Slippende Koppeling na oliewisseling bandit 600

14 jun 2011
39
0
maurik
Hallo allemaal.


na dat ik een beurtje heb gedaan aan mijn suzuki bandit 600 uit 96
is mijn koppeling opeens gaan slippen het is alleen bij hogere belasting dus als je x flink gas geeft vliegt hij even de toeren in.

de olie die ik heb gebruikt is van het merk MPM 4-stroke Motorcycle Synthetic
product code:54001

MPM International Oil Company - Producten

Aangezien ik de motor net heb weet ik niet of het nu aan de koppeling zelf ligt of dat ik de verkeerde olie heb gebruikt ?
ik heb het idee dat hij het daarvoor niet deed

wie weet of deze olie goed of juist fout is voor mijn motor anders ga ik denk toch maar naar de koppeling kijken ;)
'

gr
 
het is een semi syntheet welke jaso ma2 is.
Zou dus geen slippende koppeling mogen opleveren... wel erg toevallig dat het na je olie wissel is en daarvoor dus niet ?
 
Enige hoe je dat kan controleren is meten; dikte van de platen alsmede de lengte van de veren.

En voor wat het wel of niet uit maakt; weet je welke olie je had die er in zat ?
Deze is namelijk API grade SL. Zou geen probleem moeten zijn. SL is voor benzine motoren tot 2004 en ouder. API is de amerikaanse certificering voor motor oliën en JASO is de japanse variant.

Echter; gezien het direct na de olie wissel komt zou ik eerder de olie verdenken dan de koppeling.
 
Laatst bewerkt:
MPM heb ik ook slechte ervaring mee gehad op de Bol dor, slippende koppeling en hoger olieverbruik ( <1 : 1000). 2 Weken later kom ik daar weer en vraag naar de ervaringen met MPM voor motoren. Man achter de balie had zelf een fireblade en had dezelfde ervaring gehad en vertelde me ook van een hoger verbruik. Ook hij adviseert geen MPM voor motoren. Maar tijdens de aankoop was hij net op vakantie en de andere verkoper kon dit niet weten.

Edit: heb er weer een gewone castrol in gedaan, problemen zijn weer weg olieverbruik ligt nu weer rond de 1:3000.
 
Laatst bewerkt:
Je had er duurdere olie in moeten gooien, goedkope olie is vragen om problemen kijk maar in het actionolietopic

Is wat kort door de bocht. Je zou dan een vergelijking zoals hieronder moeten maken;

MPM:
Dichtheid bij 15°C 0,876 kg/l
Kinematische viscositeit bij 40°C 91 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 14.1 mm²/s
Viscositeitsindex 160
Dynamische viscositeit bij -25°C 5600 mPa.s


Castrol: (power 1 RS 4t 10w40 semi synth)
Dichtheid bij 15°C 0.873 g/ml
Kinematische viscositeit, 40 °C 66 mm²/s
Kinematische viscositeit, 100°C 13.5 mm²/s
Viscositeitsindex 145
Dynamische viscositeit bij -25°C 5000 mPa.s


Dat zegt meer over de olie dan het merk/type of het prijskaartje wat op de fles staat.
In deze vergelijking is de olie van TS dikker dan die van Castrol.
Een dikkere olie is eigenlijk niet bedoeld voor een hoogtoerig blok.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie tips en ideeën alvast !!
Ik weet niet wat voor olie er in zat ik heb de motor ongeveer een maand .
En wou gewoon alles vloeistoffen verversen en gewoon alles checken dat hij weer in orden is en daar hoorde motor olie+filter vervangen /verversen ook bij.
Hiervoor had ik een fireblade en deed daar altijd valvoline in.
Ik heb toen ook de olie bij de zelfde zaak gehaald ik ben zelf monteur en krijg korting bij automaterialenzaak en daar Had ik de MPM ook vandaan niet omdat het goedkoper is ofzo maar omdat ze niks anders haden staan :-( ik ben ook wel voorstander van goeden olie zeker omdat bij deze motor de koppelings platen in de olie zitten ,


groetjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan