelroutes nog te vaak over N-wegen en door de bebouwde kom.
Maar ook op deze twee opties zijn dingen aan te merken zoals niet simpel een tikfout kunnen corrigeren bij maken spannende route en niet helemaal opnieuw te moeten beginnen.

Echter een goede werking van de basisfunctionaliteit is het belangrijkste.
Daarom ben ik van mening dat het toestel te vroeg en onvoldoende bij TT intern geëvalueerd op de markt is gezet.
 
Laatst bewerkt:
Klopt ligt aan de instellingen van het profiel. Kies bij OSM kaarten eens voor korte afstand i.p.v snellere tijd en zet alle beperkingen (vermijden) eens uit. Eventueel onverhard aangevinkt laten.

Dat kan zeker van invloed zijn, maarrrrr....

Het is niet verstandig een 'route' over te zetten. De rider gebruikt, itt de garmin, dan nl alleen de viapunten. Voor overzetten dus sowieso de route naar een track converteren.

Ergo:
- Eerst complete route maken met de instellingen die je passen
- dan de route converteren naar een track
- dan de track opknippen

Knip 'm daarbij niet op in gelijke delen, maar in 1/1 route, 3/4 route, 1/2 route en het laatste kwart. Anders moet je onderweg telkens opnieuw de route activeren immers.

Dat is wel fraai aan de OnRoute tool: die doet dat vanzelf.
 
Maar ook op deze twee opties zijn dingen aan te merken zoals niet simpel een tikfout kunnen corrigeren bij maken spannende route en niet helemaal opnieuw te moeten beginnen.

Mogelijk dat je nog niet alles ontdekt hebt: Als je tikt op een viapunt kun je het verwijderen; als je midden onder tikt kun je de volgorde aanpassen. Wat wil je nog meer kunnen corrigeren?
 
Mogelijk dat je nog niet alles ontdekt hebt: Als je tikt op een viapunt kun je het verwijderen; als je midden onder tikt kun je de volgorde aanpassen. Wat wil je nog meer kunnen corrigeren?
Hans, het kan allemaal wel maar het "voelt" gewoon veel te omslachtig. (En ook niet intuïtief)
Opnieuw beginnen gaat dan nog sneller.
In de oude menu's of andere TT navigaties kun je ook een stap terug toen.
Dat mis ik hier bij meerdere plannings opties.

Het feit dat je moet inzoomen op de kaart om een lokatie aan te vinken en dat dat regelmatig fout gaat omdat je dikwijls ongewild viapunten plaatst als je ook maar met een vinger ergens het scherm raakt blijft een gevoel geven dat het maar behelpen is.

Misschien moet ik meer oefenen maar zoals ik al eerder meldde heeft TomTom de naam gebruikersvriendelijk te zijn en dat kan ik met dergelijke (noodzakelijke herstel-) akties niet zo noemen.
Je kunt de bediening en gebruiksgemak (en mogelijkheden ook natuurlijk moet ik toegeven) totaal niet vergelijken met de Go 940/ oude menu structuren waarmee TomTom juist groot is geworden.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk dat je nog niet alles ontdekt hebt: Als je tikt op een viapunt kun je het verwijderen; als je midden onder tikt kun je de volgorde aanpassen. Wat wil je nog meer kunnen corrigeren?

Een typisch voorbeeld hoe een andere interface een andere benadering vereist die niet per definitie verkeerd is.

Heb overigens maar beperkte ervaring met de functie "spannende route" maar de ervaring die ik heb is positief over de werking.
De Rider kan best goed de punten op de weg zetten, ook al klik je maar zo ergens op de kaart.

De functie niet echt bedoeld om heel precies een route in elkaar te zetten. Gewoon globaal een beetje klikken en het beste hopen. Volgens verschillende reacties bevalt best veel mensen dit systeem. Ben je "beter" gewend zoals zelf route op een pc maken, kan het tegenvallen.
 
Laatst bewerkt:
Hans, het kan allemaal wel maar het "voelt" gewoon veel te omslachtig. (En ook niet intuïtief)
Opnieuw beginnen gaat dan nog sneller.
In de oude menu's of andere TT navigaties kun je ook een stap terug toen.
Dat mis ik hier bij meerdere plannings opties.

Het feit dat je moet inzoomen op de kaart om een lokatie aan te vinken en dat dat regelmatig fout gaat omdat je dikwijls ongewild viapunten plaatst als je ook maar met een vinger ergens het scherm raakt blijft een gevoel geven dat het maar behelpen is.

Misschien moet ik meer oefenen maar zoals ik al eerder meldde heeft TomTom de naam gebruikersvriendelijk te zijn en dat kan ik met dergelijke (noodzakelijke herstel-) akties niet zo noemen.
Je kunt de bediening en gebruiksgemak (en mogelijkheden ook natuurlijk moet ik toegeven) totaal niet vergelijken met de Go 940/ oude menu structuren waarmee TomTom juist groot is geworden.

Dit geeft precies weer hoe ook ik naar de user interface kijk. Het gaat er niet om of het allemaal kan en het mag best wel "anders" zijn.

Mijn persoonlijke gevoel bij de user interface is dat er geen duidelijke ergonomische definitie aan ten grondslag ligt.

Ik heb de indruk dat hier een programmeur "los" gegaan is die graag wil laten zien dat hij transparantie, lagen en grafische animaties kan programmeren. Hoe mooier hoe beter. En dat is gelukt, het oogt marketingtechnisch heel fraai.

Helaas heeft deze user interface programmeur zich niet verplaatst in de motorrijder die met zijn maatjes ergens langs de weg in de regen staat en even snel iets aan z'n route moet doen. En daar ligt de basis van alle ellende. De hele user interface moet feitelijk op de helling om er een consistent intuitief en vooral praktisch bruikbaar geheel van te maken.

Maak de (soms complexe) funcionaliteit eenvoudig toegankelijk voor de gemiddelde motorrijder, die wil rijden en zich niet wil verdiepen in allerlei tooltjes en toestanden om routes op te knippen. Of een cursus Basecamp / Tyre moet volgen ter voorbereiding op het rijden van een route welke al eens door iemand anders is uitgeplozen en op internet wordt gedistribueerd.

Hoe moeilijk kan dat zijn. Wanneer ik naar de oudere TTR platformen kijk dan was TT heel mooi op weg. Vanuit die basis geredeneerd heb ik ook vol vertrouwen de next gen TTR400 aangeschaft vol verwachting dat ik deze zomer een geweldig navigatie apparaat op m'n motor zou hebben...

Zou haast m'n oude vertrouwde TTR uit 2011? weer terug zetten. Deze biedt me ten aanzien van route functionaliteit en betrouwbaarheid meer dan dit geavanceerde apparaat... Helaas...
 
Ik heb nu al bijna een week mijn TT 400 en heb de instructies gevolgd voor de tyre code maar heb nog steeds geen mail van tomtom gehad.

Waar kan ik dat de vraag bij tomtom neer legen?
 
Dit geeft precies weer hoe ook ik naar de user interface kijk. Het gaat er niet om of het allemaal kan en het mag best wel "anders" zijn.

Mijn persoonlijke gevoel bij de user interface is dat er geen duidelijke ergonomische definitie aan ten grondslag ligt.

Ik heb de indruk dat hier een programmeur "los" gegaan is die graag wil laten zien dat hij transparantie, lagen en grafische animaties kan programmeren. Hoe mooier hoe beter. En dat is gelukt, het oogt marketingtechnisch heel fraai.

Helaas heeft deze user interface programmeur zich niet verplaatst in de motorrijder die met zijn maatjes ergens langs de weg in de regen staat en even snel iets aan z'n route moet doen. En daar ligt de basis van alle ellende. De hele user interface moet feitelijk op de helling om er een consistent intuitief en vooral praktisch bruikbaar geheel van te maken.

Maak de (soms complexe) funcionaliteit eenvoudig toegankelijk voor de gemiddelde motorrijder, die wil rijden en zich niet wil verdiepen in allerlei tooltjes en toestanden om routes op te knippen. Of een cursus Basecamp / Tyre moet volgen ter voorbereiding op het rijden van een route welke al eens door iemand anders is uitgeplozen en op internet wordt gedistribueerd.

Hoe moeilijk kan dat zijn. Wanneer ik naar de oudere TTR platformen kijk dan was TT heel mooi op weg. Vanuit die basis geredeneerd heb ik ook vol vertrouwen de next gen TTR400 aangeschaft vol verwachting dat ik deze zomer een geweldig navigatie apparaat op m'n motor zou hebben...

Zou haast m'n oude vertrouwde TTR uit 2011? weer terug zetten. Deze biedt me ten aanzien van route functionaliteit en betrouwbaarheid meer dan dit geavanceerde apparaat... Helaas...

Heb net nog ff het te koop topic zitten kijken en ook mp maar zie jouw TomTom er nog niet bij staan.

Het is duidelijk dat je teleurgesteld bent in de tomtom 400. Maar om 6x per pagina hetzelfde te vertellen :N

Ik heb zelf de Rider 5 en stap nog niet over. Zodra de problemen met de eigen geplande routes zijn opgelost is deze nieuwe TomTom 400 de opvolger van de 5
 
Wat bepaalt wat intuitief en logisch is?
Dat is o.a. wat je gewend bent. TomTom heeft heel wat jaren verspijkerd aan de interface van de verschillende TomTom producten tot wat het nu is (Rider 5). Na al die jaren voelt dat allemaal heel vertrouwd aan maar is dat het ook het beste systeem?
Wij mensen zijn best wel gewoontedieren en vinden veranderingen vaak erg lastig.

Bij TomTom hebben ze uiteraard een meerjarenplan waar ze heen willen met hun producten. Het is heel goed mogelijk dat dit plan niet in oude interface in te passen was. Er moeten dan wellicht te veel dingen aangepast worden, waardoor het waarschijnlijk veel logischer was/is om met een compleet verbouwde Navcore verder te gaan. Dit heeft als gevolg dat veel dingen anders benaderd worden (vanwege dat meerjarenplan) en heeft vaak ook het gevolgd dat het lijkt dat een fabrikant bij deze overgang niet voorruit maar achteruit gaat.
Dit was ook goed te zien bij Microsoft. Windows Vista was een compleet nieuwe insteek. Dit leverde een berg commentaar op. Windows 7 daarentegen werd breed omarmd, terwijl het eigenlijk Vista is die op een paar essentiele punten veranderd is.
Bij Garmin zag je hetzelfde effect. Na Zumo 660 kwam de Zumo 350. Daar konden de meeste mensen in het begin ook helemaal niets mee, ze vervloekten het ding gewoon. Na een paar aanpassingen van Garmin en uitleg hoe je de Zumo 3x0 en 590 moet voeren, blijkt dat heel veel mensen (inclusief mijzelf) helemaal niet meer terug willen naar de Zumo 660 en 550

Dus mijn insteek over het hele verhaal over de inteface:
Ja, er kunnen best wat dingen anders en meldt ze ook gewoon maar globaal gezien, wen er aan dit is de weg die TomTom een jaar (of 2 misschien) geleden heeft ingeslagen en zal daar de komende jaren niet op terug komen.

Juist de interface is hetgene wat mij over de streep heeft getrokken om de Rider 400 te kopen. Eindelijk weer wat nieuws. De oude interface was al zo uitgekouwt dat er niets meer te ontdekken viel. Met de nieuwe interface begint het spel weer opnieuw. Hoe werkt het? Hoe moet je Rider voeren? Welke uitwerking heeft een bepaalde manier van gegevens voeren. Hoe kan je missende functionaliteit toch toe passen? Denk aan de functie "Naar Huis", deze is niet rechtstreeks aanwezig maar deze kan je wel in "Mijn Plaatsen" opslaan en daarmee toch vrij snel aan te roepen. Het mooie aan "Mijn Plaatsen" is dat je daar je vakantieadres en andere regelmatig terugkerende plekken kan opslaan. Mooi bij elkaar gegroepeerd. In de oude interface had je "Naar Huis" en de rest stond ergens anders.

P.S.
Net nog even gekeken. Je kan je Huisadres gewoon opgegeven en deze komt dan onder "Mijn Plaatsen" te staan met een icoontje van een huis
 
Ik heb nu al bijna een week mijn TT 400 en heb de instructies gevolgd voor de tyre code maar heb nog steeds geen mail van tomtom gehad.

Waar kan ik dat de vraag bij tomtom neer legen?

Door op de Tomtom website aan te melden met het mail-adres en wachtwoord wat je gebruikt hebt voor registratie van je Rider400. Kijk dan eens in de FAQ en/of stuur een vraag via de contact/help pagina.
 
De Rider is een niche markt voor Tomtom. De verkoop zal leuke marges hebben maar het aantal verkochte apparaten is margewerk volgens mij en daarom zijn de servicekosten per verkocht apparaat een stuk hoger. Daarnaast is er genoeg commentaar op Garmin en ook dat weet TomTom. Er zijn genoeg mensen die niet met een Garmin overweg kunnen en daarom aan TomTom "overgeleverd" zijn.
Dit zijn voor mij een paar redenen waarom Tomtom er geen duidelijke vaart achter zet.

Klinkt alsof het goed wil praten maar het is gewoon de realiteit.
Tuurlijk had ik ook gehoopt dat begin Mei het halverwege starten van route en de USB verbinding als minimale gefixed zouden zijn. Dit zijn volgens mij de twee grootste pijnpunten van de Rider

Dat is precies wat ik eerder ook al aanhaalde. Het mag duidelijk zijn dat het TomTom Management geen motor fetisch heeft. Ik zie het voor hun ook eerder als een me-too product (lichtjes overdreven want ze hebben er toch wel wat energie in gestoken) als een winkel keten die in een bepaalde stad een verlieslatend filiaal open houdt om er toch maar aanwezig te zijn.
Als hun prioriteitsetting ertoe zou leiden dat er zelfs geen enkele rider meer wordt gekocht dan hebben ze ongetwijfeld zelfs daar een goede reden voor.
Dat "Management" is overigens ook een ruim begrip hé, diegene die de Apple deal moet ondertekenen zal heus niet dezelfde zijn dan degene die zich bekommert om een motorroute halverwege op te pikken...

Maar dat het product niet uitontwikkeld was toen het op de markt kwam daar ben ik het ook volledig mee eens, en of dat een slimme zet was..???

Ik schat dat er nog steeds véél meer motorrijders zijn die naar de winkel rennen voor die nieuwe blitse TomTom dan die enkelen die zich hier en elders (mezelf incluis) liggen druk te maken over de gebreken
 
Tjonge jonge, wat een " bagger " heeft Tomtom op de markt gezet als ik sommige van de negatieve verhalen hier lees over de nieuwe 40/400.
Rij nog niet zolang motor. Een jaar of 25, waarvan een flink deel voor de boterham en moet het toch echt even voor TomTom opnemen. ( En neen, ik heb nada belangen ).
Rij je in de 40/400 GPX tracks gaat dat 100% feilloos kan ik zeggen na meerdere flinke ritten.
Een spannende route plannen is kinderspel en werkt eveneens naar behoren.
Beginpunt van een route kun je in Tyre makkelijk even ergens anders plaatsen.

En ja, er zijn enkele kleine punten die verbetering behoeven, sdcard, bluetooth, o.a., maar voor de rest is dit een heel goed en motorrijder vriendelijk apparaat waarmee met groot gemak op plezierige wijze gereden kan worden.

Misschien eens een beetje minder verwent zijn?
Groet.
 
Tja, bagger vanuit welk referentiepunt? Rider 5? zou best kunnen. Anders is het apparaat inderdaad best goed, maar kan beter
Ik heb er zelf ook geen problemen mee en zolang als het duurt kan ik best om de problemen heen werken. Heb met GPX als basis ook meerdere ritten succesvol afgerond.
 
Met zijn allen streven naar " het kan beter " ben ik het volledig eens.
Maar dan wel opbouwende kritiek. Nu gaat het i.m.h.o. soms echt nergens meer over.

Start je motor, tik een spannende route in en ga een stukkie rijden. Kom met een lege kop hier op het forum terug en schrijf dan relativerend mee....

Die TT 40/400 is echt een geinig leuk werkend apparaat waar je nu al een boel pure rijders lol uit kunt halen....

Groet.
 
Met zijn allen streven naar " het kan beter " ben ik het volledig eens.
Maar dan wel opbouwende kritiek. Nu gaat het i.m.h.o. soms echt nergens meer over.

Start je motor, tik een spannende route in en ga een stukkie rijden. Kom met een lege kop hier op het forum terug en schrijf dan relativerend mee....

Die TT 40/400 is echt een geinig leuk werkend apparaat waar je nu al een boel pure rijders lol uit kunt halen....

Groet.

Helemaal mee eensch :Y

:] :] :]
 
My Drive connect werkt nu. Poi's zijn wireless te syncen...

Rijd naar Huis Zit als standaard knop er nu tussen in het hoofdmenu.
Menu volgorde is aan te passen
ik zie handsfree bellen... en net getest... werkt ook nog !

Ben benieuwd naar de specs van de update......

Mooi updateje zo voor het weekend ? :-)
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt! Versie 15.204 is zojuist gereleased. Deze update is hoofdzakelijk uitgebracht om de Rider gelijk te trekken met de vergelijkbare apparaten binnen onze Nav4-serie. De hoofdpunten:

- Ontvangen van handsfree calls. Uitbellen nog niet mogelijk, maar dit komt later
- Het plannen van een spannende route naar plaats in 'Mijn plaatsen'
- Het beheren en toevoegen van nuttige plaatsen via MyDrive Connect
- Het kunnen beheren van de volgorde menu-items
- Navigeer naar thuis en werk vanuit het hoofdmenu

- Grotere zoom-knoppen
- Problemen met herstel van de bluetooth-verbindingen moeten zijn opgelost

Belangrijk: Er zal op korte termijn nog een update worden uitgebracht waarin andere belangrijke problemen / missing features zullen worden aangepakt. Ik zal hier snel concreter over kunnen worden ;).
 
Laatst bewerkt:
Mooi Joël. De update staat er op, ik ga er het weekend eens mee spelen. Goed ook te horen dat de vaart er in zit vwb de andere issues!

Groet, michel
 
Top TomTom dit is een fijne update. Als de komende update het halverwege starten oplost/werkbaar maakt, worden hier veel mensen tevreden.

Het komt allemaal wel goed
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan