Raar geluid bij een ingeknepen koppeling?

Jknevel1987

MF'er
6 mei 2012
56
0
Ochten
Beste Lezers

Vraagje... Heb nu een paar dagen mijn Kawasaki Z750 en merk dat als ik mijn koppeling inknijp en de versnelling staat nog in zijn 1 of 2 (motor rolt nog uit, stilstaand doet hij amper tot niet) en dan beetje gas geeft er iets onder mij "klikt" of als het waren aangrijpt dat idee krijg ik dan... Koppeling grijpt ook pas heel laat aan.
Versleten koppelingsplaten?
Iemand een idee wat het kan zijn?

Het gevoel lijkt een beetje alsof je in zijn 1 rij en dan kort gas geeft en weer los laat beetje slaand idee....
Het voelt anders als de ketting die als het ware aantrekt.
 
Het kan zijn dat je koppelingsplaten een beetje kleven.

Twee mogelijke oorzaken: een kromme (of zelfs gebroken) tussenplaat, of een ingeslagen koppelingskorf.

Versleten koppelingsplaten kun je achter komen door bijvoorbeeld50km/u in z'n 4 te rijden, en dan gas te geven. Als je koppelingsplaten versleten zijn, dan zullen ze op een gegeven moment gaan slippen. Je toerental gaat dan sneller omhoog dan je snelheid, dat merk je wel.
 
Heb het even geprobeerd maar in zijn 4 op 50km/h wegtrekken doet hij gewoon normaal..
Misschien is het wel "normaal" voor een Z750 uit 2006 met 32.500 km? Heb der pas paar dagen..

Echter wat NIET normaal is is dat hij bij het stoplicht af wilt slaan en nog maar net aan kan houden met gas en koppeling (gas alleen leek hij alsnog uit te willen vallen pas toen de motor moest trekken (koppeling) toen bleef hij gaan)
En kort erna bij terugschakelen sloeg hij helemaal uit..... Fijn zeg....
 
Vorige week woensdag, betreft het afslaan ik moest even het stationair toerental wat verhogen en dan even zo rijden dat zou het moeten oplossen ook tijdens het rijden.
Ik zal ook even de koppelingskabel nakijken of hij niet hem lichtelijk gekoppeld houd of iets..
 
Laatst bewerkt:
een koppelingskorf in zijn geheel is ook tevens je vliegwiel...
Als je de koppeling intrekt, en je zoals je zegt bij een heel laag toerental komt, gaat de krukas "bokken" dwz je krukas heeft niet genoeg massa om hem soepel bij lagen toeren rond te laten gaan, daar helpt je koppelingshuis bij, maar als de snelheid te laag is gaat je koppelingshuis "tegenwerken" ipv helpen, dat zal dat tikken wel zijn
 
Dat klinkt wel aannemelijk tot wat ik ervaar, uitleggen is niet mijn sterkste punt :)
Is dit iets heel schadelijks? Kan ik er zelfs iets zo aan doen of kan ik gewoon hier mee door blijven rijden?

Tot dusver allen bedankt voor je reacties!
 
een koppelingskorf in zijn geheel is ook tevens je vliegwiel...
Als je de koppeling intrekt, en je zoals je zegt bij een heel laag toerental komt, gaat de krukas "bokken" dwz je krukas heeft niet genoeg massa om hem soepel bij lagen toeren rond te laten gaan, daar helpt je koppelingshuis bij, maar als de snelheid te laag is gaat je koppelingshuis "tegenwerken" ipv helpen, dat zal dat tikken wel zijn

Koppelingskorf is tevens je vliegwiel?? Waar heb je deze wijsheid vandaan?
 
Voel voor de gein eens hoe zwaar je (buitenste) koppelingskorf is, en zeg dan nog eens dat dat geen vliegwielfunctie heeft _O-

zo kan je blijven doorgaan en zeggen dat het achterwiel eveneens een vliegwiel is _O-

het gewicht van een koppelingskorf al eens vergeleken met het gewicht van een krukas ? en niet vergeten dat de koppelingskorf véél trager draait ...
 
Waar zit volgens jouw het vliegwiel dan?

Het vliegwiel zit in het geval van de Z750 en Z1000 aan de linkerzijde (stator zijde) van de krukas. De koppelingskorf zit aan de achterste as van de versnellingstandwielen.

Als je geen inhoudelijk technische kennis hebt is het misschien verstandiger om je "advies" voor je te houden.
 
een koppelingskorf in zijn geheel is ook tevens je vliegwiel...
Als je de koppeling intrekt, en je zoals je zegt bij een heel laag toerental komt, gaat de krukas "bokken" dwz je krukas heeft niet genoeg massa om hem soepel bij lagen toeren rond te laten gaan, daar helpt je koppelingshuis bij, maar als de snelheid te laag is gaat je koppelingshuis "tegenwerken" ipv helpen, dat zal dat tikken wel zijn
een koppelingskorf heeft een rondom gelijk verdeelde massa dus dat is zeker geen vliegwiel. Het hele principe van het vliegwiel is dat je gebruikt maakt van massatraagheid maar als je een gelijk verdeelde massa hebt gaat dit niet.
 
een koppelingskorf heeft een rondom gelijk verdeelde massa dus dat is zeker geen vliegwiel. Het hele principe van het vliegwiel is dat je gebruikt maakt van massatraagheid maar als je een gelijk verdeelde massa hebt gaat dit niet.

Los van de vraag of de koppelingskorf qua vliegwielfunctie een merkbare invloed heeft; elk voor de functie ontworpen vliegwiel heeft een 'rondom gelijk verdeelde massa' anders is 'ie niet goed gebalanceerd. Het gaat hier om het traagheidsmoment (0.5*massa*straal^2), en de rotatiesnelheid. Dus hoe meer massa, hoe verder weg van het draaipunt en hoe sneller je draait, hoe beter de functie. Maar wel 'rondom gelijk verdeeld' graag!

En elke draaiende massa heeft dus iets van een vliegwielfunctie, ook een koppelingskorf en een achterwiel ;) . Deze zal echter in het niet vallen bij de functie van je krukaswangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan