Iemand ervaring met Haijiu LiPo motorfietsaccu's

Mr.Q

MF veteraan
21 mei 2007
4.266
153
Kop van Noord-Holland
Iemand ervaring met Haijiu LiPo motorfietsaccu's?:
Haijiu Lithium battery HJB12L-FP-WL+IL Upgrade:YB10L-A2, YB12AL-A2 Litio | eBay

ff vertaald uit het spaans vertaald met met Bing:

Plaatsvervanger: YB10L-A2, YB10L-B, YB10L-B2, YB10L-BP, YB12AL - A, YB12AL-A2, YB12C-A, 12N10-3A-2, 12N11-3A-1

IL: Lithiumbatterij met staat oplaadindicator

WL + IL: Water resistant lithiumbatterij + oplaadindicator.

Voordelen van lithiumbatterij voor motorfietsen:
-Minder volume en gewicht: 1/3 van normale loodaccu
-Geen verontreiniging: bevat niet alle zware metalen en zuur zoals lood, cadmium, hydrargyrum (mercury)
-Geen lekkage: bevatten geen zuur binnen
-Meer macht boot: mogelijkheid voor het downloaden van 4 keer hoger dan een loodaccu.
-Snel opladen proces: oplaadbare 90% van de capaciteit in slechts 6 minuten
-Uitstekende levenscyclus: meer dan 2000 cycli onder de JISD standaard (150-300 alleen loodaccu cycli)
-Capaciteit om te blijven inactief zonder contact: meer dan één jaar (6 maanden lood-en zuuraccu batterij)
-Superieure prestaties bij hoge temperaturen: bestand tegen temperaturen tot 60-80 c
-Energie-opslaan: spanning stabiele kwijting en lage interne weerstand
-Uiterst veilig: geen explosieve of ontvlambare.
Hogere prestaties met lagere volume kan abracar een groter aantal equivalenties, adapters of shims te vestigen als enig equivalent met minder gewicht te voorzien.


Greetz, Q
 
Deze zit er bij mij al 3 jaar in.Helaas staat mijn fiets al sinds 2011 stil wegens tijdgebrek.Fiets is alleen stuk of 4 keer in die jaren op testbank geweest.Staat dus af en toe meer dan half jaar stil maar 1 druk op de knop en altijd lopen zonder tussendoor laden.En lekker licht.1 kg tegenover origineel bijna 4 kg.
full
 


Gebruik voor de hobby vrij veel lipo's

Ik wil dit liever niet in de buurt van een brandstof tank hebben,
of in de buurt van m'n ballen :)

Ok, je kan aan meer zaken dood gaan..
Maar.. vind ze ( persoonlijk ) tot nu toe nog niet doorontwikkeld / veilig genoeg
voor het gebruik in een motor.

Maar allé ... da's deformatie van "de andere hobby" natuurlijk,
daar worden die packs redelijk over het limiet gejaagd , en ruw behandeld .
 
Ik ken het gevoel Stefan666, heb ook al heel wat LiPo's in vlammen zien op gaan.
Vraag me af bij deze lipo bakken wat er gebeurd als 1 van de cellen defect raakt of minder wordt.
 
lithium-ion-motorbike.jpg


in mijn R1 heb ik er maar 1tje maar start tenminste altijd itt de ttz die er voorheen inzat.
Er zijn al meerdere merken die ook al door importeurs geleverd worden, gewoon eens proberen en er plezier van hebben dat de motor makkelijk start door het betere 'vermogen' cca van de accu.

Maar niet laden met de druppellader, tenminste niet zodra/nadat hij begint te druppelen.
 


Gebruik voor de hobby vrij veel lipo's

Ik wil dit liever niet in de buurt van een brandstof tank hebben,
of in de buurt van m'n ballen :)

Ok, je kan aan meer zaken dood gaan..
Maar.. vind ze ( persoonlijk ) tot nu toe nog niet doorontwikkeld / veilig genoeg
voor het gebruik in een motor.

Maar allé ... da's deformatie van "de andere hobby" natuurlijk,
daar worden die packs redelijk over het limiet gejaagd , en ruw behandeld .


en dat bouwen ze tegenwoordig in vliegtuigen in :X
 
Ik denk dat hier sprake is van een misverstand...

Er wordt over lipos gesproken(lithium-polymeer) terwijl in motoraccus nagenoeg altijd LiFePo gebruikt wordt. (Lithium-ferrum-phosphaat).

Deze lifepo accu's vallen wellicht ook onder de verzamelnaam (lithium of li-ion) zijn echter een stuk veiliger dan lipos....

Daarnaast vind ik die vrij duur... Heb zelf ook een paar lifepos (voor mn motoren) maar daar heb ik minder dan de helft voor betaald...(PB voor info).

Succes ermee!
 
Dit typen ken ik niet, dus geen *oordeel*

Heb alleen een gezond portie wantrouwen tegenover de LiPo 's die gebruikt worden
in de modelbouw ( beetje de proeftuin voor LiPo naar mijn idee ook )

Voor "de hobby" zijn ze echt perfect, veel power , maar vele male lichter en kleiner
als de oude cellen.
Maar, bij onjuist gebruik ( en, dat is vrij eenvoudig met deze cellen ) , een bommetje.
Ook erg gevoelig voor ontlading , keer te diep ontladen , dan is het gewoon over.

Die van mij laad ik op in een braadpan , in de schuur..
 
Overdrijven is ook een vak jongens. Er zijn nogal wat factoren die een LiPo (of li-ion of LiFePo4) veilig of onveilig maken. Deze accutechnieken worden in ieder geval o.a. te pas en te onpas gebruikt in allerlei consumenten elektronica en daar vliegt ook niet continu de boel in de fik.
En we zien ook niet elke dag grote rookwolken in de lucht van weer de volgende elektrische auto die het leven laat. Welke ook voornamelijk rijden met lithium tech accu's.
Een loodaccu wil je ook niet overladen in je schuur en dan gezellig een peukie opsteken..

En vergeten we voor het gemak even niet dat we ook nog met 15+ liter aan hoog ontvlambaar/explosief spul tussen de benen rijden? Met direct daaronder een loei heet motorblok (met daaraan een nog hetere uitlaat) waar we het e.e.a. in een redelijk gecontroleerde omgeving laten ontbranden. Moet je ook niet verkeerd mee om gaan.

Ik doe ook wat aan modelvliegen en heb iets van 20+ LiPo accu's hier liggen, nooit ook maar één probleem mee gehad (behalve dat ze op een gegeven moment gewoon 'op' zijn). En de eisen voor in de modelbouw zijn natuurlijk wel even wat anders: het moet zo licht mogelijk zijn en er wordt zoveel mogelijk vermogen uit zo'n pakketje getrokken. Dus geen wonder dat die minder lang mee gaan en mede door het gebruik en materiaal gebruik minder veillig zijn. Is allemaal een compromis..
 
Ik heb ook rondgereden met 18 volt op het systeem, dankzij de goeie Honda regelaar techniek. Lijkt me iets teveel voor een accu en ik heb thuis al een ontplofte tablet meegemaakt, was ook een falende accu.
 
Rappie, je bent te voorzichtig met je toestellen :) :)

Was één van de eerste ( denk ik ) , die lipo's gebruikte in rc auto's ,
heb er meerdere opgerookt.
( 2 door crash , 2 door overladen , 1 door onbekend falen ( vermoedelijk regelaar ) )

Van m'n drone ( zeg maar, van het laatste jaar ) , nog geen problemen gehad.


Maar ik vertrouw ze voor geen meter.

( maar, inderdaad.. accuzuur moet je ook niet aan likken..
en já , heb dat.. kuch... ooit eens gedaan )

is nie lekker nie :) :)
 
Rappie, je bent te voorzichtig met je toestellen :) :)
:+ Denk het niet! Nou ja.. Ik probeer het wel altijd zo goed mogelijk te berekenen vooraf, en neem best een redelijke marge en ga nooit echt uit van de burst waardes. Opladen doe ik eigenlijk ook altijd maar 1C met een goede balancer (sowieso een must bij LiPo's).
Nu vlieg ik wel voornamelijk met motor zwevers, dus ze worden ook niet continu belast. Echter wil ik wel snel boven zijn, dus heb dan ook altijd genoeg power om recht verticaal omhoog te knallen }) (dat zal wel even genoeg power trekken denk ik zo :P)
 
Je weet dat tegenwoordig nagenoeg elk mobieltje een li-ion accu heeft? Die zit vaak nog wat dichter bij je ballen :)

db


Bij mij zit hij meestal in een zijzak van mijn werkbroek en de accu van een mobiel is ietsje kleiner als een motoraccu. En mobieltje hangt niet aan een laadsysteem met onbetrouwbare sr als hij in de broekzak zit :P
 
Laatst bewerkt:
Rij zelf al jaren met een ultrabatt en bevalt prima!. Nooit problemen mee gehad en hoeft eigenlijk nooit aan de lader in de winter.
Heb zelf ooit meegemaakt dat een loodaccu plofte omdat ik verderop in de schuur aan het lassen was aan de boot. Wist niet dat die accu daar stond te laden.... Was erg blij dat die boot er tussen stond. Accu was volledig uit elkaar geklapt en dan vind ik die filmpjes hier van die lipo accu's wel meevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan