Bobbin afgebroken in swingarm hoe bout verwijderen

Elmo

MF veteraan
27 jul 2004
2.205
0
Waddinxveen
Ik heb een motor gekocht en die heeft een afgebroken bout van bobbin in de swingarm.
Die is geprobeerd uit te boren maar met een accuboormachine komen we niet verder. Iemand tips hoe en eventueel wie dit jan fixen zonder nieuwe swingarm te bestellen. eventueel schroefdraad tappen als dit nodig Is? Maar heb al aardig wat metaakboortjed gesloopt
 
8.8 bout uit boren met dat pisbakken staal wat als HHS in de bouwmarkt als kwaliteit boor verkocht wordt ja dat wil ik best geloven dat het niet lukt
Maar met een echt merk zoals Dormer is het geen probleem
Daar lukt het mee zelfs als het een 10.9 bout is, wel goed koelen en met het juiste toerental werken
 
Laatst bewerkt:
2 weken geleden dit ook gedaan bij een aprilia rsv mille, binnenkant brug ook dicht.
ik ben vanaf de achterkant gaan boren met een kleine boor. eerst 4.5 en uiteindelijk 5.5 mm dacht ik.. ik zat redelijk in het midden te boren van de afgebroken bout.
het gat van de bobbin bij deze is 6 mm.
hierna voorzichtig de 6 mm tap erdoor heen, met kleine stapjes. veel geduld en tap goed schoon maken tussendoor.
 
2 weken geleden dit ook gedaan bij een aprilia rsv mille, binnenkant brug ook dicht.
ik ben vanaf de achterkant gaan boren met een kleine boor. eerst 4.5 en uiteindelijk 5.5 mm dacht ik.. ik zat redelijk in het midden te boren van de afgebroken bout.
het gat van de bobbin bij deze is 6 mm.
hierna voorzichtig de 6 mm tap erdoor heen, met kleine stapjes. veel geduld en tap goed schoon maken tussendoor.
Zit daar een m6 boutje in.
Ik dacht dat het meestal m10 was.
 
Zie ik het goed en hebben ze al een gaatje in de bout geboord? En zit dat gat uit het midden?

Zal niet mee vallen om uit de hand dat boutdeel nog fatsoenlijk eruit te boren.
Ik zou de swingarm inspannen in een freesbank en voorzichtig met een 2 of 3 snijder het hart van het boutje eruit frezen. Kan je gelijk het oplegvlak van de bobbin mooi vlak frezen.

Of inspannen in een fatsoenlijke klem die je vast kan zetten onder een kolomboor machine, dat kan natuurlijk ook.
 
Zie ik het goed en hebben ze al een gaatje in de bout geboord? En zit dat gat uit het midden?

Zal niet mee vallen om uit de hand dat boutdeel nog fatsoenlijk eruit te boren.
Ik zou de swingarm inspannen in een freesbank en voorzichtig met een 2 of 3 snijder het hart van het boutje eruit frezen. Kan je gelijk het oplegvlak van de bobbin mooi vlak frezen.

Of inspannen in een fatsoenlijke klem die je vast kan zetten onder een kolomboor machine, dat kan natuurlijk ook.


Mits beschikking over zo'n uitgebreide werkplaats is dat ook een makkelijke manier ja. Als je de uit en weer inbouwtijd van de achterbrug ff niet meetelt. ;)
 
Sorry, frees de hele dag dus dan is het niet zo moeilijk om met zo'n oplossing te komen. ;)

Ik zou een conische tap proberen om het draadeindje eruit te draaien, nu nog in het hart boren uit de hand is vanaf deze kant vrijwel onmogelijk.
 
triumph daytona 675 ook m6,ga ik ook gerust opzitten :)

* downsider weegt iets van 95 kilo, rijklaar wel te verstaan. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan