Midden-electrode bougie cil 3

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.032
7.258
Veluwe
Onlangs heb ik mijn motor Yamaha FZ 750 een beurtje gegeven.
Hiervoor heb ik nieuwe bougies gekocht, maar deze had ik even nog niet gemonteerd.

Tijdens een rit afgelopen weekend door de Eifel kreeg ik van mede-motor-rijders de opmerking dat bij flink optrekken nog wel eens kort een zwarte pluim uit mijn linker pijp kwam. Dat betekent dan dus cil 2 of 3.

De oude bougies zaten er 30.000km in, dus tijd voor vervanging. Nu ik alle bougies demonteer blijkt dat ze alle mooi lichtbruin/grijs zijn. De verbranding lijkt bij alle cilinders goed. Wat echter wel vreemd is dat bij de bougie van cil 3 de midden-electrode flink is weggevreten en dat dit bij de andere cil's niet aan de hand is.

De cil's 1-2-4 hebben een electrode-afstand van 0.7mm. Dat is helemaal OK, want dat is de afstelmaat. Cil 3 heeft een afstand van 1.2 mm wat zou betekenen dat deze bougie er veel te lang in zit en versleten is. Het lijkt er dus op dat er van cil 3 de midden-electrode 0.5mm is weggebrand.

Wat ik heb begrepen is dat bij een grotere afstand vooral bij accelereren een slechte vonk wordt geproduceerd. Hiermee lijkt de zwarte pluim verklaard.
Wie kan mij zeggen wat reden kan zijn dat maar 1 van de cilinders deze "slijtage" heeft en hoe dat dan opgelost zou kunnen worden?

Ik stel deze vraag vooral uit technische belangstelling.
Om een extra bougietje in te draaien voor een paar euro is niet een echt probleem.
 
Oplossing lijkt me gelet op de leeftijd van de motor simpel: nieuwe bougie erin, maar dat weet je zelf ook wel. Volgens mij zegt Yamaha: iedere 20k km bougies wisselen, dus 30k km is sowieso een behoorlijk interval, maar hoeft niet perse problematisch te zijn. Oorzaak? Hoe staat het ervoor qua klepspeling en/of synchronisatie carburateurs? Bougie nr. 3 kan van mindere kwaliteit zijn geweest, dat komt voor, maar als dat het niet is zul je het imo in de overige aspecten van brandstofaanvoer/ontbranding moeten zoeken: cilinder nr. 3 werd klaarblijkelijk heter dan de andere.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan