Suzuki vz800

fx5800

Rookie
12 mei 2014
8
0
Menen
Ik heb een vz 800 marauder van 2001 en merk dat de motor bij opstart altijd op 1 cilinder draait voor ongeveer 30sec.
Meestel dien ik ook een keer of 6 opnieuw te starten voor deze oppakt en niet uitvalt..
De verdeler zegt dat dit eigen is aan deze moto (de motor zelf) en hier niks kan aan gedaan worden.
Is dit correct?

Alvast bedankt
 
Ik heb een vz 800 marauder van 2001 en merk dat de motor bij opstart altijd op 1 cilinder draait voor ongeveer 30sec.
Meestel dien ik ook een keer of 6 opnieuw te starten voor deze oppakt en niet uitvalt..
De verdeler zegt dat dit eigen is aan deze moto (de motor zelf) en hier niks kan aan gedaan worden.
Is dit correct?

Alvast bedankt
Nee, dat hoort niet. Nooit.
 
Motor staat nu bij dealer en deze zegt mij dat hij in twee keer gestart is en inderdaad even op 1 cilinder draait. Nu staat bij mij de motor niet in een verwarmde garage en jah is dat dus meestal na 6 pogingen en dan op 1 cilinder.
In maart diende ik de motor meestal in gang te lopen (wat niet makkelijk is) omdat ik soms 20x (met tussen pauze, soms helpt het om hem dan 5 min te laten staan) diende te starten en de batterij dan niet veel zin meer had.

Heb al meer dan 100.000km met verschillende moto's achter de rug en dit is de enige moto dat tegenwerkt.
 
Laatst bewerkt:
Het is allemaal toch niet zo heel erg moeilijk?
elke cilinder van elke benzine motor heeft om te werken 4 zaken nodig: lucht, brandstof, compressie en vonk.
lucht:
werkt de choke wel goed? als er tijdens koudstart te veel lucht wordt aangezogen wil die cilinder niet werken.
check voor aanzuigen van valse lucht bij de betreffende cilinder bv een lekkende carburateur voet rubber. Of los hangende vacuum leidinkjes
brandstof:krijgt de ene niet werkende cilinder wel genoeg benzine tijdens de koud start?
Ik zou de aanvoerleiding naar de betreffende carb schoon blazen, de vlotterhoogte controleren, de vlotternaald controleren op werking. Een goeie schoonmaak beurt van alle sproeiers in die ene carb kan ook geen kwaad
compressie: Hoe staat het daarmee? Die kan je meten. Verder moet natuurlijk de klepspeling goed staan afgesteld.
ALs de compressiemeting na afstellen van klepspeling nog niet goed is dan heb je een mechanisch probleem zoals bv verbrande kleppen en/of klepzetels, gebroken zuigerveren, versleten zuigerboring.
Vonk: eenvoudig te beoordelen met een losse bougie aan de betreffende kabel. Die moet je tijdens het starten aan massa leggen(= het blok zelf) een goeie sterke vonk is blauw-wit, een zwakke vonk is oranje-geel. De bougie die in de cilinder steekt moet uiteraard in goeie staat zijn, mag niet nat zijn van olie of brandstof, de isolator mag niet stuk of gebarsten zijn en de electrode afstand moet volgens specificaties staan (vaak zo rond de 0,7mm, boven de 1mm kan je problemen verwachten.) de bougie kabel mag niet doorslaan ( al draaiend kan je dat testen door er in het donker met een planten spuit water op te nevelen, als je lange vonken zie ontstaan is de kabel rot.

als je al deze punten systematisch checkt ben ik er van overtuigd dat je de oorzaak van het niet werken van die ene cilinder moet kunnen vinden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan