XJ600 1992 hoog benzine verbruik (max 1/15)

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.573
43
Hallo,

Ik heb een paar maanden geleden een xj600 gekocht. Nu merkte ik aan het begin al dat hij vaak naar benzine stonk, echter kon ik de motor voor heel weinig meenemen dus heb ik het maar voor lief genomen.

Laatste tijd ben ik een beetje bij gaan houden wat hij verbruikt en het valt me op dat dit best veel is. Ik rij veel korte stukken in de stad en dan verbruikt hij gemiddeld 1/10, soms zelfs minder! Dit vond ik er veel na aanleiding wat ik gelezen heb over deze motor.

Toen ben ik gaan testen wat ik ongeveer kan halen door langere stukken te rijden met snelweg en hoger in mijn versnelling te zitten en rustig op te trekken. Dan haal ik maximaal 1/15, terwijl ik vaak zat lees dat deze motor makkelijk 1/20 moet kunnen halen of zelfs beter.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik heb zelf nog niet echt ergens naar gekeken i.v.m. tijdsgebrek. Dus een headstart met waar ik moet gaan zoeken zou fijn zijn.

Ook lekt 1 carb een beetje, maar dit is niet zoveel dat het gebruik er echt onder hoeft te lijden, hij lekt een beetje als hij lang stilstaat. Het lijkt bij de choke vandaan te komen en anders daarboven.

Bedankt alvast!!
 
Geen idee, er is door de vorige eigenaar de voorkuip en teller gedemonteerd en een kleiner tellertje opgekomen. Die staat nu op 5dKm, maar dit kan makkelijk het 10 voudige zijn.
 
Kan goed dat ik hem op PRI heb staan. Het is wel met vacuum kraan dus is er dan wel een PRI stand?

En als ik een tweedehands set carbs koop dan ben ik toch al helemaal nergens zeker van? En ik neem aan dat ik de boel dan ook moet gaan synchen, daar heb ik geen ervaring mee helaas :(
 
heb je niet gewoon je benzine kraan op PRI staan? Hierdoor krijgen je carbs altijd teveel benzine, en dat gaat er one way or another uit lopen.


Onzin. Je vlotter bepaalt hoeveel benzine je carb krijgt, niet je kraan. zie deze (heeft helemaal geen kraan)
:

Er zal wel een vlotter lekken, dus zet eerst die kraan maar eens snel op ON ipv op PRI anders loopt je blok vol benzine, en dan heb je nog veel meer werk.
Vervolgens ga je je bougies bekijken en degene die het zwartste is, daar heb je een lekke vlotter. Of bij meerdere, dat kan natuurlijk ook.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk. Ik bedoel wat anders.

Is je vlotterkamer ventilatie in orde? anders kan er lucht gevangen raken je vlotter kamer en sluit die dus niet af. Dan gaat je carb lekken.

Je hebt wel een pri stand denk ik. Is om de carbs snel vol te laten lopen na lange stilstand, of compleet droog lopen.


(de twee dingen die ik noem zijn wel erg verschillend, maar ik heb een keer trammelant gehad met een combinatie van beide zaken, vandaar dat mijn vorige post nu weliswaar niet klopt maar in mijn geval wel een beetje. Tank op pri, in combinatie met lucht in vlotterkamer geeft benzine lekkage. sorry voor de verwarring)
 
Ik zal van de week eens kijken, waar kan ik die ventilatie kanalen vinden? ergens bovenop de carbjes of?

En over die versleten gasnaalden/bussen. Hoe kan ik zien dat deze versleten zijn? Ik zie dat die setjes nogal duur zijn en dat dan per carb! Kan ik dan niet beter voor een dynojet setje gaan?
 
Laatst bewerkt:
komt bij een XJ600 zelden voor, vuil in je carb en met name tussen de vlotternaald en vlotterzitting veroorzaakt lekkage. Dat is eigenlijk 99 van de 100 keer de oorzaak.

Grote schoonmaak dus. Alles uit elkaar, alles schoonmaken, alle O-ringen vervangen en weer opbouwen. Daarna alles weer netjes af (laten) stellen.
 
ventilatie lijkt loze slang op je carb, maar als die dichtzit krijg je lucht in vlotterkamer. Je vlotter drijft dan niet omhoog, en sluit brandstoftoevoer niet af. hierdoor blijft brandstof stromen.
Er hoort juist lucht in de vlotterbak te komen. Als de lucht niet weg kan, kan er ook geen brandstof in komen. Dus brandstof tekort zou het gevolg zijn.
 
Daarmee krijg je alleen de grove troep eruit, het fijne stof wat de porien van het filter afdicht zitten meestal zo vast dat dat er niet uitkomt. Dat er in het wphb staat dat je je luchtfilter eens in de zoveel km's moet vervangen is niet helemaal voor niets...
 
Terug
Bovenaan Onderaan