stuggere zadelveren

nickdylan92

Rookie
21 mei 2013
11
0
Nunspeet
Beste Allen,

Momenteel zit er een panzadel op mijn Suzuki Intruder met 12,5cm veren. Het probleem is echter dat ik deze nogal slap en iets te lang vind. Voordat ik nu blind andere ga kopen wil ik even het een en ander zeker weten.

Naar mijn weten is de stugheid afhankelijk van de dikte van het gebruikte materiaal en de spoed van de veer. Is dit ook echt zo? En wat is dat de toegevoegde waarde van veren die van smal naar breed naar smal lopen.
( http://www.kolliesparts.nl/images/springs-solo-seat-4-inch-chrome_2745_0.jpg )

Als ik flink over een hobbel rij dan raakt de onderkant van mijn zadel het achterspatbord. Echter heb ik dit enigszins opgelost door van die plakbeschermers (voor stoelpoten) onder mijn zadel te plakken. Hetgeen wat ik nu zoek zijn dus veren van +/- 10cm die aardig stug zijn.


Als er iemand oplossingen of een mening hierover heeft dan hoor ik het graag.

Groet,
Nick
 
Pffff. Sloop een pen en probeer het. Leg een euro op het veertje en meet de indrukking. Knip een stukje van de veer af en leg er weer een euro op. Meet weer de indrukking. Die veranderd niet. Dat heet veer constante. Pannekoek.
Neem een elastiek van 20cm en hang er een gewicht aan waardoor hij 10cm langer word.
Maak nu de elastiek 10cm en hang hetzelfde gewicht er aan.
Wedden dat hij nu geen 10cm langer word maar nog maar 5cm langer?
Als je het nu nog niet begrijpt zou ik eens wat meer naar Sesamstraat kijken.
Ik geef het verder op.
 
Je snapt het echt niet?????
_O-

Dus als jij gaat bungeejumpen net nadat er een heel dik persoon geweest is maken ze gewoon het elastiek een stuk langer want jij bent lichter toch??
Veel succes!!

Neeeeeeeeejjjj, ze passen het aantal strengen aan, ze verzwaren of verlichten de veer, ze passen de veerconstante aan.

Maar ga jij maar lekker knippen en zagen in veren en stuiter maar van je zadel af.

Het elastiek voorbeeld dat je geeft rekt al uit tot de maximale lengte, als je dan een stuk afknipt gaat hij weer tot de maximale lengte. Die verandert uiteraard.
 
Je snapt het echt niet?????
_O-

Dus als jij gaat bungeejumpen net nadat er een heel dik persoon geweest is maken ze gewoon het elastiek een stuk langer want jij bent lichter toch??
Veel succes!!

Neeeeeeeeejjjj, ze passen het aantal strengen aan, ze verzwaren of verlichten de veer, ze passen de veerconstante aan.

Maar ga jij maar lekker knippen en zagen in veren en stuiter maar van je zadel af.

Het elastiek voorbeeld dat je geeft rekt al uit tot de maximale lengte, als je dan een stuk afknipt gaat hij weer tot de maximale lengte. Die verandert uiteraard.
Volgens mij probeer je me voor de gek te houden en ben je helemaal niet zo dom.
 
Waar hebben ze het over inkorten?
Maar je zal wel gelijk hebben want een lange lat buigt ook niet verder dan eenzelfde lat die half zo lang is |(
 
|(
Als een veer van 10cm 5cm in veert dan veert iedere cm 0.5cm in.
Haal je de helft van de veer dan veert de veer nog maar 2.5cm in bij hetzelfde gewicht.
Als een veer minder in gaat veren bij hetzelfde gewicht, word hij dan stugger of niet?

meestal ben je sterk in theorie, maar hier ga je (naar mijn gevoel want mijn theorie zuigt zwaar. zolang ik de gevolgen in de praktijk ken ben ik al tevreden) toch de mist is.

stel 1 kilo op een veer van 10cm waardoor de veer 5 cm inveert. dat is inderdaad per cm 0.5cm invering. we kunnen ook zeggen dat iedere cm veer 100gram draagt.

knippen we de helft van de veer, krijgt iedere cm veer het harder te verduren : ze moeten immers het deel dragen dat ze al droegen toen de veer nog volledig was + dat ze nu ook moet inspringen om het deel dat weggeknipt mee te dragen. mijn gezond verstand zegt dan :

1cm veer veert onder 100gram 0.5cm in.
1cm veer veert onder 200gram 1cm in
5cm veer veert onder 1kilo 5cm in
volgens de regel van 3 :)

maar dit is enkel denkbeeldig (want in theorie kan die veer helemaal zo ver niet inveren (voor er ne slimme hierop gaat wijzen :+ ) en wat mijn gezond verstand mij zegt. kan even goed zijn dat de verhouding niet lineair is (hoewel ik dacht van wel, vandaar de naam lineair ;) )
 
meestal ben je sterk in theorie, maar hier ga je (naar mijn gevoel want mijn theorie zuigt zwaar. zolang ik de gevolgen in de praktijk ken ben ik al tevreden) toch de mist is.

stel 1 kilo op een veer van 10cm waardoor de veer 5 cm inveert. dat is inderdaad per cm 0.5cm invering. we kunnen ook zeggen dat iedere cm veer 100gram draagt.

knippen we de helft van de veer, krijgt iedere cm veer het harder te verduren : ze moeten immers het deel dragen dat ze al droegen toen de veer nog volledig was + dat ze nu ook moet inspringen om het deel dat weggeknipt mee te dragen. mijn gezond verstand zegt dan :

1cm veer veert onder 100gram 0.5cm in.
1cm veer veert onder 200gram 1cm in
5cm veer veert onder 1kilo 5cm in
volgens de regel van 3 :)

maar dit is enkel denkbeeldig (want in theorie kan die veer helemaal zo ver niet inveren (voor er ne slimme hierop gaat wijzen :+ ) en wat mijn gezond verstand mij zegt. kan even goed zijn dat de verhouding niet lineair is (hoewel ik dacht van wel, vandaar de naam lineair ;) )
Dat kan je inderdaaad wel zeggen alleen klopt dat niet.
Als je een veer met de helft inkort blijft het gewicht op de veer hetzelfde.
Als je op een voorvorkveer 50 Kg legt en deze zakt 5cm in, wat zou er dan gebeuren als je 2 van deze veren op elkaar stapeld en je zet er weer datzelfde gewicht op, dan zakt hij toch 2x 5cm in?
Kort je de veer met de helft in dan zakt hijn nog 2,5cm in.
Stel je neemt 10 postelalstieken en knoopt ze aan elkaar en je hangt er een gewicht aan van 100 gram dan rekt deze 10x zover uit dan dat je dat met een elastiek doet.
 
elastieken hebben geen konstante, dus daar mag je niet mee vergelijken.

en neen, zet je 2 veren op elkaar gaan ze niet beide 5cm inveren, omdat dezelfde last over beide veren verdeeld wordt, iedere veer zal maar 25kg dragen (zegt mijn gezond verstand, maar zelfs dat is niet waar)

denk dat je denkfout in de veerkonstante zit. de veerkonstante is een eigenschap van een specifieke veer (dus aantal windingen/vrije lengte/dikte/diameter... en geldt enkel voor de komplete veer . verander 1 parameter, zal ook de veerkonstante van de veer veranderen.

Is the spring constant k changed when you divide a spring into parts?

vooral onderaan de pagina !
 
Laatst bewerkt:
Pffff. Sloop een pen en probeer het. Leg een euro op het veertje en meet de indrukking. Knip een stukje van de veer af en leg er weer een euro op. Meet weer de indrukking. Die veranderd niet. Dat heet veer constante. Pannekoek.
Dat vraagt om een experiment...
Ik heb twee identieke veren van 8 cm gepakt; met een gewichtje is de indrukking 1 cm.
Zet ik beide veren op elkaar, dan is de totale indrukking met hetzelfde gewichtje 2 cm.

Janbros en zijn linkje geven het ook al aan: de veerconstante is onder andere afhankelijk van het aantal windingen. Halveer je die, dan verdubbelt de veerconstante.

http://www.roveron.nl/aantalwikkelingen
 
Laatst bewerkt:
Sportief, beiden :Y

Dit is goed om echt van te leren en begrijpen (discussie over veren). En het is prettig dat het verder zonder moddergooien tot een slotsom komt.

Een groot mens geeft een ongelijk toe.

@TS: je hebt nu ongeveer een idee wat te doen.
Let ook op mijn eerdere opmerking: die veertjes zijn niet echt lekker. Je zadel gaat er ook van zwabberen. Er ook echt goeie, die lijken op mini-schokdempertjes. Prima spul, ook dito prijs :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
elastieken hebben geen konstante, dus daar mag je niet mee vergelijken.
Klopt.
en neen, zet je 2 veren op elkaar gaan ze niet beide 5cm inveren, omdat dezelfde last over beide veren verdeeld wordt, iedere veer zal maar 25kg dragen (zegt mijn gezond verstand, maar zelfs dat is niet waar)
De veren staan dan in serie, dragen daarom beiden dezelfde last(!) en veren dus allebei 5 cm in; in totaal 10 cm.
Zou je ze parallel zetten dan dragen ze ieder wel maar de helft, en veren ze maar half zover in: 2,5 cm.
Zou je één veer doormidden zagen en de twee helften naast elkaar zetten, dan scheelt het een factor vier: de invering is dan nog maar 1,25 cm.

Series and parallel springs - Wikipedia
maar sommigen snappen het nooit.
Hellracer heeft in ieder geval het licht gezien :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan