Exup code 18 probleem

fokkedejong

Die hard MF'er
20 apr 2014
325
1
zoetermeer
Vraagje, is er hier iemand met veel kennis van de bedrading van een R? Het probleem... ik krijg code 18 en het motorlampje brand.
Uitgesloten is dat de exup motor stuk is.
Ook al een fopper geplaatst maar werkt ook niet.
Als ik meet op de draden van de exup motor dan meet ik helemaal geen spanning. Dit is dus het probleem, maar de draden lopen rechtstreeks naar de ECU en dus kan ik het verder niet meten.

Zou het kwaad kunnen om even een andere ECU te plaatsen zonder het contact over te zetten, alleen om even te testen?
Weet iemand of en zo ja wat, voor gevolgen dat kan hebben?
 
kan je niet de stekkers aan beide kanten losmaken een kabelweerstand meten?
denk eerder kabelbreuk dan kapotte ecu.

18 EXUP servo motor is stuck.
• Open or short circuit in wire harness.
• Stuck EXUP servo motor (mechanism).
• Stuck EXUP servo motor (motor).
53
 
Laatst bewerkt:
die heb ik al gemeten...maar iig bedankt. er komt gewoon geen spanning uit de ecu

Vaak als je alleen weerstand meet met stekkers los meet je dat de bedrading goed is.

Als je daarna belast meet komt het wel eens voor dat je aardig wat voltage verliest over een draad omdat de draad half door gescheurd is.

Vaak komt er met een V4 meting al snel duidelijkheid.


Weet je zeker dat de bedrading rechtstreeks de ECU in gaat?
Misschien zit er ergens nog een stekker verbinding tussen die niet goed is of de bedrading is beschadigd.
 
Laatst bewerkt:
Ja de draden lopen volgens het schema rechtstreeks naar de ecu. een V4 meting zou leuk zijn als je in de Ecu kan meten maar dat is niet het geval (ik niet iig) ik meet echt nul ohm en kan ook een lamp laten branden op de 2 draden als ik 12v op de andere kant zet dus het is echt geen draadbreuk in die 2 draden.
 
Even een update van mij ivm de code 18, ik had alle bedrading getest en uitgesloten dat de Exup motor stuk was, er komt geen spanning te staan op de draden die de motor aansturen. Nu heb ik er gister een motor rij dagje van gemaakt (Bijna 700 Km) en ben vroeg in de ochtend naar iemand in zeeland gereden die een ecu had die geflasht was. deze op mijn motor gedaan en Exup motor draaien. dus Ecu stuk.... :-( dus lithnickvan het kan dus echt......
 
Terug
Bovenaan Onderaan