Hulp gezocht: kettingset vervangen

jeroen1979

MF'er
13 nov 2011
64
0
Hallo,

Wie heeft ervaring met het vervangen van de tandwielen en ketting?
Zou je me willen helpen de mijne te vervangen?
Ik wil graag zien hoe het moet en ik heb de materialen en kennis er niet voor.
Ik heb een CBR 600rr en woon in de omgeving Eindhoven.


Met vriendelijke groet,

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Wie heeft ervaring met het vervangen van de tandwielen en ketting?
Zou je me willen helpen de mijne te vervangen?
Ik wil graag zien hoe het moet en ik heb de materialen en kennis er niet voor.
Ik heb een CBR 600rr en woon in de omgeving Eindhoven.


Met vriendelijke groet,

Jeroen


Misschien heb je iets aan deze link. How To: Ketting en tandwielen vervangen
Wel zal je even een kettingbreekset, die ook voor het klinken van de ketting geschikt is, op de kop moeten zien te tikken.

Echt moeilijk is het niet, maar je moet er even de tijd voor nemen en niet te overhaast te werk gaan.
 
Hallo,

Wie heeft ervaring met het vervangen van de tandwielen en ketting?
Zou je me willen helpen de mijne te vervangen?
Ik wil graag zien hoe het moet en ik heb de materialen en kennis er niet voor.
Ik heb een CBR 600rr en woon in de omgeving Eindhoven.


Met vriendelijke groet,

Jeroen

Er zijn best veel motorzaken waar je ook mag meekijken als ze het vervangen.
 
En anders maak je een afspraak voor over een week of drie, hij heeft het druk, met onze onvolprezen Martell van Caramba in Tilburg. Daar heb ik ook recent mijn kettingset laten vervangen.

Kun je meekijken hoe hij het doet en welk gereedschap hij gebruikt. Kost je wel, naast het werkplaatstarief, een stel appelflappen.
 
En anders maak je een afspraak voor over een week of drie, hij heeft het druk, met onze onvolprezen Martell van Caramba in Tilburg. Daar heb ik ook recent mijn kettingset laten vervangen.

Kun je meekijken hoe hij het doet en welk gereedschap hij gebruikt. Kost je wel, naast het werkplaatstarief, een stel appelflappen.
Met appelflappen krijg je zelfs korting, naar het schijnt.
 
En anders maak je een afspraak voor over een week of drie, hij heeft het druk, met onze onvolprezen Martell van Caramba in Tilburg. Daar heb ik ook recent mijn kettingset laten vervangen.

Kun je meekijken hoe hij het doet en welk gereedschap hij gebruikt. Kost je wel, naast het werkplaatstarief, een stel appelflappen.

Dus als je appelflappen mee neemt moet je daarnaast nog betalen ook B|
 
Hallo,

Wie heeft ervaring met het vervangen van de tandwielen en ketting?
Zou je me willen helpen de mijne te vervangen?
Ik wil graag zien hoe het moet en ik heb de materialen en kennis er niet voor.
Ik heb een CBR 600rr en woon in de omgeving Eindhoven.


Met vriendelijke groet,

Jeroen

;)

Je hebt een kettingpons, doppenset en momentsleutel nodig.
De tandwielen moeten met 64nm vast gedraaid worden en het achterwiel met 113nm.

Kettingpons heb ik voor €30 online gekocht (in zo'n rood koffterje) en hier op MF de gebruikshandleiding gevonden.

Het is niet zo ingewikkeld. Enkel het klinken misschien als je zelf moet beoordelen of het goed is of niet.
Zo goed mogelijk vast klinken en langs een motorzaak rijden om te vragen of ze het even beoordelen.

Als je schuifmaat hebt kan je nameten of het goed is en hoef je niet langs een motorzaak :)

Afgelopen vrijdag heb ik die van mij vervangen. Een 600RR ook, uit 2003. Wellicht dat 2007 - * andere waardes heeft omtrent het vastdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij hier wel vertellen dat als je met de tandwiel verhouding wil spelen je ook een andere ketting nodig hebt?
Wil misschien een tand minder voor proberen en/of ook tandje meer achter. Maar wordt je ketting dan dusdanig te groot dat je hem niet kan stellen?
 
Laatst bewerkt:
Grappig, TS was 20 minuten geleden nog op M-F maar vond het blijkbaar niet de moeite om even in zijn eigen topic te reageren.

Waarom zou dat zijn O-)

De sociale controle is sterk.


full
 
Kan iemand mij hier wel vertellen dat als je met de tandwiel verhouding wil spelen je ook een andere ketting nodig hebt?
Wil misschien een tand minder voor proberen en/of ook tandje meer achter. Maar wordt je ketting dan dusdanig te groot dat je hem niet kan stellen?


Volgens mij kan -1 en +2 nog met de standaard lengte maar wil je niet iets verkeerd bestellen dan vraag je het aan de toko waar je het gaat bestellen.

Als je de tandwielverhouding verandert dan klopt je snelheidsmeter niet meer. Deze geeft een hogere snelheid aan dan dat gereden wordt. De kilometerstand van de motor gaat hierdoor ook scheef lopen.

Dit zou je kunnen corrigeren met een Speedohealer dacht ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan