blanke lak over vinyl sticker

rob735

MF'er
17 jun 2013
82
0
Alkmaar
Ik ben bezig om de motor te spuiten. Schuren, schuren en nog eens....
Alles staat in de primer 2x...en staat te drogen. Nu heb ik een vraag over de blanke lak. Ik wil alles gaan spuiten met motip (zwart) en een vinyl sticker op de tank aanbrengen. Hierover wil ik blanke lak spuiten(2k)

Nu heb ik het internet doorgespit en kom vele malen tegen dat de blanke lak ongeveer een half uur na de laatste laklaag wordt aangebracht zodat dit optimaal zou zijn voor de glans.
Nu zit ik dus ff te bedenken hoe ik dit met de sticker ga doen...???

Het is volgens mij onmogelijk om de sticker op de (nog niet uitgeharde) lak te krijgen om er vervolgens blanke lak over te spuiten of is dit wel te doen?
Kan iemand mij tips geven?

Alvast bedankt
 
Blanke lak is hetzelfde als de kleurlak (base coat) maar dan zonder pigmenten erin en kan dus idd het beste binnen een halfuur na de laatste kleurlaag opgezet worden zodat het samen kan uitdampen om onthechting te voorkomen.

Wil je nu een sticker plakken moet je de blanke lak laten uitharden, bij kamertemperatuur een week!

Dan ontvetten en vervolgens ga je terug mat schuren met 800 nat, in diagonale richting overkruis.

Dus geen rondjes maken oid.
Dan weer ontvetten en dan kun je je sticker plakken, deze laat je het best ook een paar daagjes met rust zodat de lijm kan uitdampen.

Vervolgens weer ontvetten en hierna spuit je opnieuw blanke lak en zit de sticker dus in de blanke lak.

Spuit je met 2k in spuitbus zal je dus een nieuw busje moeten kopen.

succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Chip foose doet alles in een dag.
;)

en doe je t met een spuitbus in de koelkast bewaren dan kun je een paar dagen rekken.

Ik heb altijd eerst kleur met Motip gespoten. Uit laten harden, heel licht opschuren met 800 ofzo, stickers erop en dan aflakken met 2K.
Vind het er zelf super strak op zitten. (al jaren)

full


 
Zodat ik goed begrijp, eerst blanke lak, laten uitharden en daarna de plek waar de sticker komt weer opschuren, ontvetten, plakken en dat gedeelte weer in de lak.

Hij zei blank lak week laten uitharden daarna diagonaal overkruis schuren het gehele object natuurlijk.
Daarna ontvetten met een niet agressieve ontvetter dan sticker plakken, laten hechten en daarna weer blankelak opspuiten na het te hebben ontvet natuurlijk.

Zou zelf persoonlijk voor de sticker aan 2 lagen lak aanbrengen om doorschuren in de kleurlaag te voorkomen.(spreek uit ervaring XD)
 
Oh, wat lees jij dan?
Spuiten gaat me wel goed af, echter nog nooit een vinyl onder de lak gehad.
Ik lees nergens dat het enkel om de plek van de sticker gaat.

En nou ben ik een noob mbt spuitwerk hoor, maar ik dacht altijd dat er tussen lagen teruggeschuurd werd. De hele tank dus.

Er schijnt ook iets te zijn met soort en kwaliteit sticker en lijm. Vandaar wss dat een advies wordt gegeven om ook die sticker te laten uitdampen.

Niks zo klote als heel je spuitwerk doen, en dan een sticker met bubbeltjes of zo :/

Kijk ook eens in het grote spuitwerktopic.
 
Tussen lagen schuren is ook altijd een discussie de 1 doet het wel de ander spuit het terwijl de vorige laag nog kleeft.
Zelf spuit ik ook als het nog kleeft dwz dat je direct na ongeveer een half uur de volgende laag aanbrengt.
Mij is het altijd goed gelukt.
Stickers heb ik dan nog nooit meegespoten maar zou het idd ook tussen blanke laklagen door doen.
Maargoed duizend mensen duizend meningen.
 
Nou Rob, alle antwoorden zijn gegeven lijkt me ;)

En Idd sommige doen het in een dag, maar dit zijn natuurlijk pro's die kunnen bakken in een spuitcabine.

Voor de thuisklussers: neem gewoon de tijd. niks zo frustrerend als 5x opnieuw moeten beginnen want dan had je het natuurlijk beter kunnen laten doen.

Kleur laten opdrogen en dan sticker plakken en dan blank kan maar is zoals al gezegd niet aan te raden omdat je vrij snel door de lak heen schuurt (zeker met motip zwart!!)

2k blanke lak is veel sterker en risico op doorschuren is er niet, en dit zou ook niet uitmaken.

Oh en idd na uitharden moet je het gehele object terug matzetten (dus niet aleen de sticker plaats)
om onthechting te voorkomen, snap je ;)

Laatste tip, gebruik een ontvetter die geschikt is, dus geen remmenreiniger, wasbenziene, thinner oid.
maar een siliconen ontvetter van bv Motip, Mipa of Kristal plus.
 
Mijn motor ook zelf gespoten met veel geduld.
Eerst alles met spuitbussen van de Action en lang gewacht tot het uitgehard was. Op Ebay stickers besteld en erop geplakt, weer lang gewacht om de stickers uit te laten dampen. Daarna is er door een spuiter de 2K blanke lak erop gespoten. Behalve de hugger, die heb ik dit voorjaar pas afgemaakt en zelf 2K blanke lak erop gezet. Ben wel tevreden met het resultaat.

51d0370bd13ce2a5e263408412057cf4
 
2vniddl.jpg

w9w674.jpg


Alle delen gespoten zoals hierboven weer gegeven. Is nu 3 dagen aan het drogen en ben tevreden met het resultaat. Zit strak in de lak met name de tank is mooi geworden. Deze heb ik afgelakt met 2k blanke lak van motip.
De overige delen met 1k blanke lak van Motip. Nu moet ik zeggen dat de 2k blanke lak een diepere glans geeft als de 1k!

Voordat ik verder ga, toch een paar vragen:

- Kan ik de delen die afgelakt zijn met 1k blanke lak nogmaals lakken met 2k blanke lake om ook een diepere glans te krijgen of gaat dit niet meer?

- Hoelang is de droogtijd voordat de delen mogen worden gepolished.
Uiteraard niet voor de tank want die moet nog een keer gematteerd worden voor de sticker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan