VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze waren op dezelfde dag, mjam mjam
Home | Eni Viva Italia
Super Car Sunday - Super Car Sunday
Was deze week bij ons op de buis (Canvas) de docu over James Hunt en Niki Lauda, seizoen '76 (met het ongeluk van Lauda), die jaren '70 sfeer, zalig
De ARTC, wa is da voor beest? lol, type Alfa? Montreal heb ik altijd vèt gevonden, V8!

@Minkie; zocht je dit...? E black edition?
http://www.leboncoin.fr/motos/815967357.htm?ca=12_s
Is dit geen Special Edition, zwarte frame, kan je ook een black v maken, beter geprijsd
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ik zoek zelf niks, heb een mooie VTr in de garage staan:)
 
Vanavond komt er nog iemand met een V4 langs.. Ik dacht net aan het geluid te horen: Hey daar is ie al..

Kijk ik naar buiten staat dit in de straat..

Lambo_zpsl8x7ev15.jpg~original


Och.. is bijna hetzelfde, alleen drie gekoppelde V4's onder de kap..
 
Toch ook maar even hier melden, in navolging van Minkie (excuses als ik het verkeerd schrijf).

Iemand hier interesse in de Smuiger? Zijn oude VF1000 dus. Na lang wikken en wegen denk ik dat verkopen beter is. Niet omdat er iets mis mee is, maar het formaat van de VF en de zithouding die ik moet aannemen maken het niet erg comfortabel en oude rugklachten spelen weer op. Op m'n Divje heb ik daar geen last van. Een evt. verkoop van de VF zal niet het einde van de v4 bij mij betekenen, komend weekend kan ik mijn oude VFR proefrijden. Als dat beter gaat zal er na niet al te lange tijd weer zoiets voor terug komen.

Ik kan hem kwijt aan TT camping gangers, maar gezien de tijd en aandacht die Smuiger erin gestoken heeft lijkt het mij wat zonde als-ie zo eindigd. Hij rijdt namelijk prima! Hoeft niet de hoofdprijs te kosten uiteraard, dat heeft-ie mij ook niet gekost.
 
Meneer Dutchy is verhuisd naar Rozendaal (rijkste gemeente v Nederland) ofzo?
Komt wss snel z'n kleppen es stellen bij jou...48? 60? _O-
Gumball 3000, polies ziet die ook graag komen, lol
 
Shit, de poot vanonder mijn tafel is afgebroken, wat nu? Oef, opgelost...
Tweedehands Accessoires & Onderdelen - Motoren

Ook makkelijk als je geen garage hebt om de motor droog te houden!
Nu we over tafelpoten bezig zijn... Heeft er iemand enig idee wat het moet kosten om een V4 blok open te werken (sectioneren)?
Ik zou al heel lang erg graag een motorblok-tafel hebben. De typische V6 of V8 tafel zoals ze bij top gear hebben.. Maar misschien is het wel leuker om een opengewerkte blok als tafelpoot te gebruiken, dan heb je tenminste iets om naar te kijken..
Het is (weer) maar een idee O-)
 
Laatst bewerkt:
kosten van een blok en flez schijven zou ik denken . nadien de boel netjes maken en spuiten

Het moeilijkste is er voor zorgen dat niet alles er gewoon uitvalt denk ik, dus er gaat heel wat voorbereiding in zitten.. Ik zou nog niet weten hoe ik er aan moet beginnen.

Misschien iets voor komende winter, of de volgende.. waar ik aan denk is dit:

1290enginesectioned_zpsa2c2f91a.png
 
Misschien moet ik dat maar doen met het oude blok dat ik nog heb staan...

Ik heb inmiddels wel mijn startmotor!

Hij (VAS) heeft er gelijk twee genomen omdat ze moeilijk tot niet meer leverbaar zijn, dus als iemand interesse heeft: VAS, industrie terrein Charloisse Poort, Rotterdam.

Komende zaterdag monteren, en dan maar duimen dat deze 'made in China' startmotor het net zo lang vol houdt als de originele...
 
Vandaag een leuke meet and greet gehad met Westrain.. Hij moest met zijn werk in de buurt van mijn werk zijn en hij had nog wat voor het V4 research and development centre..

Bedankt Robert-Jan, ik ben er zeer mee geholpen..
 
Zo weer even bij gelezen van een paar weken ^^

Ik las ergens dat het ging over het opzetten van een wiki. Geen slecht idee lijkt me! Heb hier ook weleens over nagedacht :)


Heb de laatste tijd een vaag probleempje met de VF, starten gaat altijd goed maar als ik een stukje heb gereden en hij is goed warm loopt hij slecht stationair en valt weleens uit. Misschien een te rijk mengsel of iets anders?
 
Ik moet de veren van mijn nokkenaskettingspanners vervangen. Ze worden verkocht als een set, samen met de geleiders. (14515-MB6-305)

Gezien dit ook een zwak puntje is, zijn er een alternatieven of een upgrade? Ik las dat je best de rubber van de veer haalt, en blijkbaar moet het mogelijk zijn om de spanner naar "manueel" om te vormen door er een bout tussen te plaatsen.
Heeft er iemand dit al gedaan, of kan iemand me hier meer info over geven?

Of overdenk ik het wat teveel? :+

:edit: ik vond een oude post van Dutchy, over een Magna, maar helaas is de eerste foto van photobucket verdwenen. Hoe weet ik of mijn kettingspanners eventueel moeten/kunnen aangepast worden? Is het nodig voor een VF1000F? Ik heb 3 sets kettingspanners om mee te spelen, maar ze zijn allemaal van hetzelfde model.

Honda heeft een update uitgevoerd op de spanners daar de eerste versies niet goed functioneerden...

[afbeelding]

Links het eerste model, rechts het nieuwere model. Probleem met de eerste spanners was de blokkeerstift. Deze blokkeerstift sleet weg in het blokkeerplaatje. Hierdoor gaat de nokkenasketting ratelen..

Je kunt de oude spanners ook zelf aanpassen.. Dit geld dus alleen voor het linker model op de foto.. Het nieuwere model rechts op de foto heeft voldoende veerspanning op de arm en hoeft niet verhoogd te worden. Wel doe je er verstandig aan die verfrommelde eindstukjes rubber op de spannerveer weg te halen...
Hieronder een stukje over hoe dat gaat. Komt wel van het Amerikaanse forum en heb het niet vertaald naar het Nederlands. Echter het werkt wel....




Over time and mileage the tensioners on the Honda V65 and V45 engine may become less effective on controlling the play in the cam chains. This is caused by the slow stretching of the cam chain, and wear on the locking mechanism. The chain may also begin to rub on the inner tensioner arm where it attaches to the chain guide. The effect of this is a rattling sound in the engine. Though it may sound like miss-adjusted valves, the noise can never be adjusted out. The second effect is the toothed side of the chain rubbing on the tensioner inner arm causes a whining sound when the engine is reved. Note: If there are signs of cam sprocket or chain wear the chain should probably be replaced.

The following modification will alleviate these problems.

Tools required:
Grinder, either bench, side, air or Dremmel
Pin punch and hammer
Drill and 13/64 and 15/64 drill bits
Welder, either arc or gas
Files, flat and round
Needle nose pliers
Vise recommended

With the tensioner removed from the engine (see shop manual for procedure):

[afbeelding]

Remove the locking pin and release the spring tension. Remove the pivot pin by removing the hairpin and washer. Pull the inner arm out of the bracket and remove the lock rod from the lock bracket. Remove the spring and its sleeve from both pins. Remove the sleeve from the spring.

Grind the rounded end off the spring pin in the arm and punch out the spring pin.
[afbeelding]


Draw a line from the lock rod pin through the spring pin hole and 0.5 inch past for the V65 and V45. This will be the new location of the spring pin.
[afbeelding]


Use the 0.203 drill bit to drill a hole at the new location through both sides of the arm.
[afbeelding]


Use the 0.234 drill bit to drill out the hole on one side of the arm only.
[afbeelding]


Install the old pin in the new hole. Tack weld the small end of the pin to the inner arm. Grind down the weld to less than 1/16 inch. Note: If you are not a welder find one or go to a welding shop. Do not blow out the fairly thin arm material.
[afbeelding]


Use the files to remove metal from the inner arm web at the end that connects to the chain slide. Remove about 1/8 inch.
[afbeelding]


Grind off the pinched ends of the spring sleeve.
[afbeelding]


Insert the spring into the sleeve. Attach one end of the spring to the pin in the latch bracket. Attach the other end of the spring to the relocated pin in the inner arm.

Re-install the inner arm into the bracket with the pin, washer and hair pin. Extend the inner arm and insert the lock shaft into the lock bracket. Pin the arm in the open position. Make sure the inner arm moves freely in the bracket and lock against the spring pull.

Modification complete.
[afbeelding]


Modification cost: Less than $10
New tensioners cost: $150
Getting rid of the top end rattle: Priceless

Thanks to Big A for the donor used tensioner and to musclecar24seven, David1100 and The Dutchy for reviewing the write up.
 
Laatst bewerkt:
Het moeilijkste is er voor zorgen dat niet alles er gewoon uitvalt denk ik, dus er gaat heel wat voorbereiding in zitten.. Ik zou nog niet weten hoe ik er aan moet beginnen.

Misschien iets voor komende winter, of de volgende.. waar ik aan denk is dit:

[afbeelding]
Machtig mooi, maar dan zou je al een deels gereviseerd blok moeten hebben op overschot, denk niet dat een afgeragd blok er mooi uitziet vanbinnen, niet?
Het zichtbare, opengewerkte deel reviseren, lijkt me niet simpel zo'n blok openwerken,
iets stoms dat me opviel, de rechtse cilinder heeft nog z'n volledige klepdekselpakking,
stoort een beetje vind ik, details natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Waren de originele dempers dan gemaakt in Italië Fozzie? Of zijn dit aftermarkt dempers? Ik heb ertwee verschillende dempers opzitten. Doet het prima maar vind het niet mooi om te zien....
 
Ik moet de veren van mijn nokkenaskettingspanners vervangen. Ze worden verkocht als een set, samen met de geleiders. (14515-MB6-305)

Gezien dit ook een zwak puntje is, zijn er een alternatieven of een upgrade? Ik las dat je best de rubber van de veer haalt, en blijkbaar moet het mogelijk zijn om de spanner naar "manueel" om te vormen door er een bout tussen te plaatsen.
Heeft er iemand dit al gedaan, of kan iemand me hier meer info over geven?

Of overdenk ik het wat teveel? :+

:edit: ik vond een oude post van Dutchy, over een Magna, maar helaas is de eerste foto van photobucket verdwenen. Hoe weet ik of mijn kettingspanners eventueel moeten/kunnen aangepast worden? Is het nodig voor een VF1000F? Ik heb 3 sets kettingspanners om mee te spelen, maar ze zijn allemaal van hetzelfde model.


Het rubber wat om de veer heen zit verschrompelt door de jaren heen en ja, dan werkt die veer niet meer optimaal. Dus is het beter om het rubber te verwijderen..

Het omschreven stukje gat over het aanpassen van de eerste model spanners welke in de 1982 en 1983 modellen werden toegepast. In 1984 kwam er een aangepaste spanner welke dus ook al in de 1000F aanwezig is.

Er is ooit eens iemand bezig geweest om de spanners om te bouwen naar een handmatige spanner. Er is genoeg over geschreven, maar is nooit tot een eindresultaat gekomen. Moeilijkheid werd de bereikbaarheid van de stelbout in de tunnel tussen de cilinders.
 
Waren de originele dempers dan gemaakt in Italië Fozzie? Of zijn dit aftermarkt dempers? Ik heb ertwee verschillende dempers opzitten. Doet het prima maar vind het niet mooi om te zien....

Origineel zijn Sankei dempers.. Sito komt als aftermarket uit Italië..
 
Het rubber wat om de veer heen zit verschrompelt door de jaren heen en ja, dan werkt die veer niet meer optimaal. Dus is het beter om het rubber te verwijderen..

Het omschreven stukje gat over het aanpassen van de eerste model spanners welke in de 1982 en 1983 modellen werden toegepast. In 1984 kwam er een aangepaste spanner welke dus ook al in de 1000F aanwezig is.

Er is ooit eens iemand bezig geweest om de spanners om te bouwen naar een handmatige spanner. Er is genoeg over geschreven, maar is nooit tot een eindresultaat gekomen. Moeilijkheid werd de bereikbaarheid van de stelbout in de tunnel tussen de cilinders.

Ok dank.
Dan weet ik dat ik mijn spanners niet hoef aan te passen, behalve de rubber dan.
 
Ahaaa ok, thanks voor de input over de output :)
Oef, Dutchy wist het, begon al te blazen, lol
Er is wel e prob (ier in België toch) dat je die zwarte chroom niet meer mag 'spuiten', voor moest je je dempers weer mooi wil hebben, weet niet hoe het in Nederland zit, milieuwetgeving enzo, nuja, heb nog wel een adresje hoor...in Belgenland, lol
Nieuwe setjes dempers kom je héél af en toe nog es tegen, maar meestal 300€ en meer,
de volle pot dus (nieuwprijs), hier is het bieden en geluk hebben, laten herspuiten kost ook ...? plus hoe zijn ze inwendig dan/de staat ervan? Maar je hebt toch je vakantiegeld gekregen dus wat zou je tegenhouden, lol
Is wel uitputtend hoor, al die in- en output ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan