Spanningsregelaar

22 apr 2008
42
0
´s-Hertogenbosch
Beste techneuten,
Heb een probleem met mijn kawa ZZR 600 uit 91.
Min accu laad niet meer bij,nu ben ik op onderzoek uit gegaan en zag dat er een aansluiting van de connector op de Spanningsregelaar doorgebrand is.
Is nu mijn Spanningsregelaar stuk of de dynamo ??
 
Hallo :W

Zover ik weet kan dat niet, als er tenminste geen kortsluiting in de kabels zitten.

Want zover ik weet, gaat ALLEEN de stroom van de dynamo naar de spanningsregelaar toe.
Als er dus iets is met het laden van de accu, dan ligt het aan de SR of dynamo.
 
Blok hoef je niet nieuw te kopen.
Bij een spanningsregelaar voor jou motor zit het blok er over het algemeen bij :Y

Mocht dit niet zo zijn, heb je nog 2 opties
1 pinnetjes uit het blok drukken, hiervoor moet je stukje metaal net naast de pin, maar wel in het blok, terugbuigen, dan gaan ze er zo uit.

2 de bedrading zo dicht mogelijk bij de kapotte SR doorknippen. Dan hou je dat blokje met bedrading over. En die, zoals Red Force zegt, solderen aan de nieuwe SR.
ZORG ER HIERBIJ WEL VOOR DAT JE DE NIEUWE VERBINDING GOED ISOLEERT!
je wil geen kortsluiting krijgen!

Isoleren gebruik ik vaak krimpkous voor, werkt perfect, en blijft mooi zitten :Y
 
Laatst bewerkt:
:^

Alleen zou ik eerst de draden weer aan de oude sr solderen en meten of die wel stuk is, kan namelijk heel goed zijn dat alleen de stekker verbrand is door corrosie en de regelaar nog goed is.
 
Het is beter als je stap voor stap werk, diagnose stelt, en dan het euvel gaat verhelpen.

Stap één is de stekker vervangen.
Stap twee is meten om te zien of er iets stuk, en zo ja wat.

Stap drie is pas spullen in huis halen.

Nee sorry hoor, maar dit is het tijdperk van internet.

De brommert doet het niet meer dus je zoekt op internet.
dan doe je alles behalve wat daar word geadviseerd.
vervolgens sloop je je multimeter door wisselspanning te meten terwijl die op ohm staat.
vervolgens haal je een spanningsregelaat via ebay omdat die daar 14 euro is.
die monteer je
dan komt je erachter dat je stator stuk is alleen weetje dat nog niet.
dan lees je op internet dat je daar geen olie voor af hoef te tappen.
vervolgens ben je een uur bezit om alle olie van de vloer af te vegen omdat het best tegenviel wat er aan olie uit je blok kwam ook al had je de motorfiets 'schuin'gelegd....

welkom bij internet 3.0.

Ik was dom genoeg om vele fouten al te maken die vele voor mij al gemaakt hadden.

maak het zelf mee of breng hem weg naar iemand die ervaring heeft met sleutelen of die een voorraad heeft van korrels die olie opnemen ;)

succes :)
 
Nee sorry hoor, maar dit is het tijdperk van internet.

De brommert doet het niet meer dus je zoekt op internet.
dan doe je alles behalve wat daar word geadviseerd.
vervolgens sloop je je multimeter door wisselspanning te meten terwijl die op ohm staat.
vervolgens haal je een spanningsregelaat via ebay omdat die daar 14 euro is.
die monteer je
dan komt je erachter dat je stator stuk is alleen weetje dat nog niet.
dan lees je op internet dat je daar geen olie voor af hoef te tappen.
vervolgens ben je een uur bezit om alle olie van de vloer af te vegen omdat het best tegenviel wat er aan olie uit je blok kwam ook al had je de motorfiets 'schuin'gelegd....

welkom bij internet 3.0.

Ik was dom genoeg om vele fouten al te maken die vele voor mij al gemaakt hadden.

maak het zelf mee of breng hem weg naar iemand die ervaring heeft met sleutelen of die een voorraad heeft van korrels die olie opnemen ;)

succes :)
Waarschijnlijk heb je dan OF teveel olie in het blok, OF je motor stond niet schuin genoeg.

Als je dit op de goede manier doet, komt er GEEN olie uit :P

Het ligt er natuurlijk ook weer aan wat het laagste punt is waar de dynamo/stator zit.

iig succes met het olie op te ruimen :Y

P.S. JA, teveel olie kan ook, ik ken iemand die had 7 liter!!!!! in zijn blok, waar er 2,7 in hoort. Probeer dan nog maar eens de boel droog te houden!
 
Gewoon nieuwsgierig hoor, maar hoe kan een defecte accu een SR kapot maken?
SR geeft toch alleen de geregelde spanning van de dynamo door aan de accu, of zit ik nu verkeerd?
De accu hoeft niet eens kapot te zijn, als het een minder goede is is de kans veel groter dat de regelaar kapot gaat.
Ook zonder aangesloten accu zal de regelaar niet lang leven.
De accu buffert de schakelpieken van de thyristoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan