Vaag probleem met mijn R1 2004

M.A.N.S.

Die hard MF'er
16 mrt 2004
871
8
Delfgauw
Facebook
Betreft: Yamaha r1 2004 RN12

Kmstand: 30.000

Symtonen:
Bij ongeveer een toerental vanaf 5.000 rpm valt de motor even helemaal weg.
Na een tel pakt die alles weer op.
De km teller valt ook terug naar 0.
Geen foutmelding in het systeem

Wat is er aan gedaan:
Garage 1 Niet dealer
Heeft er een half uur naar gekeken. Oordeel... schakelvork
Geraamde kosten ruim 1500 euro maar naar mijn mening gebaseerd op onderbuik gevoel. Probleem voelt niet als mechinsch probleem

Garage 2 Yamaha dealer
Deze garage heeft er veel onderzoek in gestopt. Inmiddels alarm (waar problemen mee waren verwijderd). Motor op de testbank. Ging helemaal fout. Cilinders stopte ermee (3 van de 4)
Nu bougies vernieuwd en een sensor in de hoop dat hij het weer doet.
Helaas toch weer het probleem. Lijkt wel in mindere mate aanwezig te zijn. Maar oorzaak nog niet gevonden. Garage denkt nu aan vervangen draadboom. (dure grap)
Maar weet niet zeker of dit het probleem oplost. Kan ook de computer zijn met ontsteking of zo. een hele dure grap.

Vraag:
Wie heeft er enig idee waar we het moeten zoeken?
Ik ben al inmiddels ruim 600 euro kwijt en de motor doet nog steeds raar.
Niet goed rijdend wegdoen heeft weinig zin
 
Laatst bewerkt:
Kan jij niet ergens een 2de hands kabelboom op de kop tikken? Als je jezelf e druk maakt heb je hem in een dagje gewisseld. Hoeft volgens mij niet veel te kosten.

Voor dit soort niet dagelijkse specifieke problemen zou ik overigens nooit naar een motorzaak gaan maar eerder naar een zelfstandige vakidioot.

Bij de motorzaak komt men meestal niet verder dan een beurtje en het oplossen van standaard problemen.

Met de auto ook meegemaakt. De garage begint met lukraak te vervangen terwijl een ZZP doelgericht op zoek gaat en eerst gaat testen met gebruikte delen waarbij het pas definitief vervangen werd als er ook daadwerkelijk een probleem zat. Zonder deze vakidioot was de auto op de sloop beland.

HET grote probleem in NEEderland is gewoon dat de arbeidskosten te hoog zijn om een juiste diagnose te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Kan jij niet ergens een 2de hands kabelboom op de kop tikken? Als je jezelf e druk maakt heb je hem in een dagje gewisseld. Hoeft volgens mij niet veel te kosten.

Voor dit soort niet dagelijkse specifieke problemen zou ik overigens nooit naar een motorzaak gaan maar eerder naar een zelfstandige vakidioot.

Bij de motorzaak komt men meestal niet verder dan een beurtje en het oplossen van standaard problemen.

Met de auto ook meegemaakt. De garage begint met lukraak te vervangen terwijl een ZZP doelgericht op zoek gaat en eerst gaat testen met gebruikte delen waarbij het pas definitief vervangen werd als er ook daadwerkelijk een probleem zat. Zonder deze vakidioot was de auto op de sloop beland.

HET grote probleem in NEEderland is gewoon dat de arbeidskosten te hoog zijn om een juiste diagnose te stellen.
Feitelijk geef je hetzelfde advies als waar je voor waarschuwt.

Hoewel het niet gemakkelijk zal zijn, is stap 1 nog steeds deze motor naar 0 waarde brengen, stap 2 diagnose stellen en dan pas gaan repareren.
 
Dat met die gasklepsensor klopte wel precies. Km. teller viel idd. terug en licht bleef wel branden. Zou ik toch even checken,heel veel anders kan het ook bijna niet meer zijn zou je denken.
Succes ermee,hoop echt dat je het opgelost krijgt.
Groet,Auke.
 
TS is sinds de laatste reactie niet meer online geweest, maar ben wel benieuwd naar de uitkomst.

Tis hier nog kommer en kwijl. De Yamaha dealer kan niets met zekerheid zeggen.

Hij denkt dat het de ontsteking zou kunnen zijn of de draadboom.

Nu staat de motor weer bij de zaak waar ik hem gekocht heb.
Ik weet het ook niet meer.
750 euro armer en geen cent wijzer ..... ja dat tie het niet doet!
 
Dat met die gasklepsensor klopte wel precies. Km. teller viel idd. terug en licht bleef wel branden. Zou ik toch even checken,heel veel anders kan het ook bijna niet meer zijn zou je denken.
Succes ermee,hoop echt dat je het opgelost krijgt.
Groet,Auke.

Sensoren lijken allemaal goed te zijn. Diverse sensoren zijn uitgewisseld. Ook de omval sensor en de gasklep sensor.
 
Voor zover ik heb gelezen heb je het probleem alleen rond 5000 toeren, daarna niet meer? Dan zou het raar zijn dat het komt door je kabel boom, dan zou het probleem niet vanzelf op moeten lossen boven de 5000 toeren...

Gaan toevallig je knipperlichten sneller / langzamer knipperen als je het probleem hebt? check (of laten doen) je spanningsregelaar.

Een andere voor de hand liggende is je ECU, maar ik zou verwachten dat ze of de software gereset hebben of geupdated ...

Succes
 
Rij jij Opel....Zafira :?

Oeps ik zie al dat je R1 bij de dealer staat.


Goed nieuws. Het probleem is verholpen.

Als eerste heeft de niet merkdealer de bevindingen van de Yamaha dealer bekeken. Volgens de Yamahadealer was het of de kabelboom, of de ecu. In beide gevallen een kostbare grap.

Als eerste heeft de niet merkdealer een 2e hands ecu met contactslot en sleutels besteld. Ingebouwd en proef gereden. Het euvel zat er nog steeds in.

Mij viel op tijdens de proefrit dat bij het accelereren de in telkens terugliep om daarna weer omhoog te gaan naar de juiste weergave. Ik had dit al vaker aangeven ook bij de merkdealer. Volgens deze kon dit echt niet de oorzaak zijn.

Ondanks dat de merkdealer en Yamaha Nederland hebben aangeven dat het niet aan de Speedsensor kon liggen heeft de garage waar ik de motor gekocht heb toch deze sensor vervangen.

En viola probleem opgelost.

Ik zit alleen wel met een naar gevoel. Op basis van de Yamaha dealer had ik bijna de motor voor habbekrats weggedaan.

Maar ja, vergeten naar en weer lekker toeren.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Ik zou dit nog wel te kennen geven bij de yamaha dealer en yamaha nederland. Zeker als je het zelf vaker hebt aangegeven. Ik zou dat verder zonder verwachtingen doen, maar ik zou het ze wel laten weten.

Dat heb ik ook netjes gedaan. Ondanks dat de motor het nu goed doet.... Kan het volgens de dealer nog steeds niet aan de sensor liggen en is volgens hem met het dé en monteren van de sensor de kabelboom verschoven.
 
Dat heb ik ook netjes gedaan. Ondanks dat de motor het nu goed doet.... Kan het volgens de dealer nog steeds niet aan de sensor liggen en is volgens hem met het dé en monteren van de sensor de kabelboom verschoven.
Fijn dat het is opgelost!
Met de manier van troubleshooten van de Yamaha dealer gebruikt is nooit achteraf aan te tonen dat iets opgelost is. Je hebt niets gemeten om te bewijzen dat er iets fout zit, je hebt een hypothese en deze zou je bewijzen door een onderdeel te vervangen. Gevaarlijke manier van problemen oplossen!
In de auto industrie is dit echter (onder tijdsdruk of gebrek aan kennis?) de manier van problemen oplossen die de voorkeur geniet. Bijkomend nadeel is wat jij ondervonden hebt; de klant betaald de onderdelen, ook al hebben ze mis gegokt.

Zoek naar een oorzaak en ga dan iets oplossen. Soms is alleen het zoeken naar een oorzaak behoorlijk tijdsintensief en je krijgt geen garantie dat je iets vind.
Zoals MasterTommy al aangaf, scoop met datalogger er aan en de fout "vangen" geniet mijn voorkeur met dit soort dingen. Er zijn te veel mogelijk oorzaken....
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat het is opgelost!
Met de manier van troubleshooten van de Yamaha dealer gebruikt is nooit achteraf aan te tonen dat iets opgelost is. Je hebt niets gemeten om te bewijzen dat er iets fout zit, je hebt een hypothese en deze zou je bewijzen door een onderdeel te vervangen. Gevaarlijke manier van problemen oplossen!
In de auto industrie is dit echter (onder tijdsdruk of gebrek aan kennis?) de manier van problemen oplossen die de voorkeur geniet. Bijkomend nadeel is wat jij ondervonden hebt; de klant betaald de onderdelen, ook al hebben ze mis gegokt.

Zoek naar een oorzaak en ga dan iets oplossen. Soms is alleen het zoeken naar een oorzaak behoorlijk tijdsintensief en je krijgt geen garantie dat je iets vind.
Zoals MasterTommy al aangaf, scoop met datalogger er aan en de fout "vangen" geniet mijn voorkeur met dit soort dingen. Er zijn te veel mogelijk oorzaken....


Dag oma,

zijn er bedrijven die dit kunnen doen? Dus een datalogger aansluiten en kijken wat er gebeurd over een periode van ca 500km?
 
Terug
Bovenaan Onderaan