YZF600R op 3 cilinders

MotorDonkey

Die hard MF'er
23 jul 2013
840
1
Herwijnen
Afgelopen vrijdag, die dag met dan onnozel warme weer ineens, dacht ik met mijn motor naar het werk te gaan. Doe ik wel vaker.

Thuis start ik hem in de garage en hij loopt prima, niks aan het spreekwoordelijke handje.
Ik begin de rit naar mijn werk, ook zonder problemen. Na een kilometer of 6 kom ik bij wat stoplichten. Daar voor het rode licht gestopt.

Tot op dat moment heb ik NIKS bijzonders gemerkt of gehoord aan de motor.
Het licht gaat op groen en ik wil weg rijden.

Verdomme, niet lekker lopen. Schokkerig wegrijden, op 3 cilinders. Ik denk ja, daar gaat ik niet mee naar mijn werk. Dus omgedraaid en terug naar huis. Hele terugrit eigenlijk moeilijk blijven doen.

Zaterdagochtend denk ik goh laat ik eens gaan kijken wat ik kan vinden. Ik start hem, loopt weer als een zonnetje. Wat water in een spuit gedaan en gekeken of de uitlaatbochten alle 4 gelijkmatig warm werden, en ja dat deden ze.

Vanmorgen ben ik op de motor gestapt. Naar de pomp gereden, volgegooid, en een stuk gaan ridjen. Die hele rit heb ik geen probleem ervaren. Ik heb een stuk snelweg gereden, een stuk op de provinciale weg en ook ben ik de dijk op geweest. 3 verschillende manieren van rijden en niet een hikje ervaren.

Heeft iemand een idee wat dit geweest zou kunnen zijn? :? Want ik voel me er nog steeds niet helemaal gerust over.

Even een stukje historie:
Twee jaar (2000km terug) carbs laten reinigen omdat hij niet mooi liep nadat ik hem gekocht heb. Daarbij is tevens het brandstoffilter vervangen. Niet gek veel op gereden dus.
Vorig jaar heb ik halverwege de zomer de olie ververst en het olie filter vervangen.

Bougies weet ik niet wanneer die gebeurt zijn. Mogelijkheidje daar?

Ik ben een maandje terug nog een rit wezen maken op een mooie vrije dag van ongeveer een 75 kilometer. Hier geen problemen mee gehad.

A.s. donderdag was ik van plan naar mijn vriendin in Rotterdam te gaan. Misschien dat ie dan weer gek doet?

Wie o wie verlicht mij? :}
 
Lijkt me een gevalletje stationairsproeier verstopt.
Als je de motor start, kunnen alle cilinders nog genoeg benzine krijgen via het choke-circuit.
Als je de choke dan uitzet, krijgt een cylinder bij stationair geen benzine meer.
 
Laatst bewerkt:
@Squishy, lijkt me niet. Ik start hem op de choke, vanmorgen ook gedaan. Gaat dan vrijwel direct naar de 3000rpm. Dus gaat al vrij snel dicht. Geen problemen gehad daarna. Deze hele rit niet? Zou die Forte Fuel System Clean hier wat aan kunnen doen? Is het sowieso slim om dit af en toe door je benzine te knikkeren?

@MasterTommy. Hoe krijg je water in de tank dan? Heb de laatste tijd geen water bijgevuld namelijk _O- Maar even serieus? Kan dat?
 
@Squishy, lijkt me niet. Ik start hem op de choke, vanmorgen ook gedaan. Gaat dan vrijwel direct naar de 3000rpm. Dus gaat al vrij snel dicht. Geen problemen gehad daarna. Deze hele rit niet? Zou die Forte Fuel System Clean hier wat aan kunnen doen? Is het sowieso slim om dit af en toe door je benzine te knikkeren?
Dus hij loopt zonder choke stationair goed?

Water of andere troep in de tank kan inderdaad.. bijvoorbeeld door dop die niet goed afsluit, ethanol in benzine die water aantrekt of condens in de tank na tijdje stil staan.
 
Laatst bewerkt:
Dus hij loopt zonder choke stationair goed?

Water of andere troep in de tank kan inderdaad.. bijvoorbeeld door dop die niet goed afsluit, ethanol in benzine die water aantrekt of condens in de tank na tijdje stil staan.

Dan loopt ie prima! Dat heb ik nog geprobeerd, dat ging tegelijk met het controleren dat ik zaterdag heb gedaan. Dat heeft zeker 10 minuten geduurd. Zonder choke.

Dus het zou van water in de tank kunnen komen.


Bougies lijken me stug eigenlijk. Zou goed kunnen hoor. Maar dan zou je verwachten dat de motor continu een probleem geeft. Dat doet hij dus niet. Heb het niet meer meegemaakt. Morgen ga ik er weer een stuk mee rijden. Mocht hij dan hikken dan ga ik gelijk een setje nieuwe bougies halen en die probeer ik dan. Kan nooit kwaad. Neem dan gelijk een flesje Forte Fuel System Clean mee.

Een van jullie ervaringen met dat spul?
 
Terug
Bovenaan Onderaan