Aprilia - pegaso 650 : olie lek

AvAtar07

MF'er
4 nov 2014
37
0
kermt
Ja...ja...ik weet het dit is een oud forum maar kmoet dit toch effe kwijt en misschien weet er iemand wel raad ....ik zocht reeds in het topic forum onder Aprilia....of er iemand geweest is met een gelijkaardig probleem , maar nee .... niets , nou dan brand maar los..
Ik had bij aankoop van nu (mijn Aprilia pegaso 650) alles na gekeken , wat men maar kan , de banden , de remmen , de motor , het koelings systeem , of ie niet warm liep na een tijd , en of ik enig vreemd geluid hoorde tijdens dat de motor draaide .....kortom alles werd gecheckt .... en goed bevonden ..
Nu een 10 tal dagen later wil ik de motor olie vervangen , draai ik mooi met een sleutel 17 de moer onderaan los , en die blijkt er maar half in te zitten ! ik draai deze dan eens ter controle vast , en stel vast dat dit niet lukt ! moer draait gek , olie begint druppel per druppel er uit te lopen !
dan draai ik de moer maar los en zet er mooi een bakje onder om alles in op te vangen .
nu stel ik vast dat de schroefdraad binnen in gekwetst is (niet van de moer) ik probeerde reeds met teflon (ultra dunne witte) het lekken te stoppen , maar niets lukt , na de motor warm gereden te hebben begint het te druppen .... :?
Weet er iemand of dit fatsoenlijk en blijvend herstelt kan worden ??

Vriendelijk dank
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Misschien een nieuw carterpannetje?
Weet nog hoe dat bij dat type motor zit maar als je die eraf kan halen en een gebruikte haalt bij een sloper ben je best goedkoop klaar en heb je het nog goed opgelost ook nog.

Groeten Tom.
 
time-sert-installation-process.jpg


Deze?
fvcvave.jpg


Zit wat boven, opletten met boren/tappen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt , Pegaso heeft geen carterpan , anders was het makkelijk geweest .....
Dus word het zoals "Gassen" zegt , nieuwe draad in tappen , nu heb ik horen zeggen dat er setjes bestaan om dit uit te voeren , het zou wel tussen de 60 en 110 euro kosten , met als risico , als je het niet doet zoals het hoort en niet op let , zit je pas echt in de "chit"
Nu is er nog een andere methode , en dat zou gaan door er een busje in te plaatsen wat met een tube koud las tegen de draadwanden wordt gekleefd , waardoor dat men de oude schroef die er in zat (op voorwaarde dat de draad van de moer intact is) terug kan gebruiken en met de moer nieuwe draad in tapt ?
Doch opteer ik dan toch voor de methode die Gassen aanbracht met de foto's er bij , waarvoor mijn hartelijke dank en ik ieder 1 hier groet , en een fijne zomer toe wens ......
 
Klopt , Pegaso heeft geen carterpan , anders was het makkelijk geweest .....
Dus word het zoals "Gassen" zegt , nieuwe draad in tappen , nu heb ik horen zeggen dat er setjes bestaan om dit uit te voeren , het zou wel tussen de 60 en 110 euro kosten , met als risico , als je het niet doet zoals het hoort en niet op let , zit je pas echt in de "chit"
Nu is er nog een andere methode , en dat zou gaan door er een busje in te plaatsen wat met een tube koud las tegen de draadwanden wordt gekleefd , waardoor dat men de oude schroef die er in zat (op voorwaarde dat de draad van de moer intact is) terug kan gebruiken en met de moer nieuwe draad in tapt ?
Doch opteer ik dan toch voor de methode die Gassen aanbracht met de foto's er bij , waarvoor mijn hartelijke dank en ik ieder 1 hier groet , en een fijne zomer toe wens ......


Waarom zou je een grotere maat gaan tappen. Alu blijft net zo zwak, de aftapplug is al erg groot (dus zie maar eens een nog grotere maat te vinden) en het blijft een lelijke oplossing.

Een dealer die veel dit soort blokken doet (Aprilia Pegaso, BMW F650/F650GS/F700/F800) heeft hier gewoon een helicoil setje voor. Helicoil klemt zich vast, draad is sterker dan het originele in alu en dezelfde maat. Scoor je een nieuwe aftapplug bij een BMW dealer (want losse bouten en pluggen enzo kosten geen drol bij BMW) voor bovengenoemde modellen, kost je een paar euro en klaar. Geen gekut met optappen naar een nog grotere maat. Beunoplossing, zeker als het niet nodig is. En optappen naar groter verpest je voor altijd de mogelijkheid om weer een originele plug erin te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Was er al geschreven dat je een Helicoil erin moet zetten en dat dat dé oplossing is..? :Y

Ik werk daarom altijd graag met (goede/gecalibreerde) momentsleutels.
Als je dit soort aftapbouten steeds maar tevast draait ben je gewoon een keer aan de beurt.

Iets wat de vorige eigenaar met bij de olie wissels dus gedaan heeft of laten doen..
Bij dealers/garages hebbie immers ook beunhazen.

Zou idd een nieuwe aftapbout kopen. Best kans dat het draad op de bout ook niet meer zuiver is. En gezien die dingen niet zo duur zijn..
 
Laatst bewerkt:
Ja was ik zo wie zo van plan , om te doen ....een nieuwe aftapbout , om te beginnen al
Wat Master Tommy , verkiest van de methode te gebruiken door Helicoil , toe te passen lijkt ook inderdaad
de oplossing te zijn , en misschien zelfs minder "ingrijpend" dat is gewoon een feit ...
maar waar het mij om gaat is dat "als de boel maar dicht is " eender wat voor methode ik toe pas , want de ene zweert bij die methode ...en de ander weer met de tweede methode , terwijl het mij eigenlijk worst zal wezen hoe de boel er van onder gaat uit zien ...Who cares ? Ik denk niet dat er iemand plat op de grond gaat liggen om te zien hoe het er daar uit ziet onderaan het blok , hoofdzaak is dat het gedrup gedaan is ....en dat ik niet meer om de zovele dagen olie moet bij gieten .
En ja hoor Disaster - Master ....het is een overblijfsel van de vorige eigenaar waar ik nou mee zit slechte gewoonte toe gepast van geen momentsleutel te gebruiken en dan draai je eens vlug , een half toertje te veel of te ver ...en het is gebeurd ....ik ben van mening , vast is vast ...ik ben zeker niet iemand die al zijn krachten bundelt op een steek sleutel of dop sleutel om het goed te dichten is het dan nog niet dicht ...kan ik ten alle tijden nog een ietsje - pietje , bij draaien , en het zaakje is op gelost .
Hartelijke dank jullie allemaal voor jullie tips en raad , en een fijne avond nog . Groeten ...
 
Nog even dit ik heb mijn Pegaso binnen gebracht bij de hersteller , en deze wist mij te zeggen dat een nieuw gat boren in het blok , ook betekent dat het groter word van diameter dan , met als gevolg , dat de kans groot is dat men over de versterkte zone komt , waar dan nog eens nieuwe schroefdraad dient getapt te worden , wat als resultaat heeft dat deze zone niet meer zo stevig en betrouwbaar is dan voorheen
Nu is er speciaal voor deze situaties , een oplossing die de beste is : komt van de BMW 650 . GS
deze hebben dezelfde ROTAX motoren , kost : 86 , 50 - euro



full
 
Laatst bewerkt:
Nog even dit ik heb mijn Pegaso binnen gebracht bij de hersteller , en deze wist mij te zeggen dat een nieuw gat boren in het blok , ook betekent dat het groter word van diameter dan , met als gevolg , dat de kans groot is dat men over de versterkte zone komt , waar dan nog eens nieuwe schroefdraad dient getapt te worden , wat als resultaat heeft dat deze zone niet meer zo stevig en betrouwbaar is dan voorheen
Nu is er speciaal voor deze situaties , een oplossing die de beste is : komt van de BMW 650 . GS
deze hebben dezelfde ROTAX motoren , kost : 86 , 50 - euro



[afbeelding]



Dit setje van BMW kan ook op enkele andere motor merken geplaatst worden , alsook bij sommige auto merken
 
Nog even dit ik heb mijn Pegaso binnen gebracht bij de hersteller , en deze wist mij te zeggen dat een nieuw gat boren in het blok , ook betekent dat het groter word van diameter dan , met als gevolg , dat de kans groot is dat men over de versterkte zone komt , waar dan nog eens nieuwe schroefdraad dient getapt te worden , wat als resultaat heeft dat deze zone niet meer zo stevig en betrouwbaar is dan voorheen
Nu is er speciaal voor deze situaties , een oplossing die de beste is : komt van de BMW 650 . GS
deze hebben dezelfde ROTAX motoren , kost : 86 , 50 - euro



[afbeelding]
En de enorme buitendiameter van de draadbus verzwakt het carter niet?
Zet er een Heli coil in voor een paar euro. of tap het carter op naar M12 en zet er een nieuwe aftapbout in.
 
En de enorme buitendiameter van de draadbus verzwakt het carter niet?
Zet er een Heli coil in voor een paar euro. of tap het carter op naar M12 en zet er een nieuwe aftapbout in.


Het is allemaal niet zo 1 voudig , als dat het er uit ziet .. die draadbus met wat je noemt "de enorme buitendiameter" heeft een verschil van 0,1mm , daar bij komt nog , dat niet de draad van het motorblok gekwetst is , maar wel de draad van de aftapbout , volledig naar de haaien alsook niet te vergeten dat deze motor geen carter (pan) of deksel bezit (zie afbeelding bovenaan)
De buitenste schroef , waarin het kleine draait (wat los moet bij olie wissel) word met red locktide verzegeld ...iets wat nooit los kan dus (of ook niet meer hoeft) .... thanks allesinds.

N.B - foutje .. de schroefdraad in het blok is lichtjes geraakt aan bovenkant en heel onderaan , daarom word er gekozen voor het plaatsen van de kit , om olie verlies (druppels) te voorkomen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan