Olieplug carter dol,welke mogelijkheden heb ik nog?

AWH

Die hard MF'er
4 jan 2015
491
115
NL Oss N.Br.
Hallo,.tot mijn ontsteltenis merkte ik na een oliewissel dat de olieplug in het carter van mijn GPZ 1000 RX is dolgedraaid! Ervan uitgaande dat het schroefdraad in het carter weg is,welke mogelijkheden tot evt. reparatie betaan er dan nog? Ik hoop niet dat een ander carter de enige oplossing is.
Wie kan mij blij maken met een solide oplossing?
Alvast bedankt voor het meedenken,

Groet,Auke.
 
Ik ken de vorm van een gpz 1000 carter niet precies, maar soms is een helicoil op die plek wel mogelijk. Ga je alleen wel naar een andere maat schroefdraad, zal je dus ook een bijpassende bout moeten zoeken.

Als dat niet mogelijk is kun je altijd nog een paar motorslopen bellen voor zo'n carterpan. Zal voor jouw model ook niet heel duur zijn, maar moeten ze maar net hebben liggen.
 
Kijk eens bij een automaterialenzaak, voor auto's worden carterplugreparatiesetjes verkocht.
Dan krijg je een tap die de schroefdraad net iets groter dan de bestaande maakt,(kan je er zo doorheen halen zonder te boren)
en een nieuwe carterplug die weer in die draad past.
Neem de oude plug mee voor de maat.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de vorm van een gpz 1000 carter niet precies, maar soms is een helicoil op die plek wel mogelijk. Ga je alleen wel naar een andere maat schroefdraad, zal je dus ook een bijpassende bout moeten zoeken.

Als dat niet mogelijk is kun je altijd nog een paar motorslopen bellen voor zo'n carterpan. Zal voor jouw model ook niet heel duur zijn, maar moeten ze maar net hebben liggen.
Het mooie van een Heli coil is juist dat je dezelfde maat houdt.
 
Zet de tap (en het tapgat) flink in het vet ingeval je nieuwe schroefdraad gaat tappen.
De spanen blijven dan mooi aan het vet (de tap) plakken.
(hiermee voorkom je dat de spanen in het carter komen)

Reparatie sets zijn er in vele soorten, maten en prijzen.

Oil Drain Plug Repair Kit, M17x1.5 BGS 158

https://www.lincos.nl/olie-service/carter-schroefdraad-reparatieset-m13x1-5-mg50207b


Sommige spanen blijven inderdaad aan het vet hangen, het overgrote deel niet!!

Helicoil of iets dergelijks is the way to go.
Aftap plug hetzelfde draad als van een bougie? Daar zijn namelijk goede reparatie setjes voor te krijgen.

Als het aftapgat in een stuk zit dat demontabel, demonteren!! Anders krijg je nooit alle spanen er uit, wat anderen ook beweren.
 
Carterpan van gpz is eenvoudig te verwijderen, het zijn een hoop extra boutjes die je los moet draaien en extra kosten van pakking maar het gemak ervan dat het gewoon netjes voor je op de werkbank ligt......

Anders lig je op je zij of rug onder die brommer te kl*ten met het gevaar dat je de helicoiltap er scheef indraait.....

Als je gaat voor een 2e hands carter, op MP staan vaak adv van sloperij uit hollandse veld, hebben veel ouder kawa spul.
 
Een gebruikte carterpan is wel te vinden. Je weet alleen nooit of het draadgat nog wel 100% goed is. Tevens heb je ook een nieuwe pakking nodig.
Repareren met een Helicoil achtste oplossing is het beste. En idd de pan er even af halen.
 
Sommige spanen blijven inderdaad aan het vet hangen, het overgrote deel niet!!

Helicoil of iets dergelijks is the way to go.
Aftap plug hetzelfde draad als van een bougie? Daar zijn namelijk goede reparatie setjes voor te krijgen.

Als het aftapgat in een stuk zit dat demontabel, demonteren!! Anders krijg je nooit alle spanen er uit, wat anderen ook beweren.

Oh, bijzonder, ik heb een heel andere ervaring.
Nagenoeg alle spaantjes en "korrels" zaten in het vet. (in de lengteholtes van de tap)
Met een haaks omgebogen stripje (voorzien van een klodder vet) een rondje gedraaid in het tapgat om (binnenin) de laatste paar aluminiumsnippertjes op te "vegen".
No problem! :)
 
Ik heb voor dit doel een grote boor, én een serieuze tap.
De tap heeft hetzelfde schroefdraad als een Mitsubishi aftapplug.

Ik boor het beschadigde draad eruit, tap een nieuwe draad.. Met wat vet de schraapsels eruit en nieuwe plug erin.

Die paar alu schilfers in je carter maakt niets uit, blijven wel hangen aan je zeef, en de rest wordt afgevangen in je flter.
Bij de eerste olieverversing zie je misschien nog wat, daarna nooit weer.
 
Oh, bijzonder, ik heb een heel andere ervaring.
Nagenoeg alle spaantjes en "korrels" zaten in het vet. (in de lengteholtes van de tap)
Met een haaks omgebogen stripje (voorzien van een klodder vet) een rondje gedraaid in het tapgat om (binnenin) de laatste paar aluminiumsnippertjes op te "vegen".
No problem! :)

Heb je na tijd ook GOED gekeken wat er achter was gebleven? Of ben je er van uit gegaan dat wat aan het vet zat alles is??
 
Bij een carterplug reparatie met de carterpan nog gemonteerd, dien je na het tappen / repareren de afgewerkte olie die je opgevangen hebt terug door de motor te gooien waardoor het de overgebleven spaanders meevoert naar buiten.
 
ALEXELA
Zet de tap (en het tapgat) flink in het vet ingeval je nieuwe schroefdraad gaat tappen.
De spanen blijven dan mooi aan het vet (de tap) plakken.
(hiermee voorkom je dat de spanen in het carter komen)
Reparatie sets zijn er in vele soorten, maten en prijzen.
https://www.heelgoedgeree...epair-kit-m17x1-5-bgs-158
https://www.lincos.nl/oli...ratieset-m13x1-5-mg50207b


Reinhoud
Sommige spanen blijven inderdaad aan het vet hangen, het overgrote deel niet!!
Helicoil of iets dergelijks is the way to go.
Aftap plug hetzelfde draad als van een bougie? Daar zijn namelijk goede reparatie setjes voor te krijgen.
Als het aftapgat in een stuk zit dat demontabel, demonteren!! Anders krijg je nooit alle spanen er uit, wat anderen ook beweren.



ALEXELA
Oh, bijzonder, ik heb een heel andere ervaring.
Nagenoeg alle spaantjes en "korrels" zaten in het vet. (in de lengteholtes van de tap)
Met een haaks omgebogen stripje (voorzien van een klodder vet) een rondje gedraaid in het tapgat om (binnenin) de laatste paar aluminiumsnippertjes op te "vegen".
No problem! :)
Heb je na tijd ook GOED gekeken wat er achter was gebleven? Of ben je er van uit gegaan dat wat aan het vet zat alles is??

:?
JA!
NEE!

Ga je dit nu ook navragen aan Strokerace en Mechanism? :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan