Inbouwen Sigarettenaansteker

Bigpapa

MF veteraan
17 mei 2010
1.060
0
Onder de rook van Rotjeknor
Ik wil een waterdichte sigarettenaansteker in mijn kuip bouwen voor mijn PDA, maar kan ik die draden daarvan gewoon op mijn koplamp aansluiten.
Of moet ik hem rechtsstreeks op mijn accu aansluiten. (met zekering)
Het voordeel volgens mij is dat ie (als de motor uitstaat) geen spanning meer krijgt.
En als je hem direct op de accu aansluit blijft ie altijd spanning houden.

Dus mijn vraag mag je de spanning aftappen van de koplamp bedrading.
 
Laatst bewerkt:
Dát is de enige goede/veilige manier. :Y

Als ik TS zo inschat sluit ie de handel aan met een paar van die Scotchklemmetjes en klaagt ie over een paar maanden dat hij steeds electrische storingen heeft......of dat z'n draadboom afgefikt is.

TS, je moet 'm gewoon via een standaardrelais aansluiten. Kost een tientje bij de autohandel.
Een relais is eigenlijk niets anders dan een schakelaar die via het contact aan- en uit gezet wordt. Voordeel is dat je sigarenaansteker stroomloos staat als het contact uit is. Veiliger en je loopt geen risico dat je accu leeggetrokken wordt als je een aangesloten apparaat vergeet. Op die manier kun je er álles op aansluiten zonder angst dat je bedrading het niet aan kan.

Overigens: gebruik geen sigarenaansteker, maar een accessoirecontact. Is bijna hetzelfde, maar gebruikt andere stekkers (ook wel Hella of BMW stekker genoemd) Die zitten veel beter en maken ook beter contact. Die sigarenaanstekers horen niet thuis op een motor, omdat de stekkers er vaak gewoon uit trillen.

is er eigenlijk een onderwerp waar jij geen verstand van hebt :P ?
 
is er eigenlijk een onderwerp waar jij geen verstand van hebt :P ?

Kan ik ook niks aan doen. Ik heb nu eenmaal een vrij brede kennis en interesse. Als ik bv. met een relais te maken heb, wil ik ook weten wat het is en wat het doet. Zal een afwijking van me zijn.

Maarreh...wiskunde.... :r
 
Kan ik ook niks aan doen. Ik heb nu eenmaal een vrij brede kennis en interesse. Als ik bv. met een relais te maken heb, wil ik ook weten wat het is en wat het doet. Zal een afwijking van me zijn.

Maarreh...wiskunde.... :r

ja die algemene kennis zit wel goed bij jou.

ook in het computer topic heb je veel kennis van zaken wat vaak bij jouw generatie wel eens ontbreekt ;)

maar goed, wiskunde alleen of in het algemeen geen beta liefhebber :P

weer geheel offtopic maar volgende project van mij is ook een aansluiting bouwen voor mijn pda dus dit topic word gewaardeerd door mij :D
 
ja die algemene kennis zit wel goed bij jou.
ook in het computer topic heb je veel kennis van zaken wat vaak bij jouw generatie wel eens ontbreekt ;)
maar goed, wiskunde alleen of in het algemeen geen beta liefhebber :P
weer geheel offtopic maar volgende project van mij is ook een aansluiting bouwen voor mijn pda dus dit topic word gewaardeerd door mij :D

Tja, een PDA is geen grootverbruiker qua stroom. Een relais is dus niet écht nodig, voordeel is wel dat je een aansluiting rechtstreeks vanaf de accu gebruikt.
Ik vind het so wie so veiliger dat de aansluiting zonder stroom staat als je een motor ook wel eens onbewaakt wegzet.
Ik was van plan de accessoire-aansluiting alleen te gebruiken voor m'n Zumo. Nu gebruik ik 'm 's winters ook voor een electrisch verwarmde kraag, dat is het voordeel als je 'm niet via de draadboom aansluit, maar rechtstreeks.

Uiteraard wel alle bedrading goed vastzetten, ik tape/tiewrap 'm zoveel mogelijk aan de draadboom. Hou de massadraad altijd zo kort mogelijk en gebruik een goede aansluiting op het frame.

Beta in het algemeen..... na het zoveelste gekruiste fruitvliegje bij biologie had ik het voorgoed gehad met die onzin.
 
Laatst bewerkt:
Waarom doe je het nou niet gewoon op een nette manier? Relais gebruiken, hoofdstroom van de accu en stuurstroom van de geschakelde plus van het contactslot??? :?

Oke, ik wil ook een 12v aansluiting monteren maar snap het nog niet zo goed.

- de zwarte draad (is dit dan hoofdstroom?):
optie 1: Rechtstreeks op de accu.
optie 2: Of zoals een ander zegt met een zo kort mogelijk draadje naar het frame?

- rode draad
rechtstreeks op de plus van het contactslot

Waar moet dan het relais tussen???? het contactslot bepaald toch al wanneer die plus aan en uit staat?
 
Oke, ik wil ook een 12v aansluiting monteren maar snap het nog niet zo goed.

- de zwarte draad (is dit dan hoofdstroom?):
optie 1: Rechtstreeks op de accu.
optie 2: Of zoals een ander zegt met een zo kort mogelijk draadje naar het frame?

- rode draad
rechtstreeks op de plus van het contactslot

Waar moet dan het relais tussen???? het contactslot bepaald toch al wanneer die plus aan en uit staat?

Als je het zo doet dan sluit je dus je aansteker rechtstreeks aan en gaat de stroom lopen via de plus van je contactslot.

Via een relais sluit jehem zo aan:

full
 
Oke... gaat een relais alleen maar aan als er iets wordt aangesloten ofzo?
En door de relais gaat dus alsnog continu stroom als het contact aan staat?

Er gaan dus 4 draden door de relais?
- 85 en 87 naar de accu (zit het contactslot op 85 ivm de onderbreking daar?)
- 86 naar het frame
- 30 naar de 12v aansluiting
 
Het relais gaat inderdaad "aan" op het moment dat er spanning komt op de geschakelde plus. Als je er een druppelaar aan wilt hangen is een relais dus geen goede oplossing. Die zet je rechtstreeks op je accu.
Maar van bijvoorbeeld handvatverwarming die vrij veel stroom trekt wil je dat ie uit gaat als je de motor afzet. Anders trekt ie heel snel je accu leeg. En omdat die redelijk veel stroom trekt wil je die niet rechtstreeks via je contactslot of verlichtingsdraadjes laten lopen. Die wil je via een eigen, gezekerde draad. En dat doe je dus via een relais zoals op het plaatje. Tussen 87 en de plus van je accu kun je nog een zekering zetten.
 
Laatst bewerkt:
Dát is de enige goede/veilige manier. :Y

Als ik TS zo inschat sluit ie de handel aan met een paar van die Scotchklemmetjes en klaagt ie over een paar maanden dat hij steeds electrische storingen heeft......of dat z'n draadboom afgefikt is.

TS, je moet 'm gewoon via een standaardrelais aansluiten. Kost een tientje bij de autohandel.
Een relais is eigenlijk niets anders dan een schakelaar die via het contact aan- en uit gezet wordt. Voordeel is dat je sigarenaansteker stroomloos staat als het contact uit is. Veiliger en je loopt geen risico dat je accu leeggetrokken wordt als je een aangesloten apparaat vergeet. Op die manier kun je er álles op aansluiten zonder angst dat je bedrading het niet aan kan.

Overigens: gebruik geen sigarenaansteker, maar een accessoirecontact. Is bijna hetzelfde, maar gebruikt andere stekkers (ook wel Hella of BMW stekker genoemd) Die zitten veel beter en maken ook beter contact. Die sigarenaanstekers horen niet thuis op een motor, omdat de stekkers er vaak gewoon uit trillen.

Ik heb een sigarettenaansteker op m'n motor, die heb ik eruit gehaald en laad er nu m'n Tom Tom mee op :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan