Kawasaki Z1 / Z900 / Z1000 topic

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.586
236
Weert
Ik weet niet of er al zo'n topic bestaat en of er nog veel bezitters zijn van deze motoren. Er zijn veel van deze motoren verkocht in de jaren 70. Dus ik wil een topic starten voor de Kawasaki modellen Z1, Z900 en Z1000 t/m 1980. Eventueel ook voor de Z1000 en Z1100 modellen t/m 1985. De Z1 uit 1972 was toch een trendsetter voor de big bike rage en gaf het begin aan voor de pk wedloop onder Japanse motorfietsen in het topsegment.

Ik zelf heb sinds 1988 een gemodificeerde Z1000A1 uit 1977 die nog steeds in ontwikkeling is. Daarvoor heb ik 3 jaar een Z1000A2 uit 1979 gehad, die in 1987 gestolen werd.

De foto is van mijn huidige Z1000 tijdens de sprint in Lelystad in april 2003.

full
 
:} :} :} :}

Een Z is echt nog een motor die ik ga kopen binnen een paar jaar. Het lijkt me een geweldige machine.
 
mmmm zie Z's zien er altijd stoer uit, ligt aan het kontje denkik ... of het groen .. :+ ( groen op m'n cb past niet :P )

Er zwerft hier nog een andere stoere Z650 ook rond maar ik vindt hem ffe niet :)
ik wil vooral veel foto's zien van jouw Z :]
 
De groene op de beurs is een originele Martin met een Z1000J blok. Die zijn in een serie van 25 verkocht in 1982. Het spuitwerk is van Frans de Weerdt (alle 25). dat heeft ook in het motorblad MOTOR gestaan (in 1982).
 
Even uitleg over de grafiek:
De bovenste 2 zijn koppelkrommes, de onderste 2 vermogenskrommes. Linker schaalverdeling is vermogen, de rechter schaalverdeling is koppel. De rode lijnen zijn het uiteindelijke resultaat na veel afstellen van de nieuwe carburateurs (Mikuni RS40 met acceleratiepomp, vorige waren RS38), de blauwe lijnen zijn het resultaat voor afstellen. Alle waarden zijn gecorrigeerde SAE-waarden.
 
De volgende grafiek is met lachgas.

full


De bovenste lijn is het koppel en de onderste lijn is het vermogen.
Het resultaat is niet helemaal zoals verwacht, het vermogen zakt al voor de 8000 tpm in. Oorzaak bleek achteraf een verstopt filter te zijn. En later bleek ook de cilinderkop in alle 4 de verbrandingskamers gescheurd te zijn. Mijn verwachting was trouwens 250 achterwiel pk. Alle waarden zijn wederom gecorrigeerde SAE-waarden.
 
Tis een wat lichte maar toch...
Z650 met 750 blok, alles wat hier oranje is is inmiddels of bijna zwart 8-)
full
 
bruut man dat nos!!, zou wel eens een nette run willen zien nog met nos..

Ik ook eigenlijk. En dan maar hopen dat de cilinderkop het uithoudt.
Ik zie nog steeds weinig andere Z900 en Z1000 in dit topic, wel hun kleine zusje de Z650.
 
:^

damn, 230 pk...is je frame nog wel recht :+

Jawel, het frame is ook verstevigd. Paul Ritzen heeft er een buis tussen gelast, vlak voor de accu, daarna is het frame gepoedercoat. Dit was wel in 1992, een tijd geleden dus.
Wat de volgende dynorun betreft: de cilinderkop is nog niet af. Verder ben ik nog bezig met een aantal veranderingen aan de achtervork (luchtkamer voor de airshifter en de achtervork nog langer gemaakt), het benzinesysteem voor het NOS-systeem en andere voetsteunen. Dus dat duurt nog even.
 
Neem maar eens een kijkje op de site van Max (www.nitromax.nl) en dan met name deze pagina. Zal je wel aanspreken denk ik ;)

BigZedright.jpg


(even schaamteloos gejat, mg toch wel, Max? ;) )
 
wat voor aanpassingen doe je aan de kop?

De kop moest gelast worden omdat er in alle 4 de verbrandingskamers een scheurtje zat, veroorzaakt door het lachgas of eigenlijk door te hoge temperatuur. :(
De cilinderkop is van een Z1100. De kop is geflowd door Jan Roelofs en voorzien van dubbele 10mm bougies. Verder is de kop aangepast voor het gebruik nokkenassen met hoge nokken (ruimte gemaakt) en voor gebruik van een andere nokkenaskettinggeleidertoren (lang woord, in het engels: conversiontower), wat nodig is om dit model kop op een ouder model cilinderblok/onderblok te gebruiken. Kijk ook maar eens op de site van APE racing onderdelen.
 
De ZED van Max kende ik al, het is inderdaad een mooie motor. Ik kende de motor al toen die nog in het bezit was van Andy Hall. Andy Hall was de organisator van de eerste streetfightershow in Almere in 1996.
 
Terug
Bovenaan Onderaan