Kleppen stellen, tips en trucs gevraagd

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Ik heb vandaag de kleppen van mijn Suzuki DL1000 gesteld. tenminste, poging tot.

Alles werkt nog, en ik heb wel wat maatregelen genomen voordat ik, voor het eerst in mijn leven, begon met sleutelen aan de klepspeling. (foto's en wphb uit mijn hoofd + afgedrukt) gereedschap had ik op een micrometer na al (had er 1 met inches, later toch maar 1 met mm gekocht).

Maar waar ik nog heel erg over twijfel (en dat doe ik al snel) is "het gevoel" wat je moet hebben bij de voelermaat.

In eerste instantie ben ik begonnen met een Midlock setje voelers á 7 euro met tussenstappen van 0,05.

Bijv. EX FRONT ging 0.15 er makkelijk doorheen en 0.20 met enigzins wat duwen. 0.25 ging er niet doorheen zonder "geweld" (heb het uiteraard allemaal voorzichtig en met gevoel proberen te doen)

Dus met die conclusie ging ik met shims naar de lokale boer, die had alles liggen en met ruilsysteem zou ik 8 euro per shim kwijt zijn. Toen ik mijn twijfel uitte, raadde hij mij een voelermaat met stappen van 0,02 aan en dan nog eens meten. Dat ding kostte even 29 euro :(

Maar goed, afgaande op de ervaring van een garage toch maar gedaan en bij bijna alles kwam ik toen uit op .16 of .18 voor ex (moet .20~.30 zijn) maar misschien ben ik wel te nauwkeurig geweest en mag een maat best even stoten als je hem er in duwt? "Zolang er frictie is" vind ik wat vaag want dan kon ik wel tot .10 gaan.. Ik heb dus licht stoten en weinig kracht aangehouden met 1 stap er boven redelijk stoten, 2 stappen er bove flink stoten.

Dus shims met tussenmaten gehaald (3 stuks, 1 kon ik wisselen) en weer 30 euro armer.

Ook meteen maar even iridium bougies en een micrometer gehaald trouwens.



Er heerst nog steeds veel twijfel, alle EX moet nu theoretisch op 0.25 of 0.26 staan en het bovenste limiet (0.30) kreeg ik na stellen nog niet zonder geweld er tussen, dus ik denk dat het OK is.

Maar .24 en .22 na afstellen hadden voor mijn gevoel toch nog steeds wel veel weerstand bij het heen en weer bewegen van de voeler.

Hoe leg je het gebruik van een voelermaat nou uit??

Als ik het wphb had gevolgd, was een wissel niet nodig geweest.


Heel verhaal, maar het enige onduidelijk is dus het gebruik van de voelermaat.
Nu ligt de motor nog redelijk open en kan ik er evt. zo nog bij. maar denk dat ik per klep wel 10x gemeten en gechecked en weer gedraaid heb tot tdc.
 
Laatst bewerkt:
Heb jij nog steeds een Alfa 156?
Of heb ik de verkeerde Sanscorp voor mij?

Je mag enige weerstand voelen, maar er moet niks met geweld gaan.
Als de voelermaat klemt, dan klopt het niet.

Ik doe het altijd zo:

b.v klepspeling moet tussen 0.15 en 0.25 zijn.
Dan pak ik een 0.15, als ik die er tussen krijg en ik voel lichte frictie zonder dat het klemt.
Dan ga ik ervan uit dat die speling 0.15 is.

Als hij ook maar enigszins klemt, en ik moet moeite doen dan ga ik ervan uit dat de speling kleiner is.

En als ik bijna geen frictie voel dan ga ik ervan uit dat de speling groter is, en dan pak je een iets dikkere voelermaat.

Niet al teveel twijfelen!
Gewoon gezond en nuchter nadenken.

Hopelijk heb je er iets aan.
 
Zelfde sanscorp ;) haha.

Ja twijfel is vreselijk, word er voornamelijk zelf gek van!
Onzekerheid.

Wil het graag uitvoeren maar als het stuk gaat heb ik niks meer.
Geef mij maar een gratis oefen blok, dan doen ik alles wel even en is er ruimte voor een foutje en leermoment.
 
8 euro per shim en dan je oude nog moeten inleveren? :X

Ik had voor net geen 10 euro 3 nieuwe shims bij de dealer. Zonder ruilen.

Gaan er zulke bijzondere shims in die blokken of is die lokale zaak gewoon erg duur?
 
Heb voor een setje voelermaten, 21 stuks 0,02 bladen 29 euro betaald..

Maar hij heeft wel alle maten, shims zijn nieuw en zonder inruil.
Met inruil 7 euro.
Heb al eens gelezen dat de motorboer er 2,50 voor vraagt maar helaas niet in Almere of omgeving..

Dus kon of bestellen en een week wachten, of nu 1x kopen en nooit meer terug.

Denk dat ik zelf maar shims ga kopen van Prox, 104 euro en dan 3 van de meest toegankelijke maten.
 
Voor de volgende keer dan, nu staat alles in het midden.
Heb alleen ex aangepast overigens, in stond overal nog ruim (0.27)

Mij is ook verteld dat kleppen niet vanzelfsprekend strakker gaan staan. Dus midden zou altijd het beste zijn.

Het is nu beter dan het was, volgendr keer controleren zal ik ze wat ruimer zetten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan