Kawasaki ER6N Clean air system

jelle2503

Rookie
8 okt 2009
28
0
Na het constateren van backflow (uitlaatgassen) via de controle klep en membraankleppen, oftewel uitlaatgassen rechtstreeks weer in mijn luchtfilterhuis, heb ik wat vragen hierover.

Dit alles is deel van het zogeheten kawa clean air system, waarbij gefilterde lucht via membranen in het kleppendeksel in de uitlaatpoort komt, waardoor er betere verbranding optreed in de uitlaat van onverbrande brandstof, en de emissienormen beter zijn en het zou een remedia zijn van "poppen" in je uitlaat bij gas los laten bij hi revs.

Zelf ben ik geen technicus, maar met genoeg tijd en aandacht, en mijn Haynes WPH kom ik een heel eind.

Nu las ik verhalen op internet dat ze het clean air system volledig afsluiten, maar meestal met aftermarket uitlaat. Dit lijkt me geen slecht idee, aangezien ik het idee heb dat de control valve ook de geest heeft gelaten en waarschijnlijk vervangen zal moeten worden. Volgens het WPH zou de control valve net als de membranen in het kleppendeksel ervoor zorgen dat er alleen lucht vanuit het luchtfilter richting uitlaat kan. Dus beide werken niet goed.

Is het mogelijk dit systeem compleet af te sluiten? Is dit verstandig met een standaarduitlaat? En hoe reageert de ECU met foutcodes en alles op het niet aanwezig zijn van de control valve? Of zou je dan de control valve moeten laten zitten?

De ECU geeft nu ook geen foutcode van de control valve, terwijl hij ook niet goed werkt. Dit moet ik nog even nader testen door 12V erop te zetten en er in te blazen, maar deze werkt waarschijnlijk toch niet aangezien er uitlaatdruk doorheen komt.

Is er een technicus of iemand met meer verstand die me hier meer over kan vertellen?
 
Op mijn motor heb ik dat systeem gewoon verwijderd,leiding afdoppen op de airbox.Stekker losgenomen en lekker laten hangen.
Ik zie geen verband met een aftermarketuitlaat vs origineel.

Het ploffen bij gas los is bij mij mooi verdwenen *D hoewel sommigen dat juist leuk vinden :?
 
Nou het vervolg, bleek dat de milieuklep gewoon in orde was, alhoewel het wel vreemd is dat hij alsnog lucht toeliet vanuit de uitlaat.

Ik heb de membranen schoongemaakt, die waren nogal smerig :) Is waarschijnlijk eerste keer schoongemaakt in 50.000km. Zouden de kleppen dan ook zo smerig zijn?

o53vtgf.png

Tu2rB3M.png


Vooralsnog heb ik nu in ieder geval weer een pulserend zuigende milieuklep, getest door vinger op de slang te houden zoals omschreven in WPH. De motor loopt naar mijn idee ook weer een stuk beter. Wellicht helpt dit ook met de startproblemen die ik heb met koude motor, dan moet ik soms gas bijgeven.

@ texoot: Bij een standaarduitlaat is het beter om dit clean air systeem te laten zitten in verband met de katalysator, voor zover ik het gelezen heb. Als je een aftermarket pijp neemt zonder kat, dan heb je kans op ploffen met dit clean air systeem, vandaar dat ze het membraan dan afsluiten met plaatjes en de airbox afsluiten.

Als je overigens de stekker losmaakt van de milieuklep, zou je een foutcode 64 op je FI diagnostics moeten krijgen. Tenminste bij Kawasaki.
 
Laatst bewerkt:
En nu op twee plekken KVS lekkage geconstateerd. Bij de thermostaat links op de cylinder en onderaan de voet:

Dus nu de hele motor maar uit elkaar getrokken.
En nu maar zelf klepspeling meten, nieuwe pakkingen plaatsen en TB sync doen. Wat een avontuur. Gelukkig heb ik een WPH dan kan ik er lekker rustig op los lezen als ik er niet uit kom.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan