Westlandse motorrijders deel 6

Heey, Dat is lang geleden, Alles goed hier? ik heb vandaag een heerlijk ritje gemaakt door het groene hart, van woubrugge binnendoor naar bodegraven. Was heerlijk. Daar knapt een mens van op haha
 
Kuch, kuch wat n stof

13_0642909001000000_pro_flt_frt_01_1108_1528_1014076.jpg


:')

Iemand van hier?

Spotje
 
Zo, weer terug in t land. Vraagje voor de kenners onder ons. Ik heb een K&N luchtfilter en een slip-on, geen pc maar wel afgesteld. Heeft t nog zin om de uitlaat bochten te vervanger door een aftermarket setje? Komt er dan verandering in het vermogen, geluid of verbruik? Of is t te verwaarlozen?
 
Dat ligt er natuurlijk maar aan in hoeverre de aftermarket bochten verschillen van de gewone. Ik weet dat op de TDM, waar standaard 38 mm bochten op zitten, verschillende mensen goede resultaten hebben gescoord met bochten van 42 mm. De motor kan dan beter zijn uitlaatgassen kwijt. Moet zeggen dat dat wel een compleet project was, dus ook aangepaste nokkenassen, andere afstelling etc.
Als de doorsnede en de geometrie hetzelfde zijn zou het in theorie geen verschil moeten maken.
 
T gaat hier natuurlijk om een supersport dus neem aan dat de bochten wel redelijk het zelfde zijn, wel is het zo dat naast dat de bochten wel lichter zullen zijn maar daar merk je op straat natuurlijk weinig van. Het valt me ook wel op dat de aftermarket echt 4-2-1 zijn en de originele onderling ook nog eens verbonden zijn en een katalysator in zit.
 
Als ik het zo zie scheelt de diameter toch wel een paar mm... Bovendien is de geometrie duidelijk anders. Dit zal inderdaad waarschijnlijk wel verschil maken. Wel je motor opnieuw (laten) afstellen, om te voorkomen dat deze te heet gaat draaien!
 
Dankjewel

Zou dit nog verschil brengen in het geluid? Maakt t zoveel verschil dat ik m opnieuw zou moeten afstellen? In principe voert 'ie de gassen toch alleen sneller af?
 
Zonder afstellen heb je er echt geen reet aan, sterker nog het verpest heel je motorloop. Als je gassen sneller afgevoerd worden moet er ook meer kunnen ontploffen. Je krijgt een veel te arm mengsel voor je uitlaat. Vorig jaar nog even een ER6 gehad met alleen open demper en niet afgesteld, daar verdween met stevig gassen soms zelfs heel de compressie of terwijl viel gewoon dood. Als je echt wilt genieten van je motor is een uitlaatsysteem en afstellen nooit een slechte investering, gaat veel vrijer ademen en wordt veel giftiger maar ook soepeler. En natuurlijk ga je dit horen.
 
Laatst bewerkt:
Ja als je t zo zegt is het duidelijk, klinkt zelfs nog soort van logisch _O-

Dankjewel :)
 
Helaas, spanningsregelaar heeft het begeven. Nieuwe word pas maandag verstuurd dus ik kan helaas geen kant op.
 
Jaco om precies 15:00 gespot op de Verspijcklaan bij de rotonde bij de watertoren.

Ik fietste zelf op m'n moeders fiets dus hoop van harte dat je mij niet heb gezien :+ .


:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan