usb lader op de motor

Justino

Rookie
13 nov 2014
27
0
Lelystad
Hallo allemaal,

Ik heb samen met mijn olie filter een USB oplader gekocht.
Deze wil ik aansluiten via mijn contact.

Ik dacht in de eerste instatie: Dat doe ik even!
Maar, niet dus.

Ik heb een simpel zwart en rood draad. Zwarte moet op een ongelakt deel van mijn frame. Rode (zit een zekering van 2A tussen) moet ergens bij mijn contact aangesloten worden. Heb alleen geen idee waar :?

Ik heb een Honda CBR 600F2.
Iemand enig idee?

Gr Justin
 
ik heb vorige week ook een USB lader op m'n R1 gemaakt ik heb deze gewoon op de accu zitten, ik heb in mijn buddy een schakelaar gemaakt zodat ik m altijd aan of uit kan zetten, kan ik bijvoorbeeld ook de Gopro opladen als ik aan t koffie drinken ben ofzo. Op de USB die ik heb zit een lampje die aan is wanneer er spanning op staat dus vergeet hem ook niet snel weer uit te schakelen. En al zou je hem vergeten omdat het dopje er op zit en je het lampje niet ziet is het nog geen ramp want dat lampje trekt niet zoveel en met de dop er op is hij ook wel waterdicht.
HIER kun je een beetje zien hoe ik het heb gedaan.

Succes ;)
Voor mij wel nuttig, die foto's, dank. Waarom heb je eigenlijk een dubbele schakelaar?
 
ik heb vorige week ook een USB lader op m'n R1 gemaakt ik heb deze gewoon op de accu zitten, ik heb in mijn buddy een schakelaar gemaakt zodat ik m altijd aan of uit kan zetten, kan ik bijvoorbeeld ook de Gopro opladen als ik aan t koffie drinken ben ofzo. Op de USB die ik heb zit een lampje die aan is wanneer er spanning op staat dus vergeet hem ook niet snel weer uit te schakelen. En al zou je hem vergeten omdat het dopje er op zit en je het lampje niet ziet is het nog geen ramp want dat lampje trekt niet zoveel en met de dop er op is hij ook wel waterdicht.
HIER kun je een beetje zien hoe ik het heb gedaan.

Succes ;)

Zie ik nu dat je die USB-poort ook gebruikt om je Zumo op te laden? Heb je daar al mee gereden? Ik vraag me af hoe trillingsbestendig het is, op zich wel een interessante oplossing...

Nadeel is natuurlijk dat hij zo niet meer waterdicht is..
 
Even iets anders. Ik vind het niet zo'n goed idee om de massa van je frame af te pakken.

Stroom (dus ook storingen op de stroom) kiest altijd de de weg van de minste weerstand terug naar de accu. Dat zou dus via allerlei dingen kunnen gaan die op je frame aangesloten zitten, en de meest onverklaarbare storingen op kunnen leveren. Op je motor, maar ook op de spanning van de USB lader (onverklaarbare crashes van je apparaat, etc.).

Het beste trek je juist een massa draad van je accu naar de lader.

Let op: het HOEFT geen onverklaarbare storingen op te leveren, maar het KAN.

De plus van de lader zou ik op een geschakelde draad aansluiten, zodat hij alleen aan staat wanneer je contact aan staat. Maar dat zegt verder zo'n beetje iedereen. ;)

Edit:

Massa aansluitingen zijn eigenlijk belangrijker dan plus aansluitingen. Het beste is om massa aansluitingen altijd stervormig op 1 massa punt aan te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
De plus zou ik aansluiten in de fuse box, in het volgende plaatje op de 'turn signal, tail, horn, meter lights, 15A' aansluiting in dit plaatje. Helaas kan ik de kleur niet goed herkennen, maar iets van zwart-met-donkergroen of zwart-met-donkerbruin.

Zoek de 15A zekering, en sluit het kabeltje aan de kant van het zwart-met-iets kabeltje. :)

Niet aan de fan, want daar zitten gegarandeerd fikse stoorsignalen op wanneer de fan aan of af slaat. De anderen zullen ook wel ok zijn.

2009-08-30_211351_91-94_CBR600_Wiring_Diagram.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn USB lader heb ik bij motozoom laten inbouwen. IS rechtstreeks op de accu aangesloten.

Werkt het als je bij wegzetten van de motor de killswitch te gebruiken zodat de accu zo min mogelijk nog word (na)-belast?
 
Even een kleine opmerking.. het is niet zo dat een kleine verbruiker je accu 1-2-3 leeg trekt maar bij ongeveer 50% van de capaciteit heb je onvoldoende vermogen om nog soepel te kunnen starten.

accu capaciteit : 14ah
minimale start capaciteit : 7ah
standby verbruik usb <0,3W : I = 0.025A (P=U/I)
7 / 0,025 = 280 uur / 24 = 11 dagen.

na 11 dagen zal je motor moeizaam (of niet meer) starten :+
 
Zie ik nu dat je die USB-poort ook gebruikt om je Zumo op te laden? Heb je daar al mee gereden? Ik vraag me af hoe trillingsbestendig het is, op zich wel een interessante oplossing...

Nadeel is natuurlijk dat hij zo niet meer waterdicht is..

Ja dat heb je goed gezien. Ik heb dit zo gemaakt omdat ik anders altijd de steun van de zumo op de motor moet hebben omdat je die kabel niet los kan halen uit het steuntje. ik heb die kabel die van het steuntje afkomt doorgeknipt en daar heb ik een USB-kabel aan vast gesoldeerd. Dit is alleen wel klote te solderen, de draadjes van de usb zijn heel erg klein en de doorgeknipte kabel van de garmin is een soort van coax kabel. De plus draad zit in het midden geïsoleerd en daaromheen zit de negatieve draad (is ook te zien bij mijnalbum). De waterdichtheid is wel minder denk ik maar als het regent haal ik de USB er gewoon uit en rijd ik wel verder op de interne accu van de garmin.
 
Bedankt voor je hulp, maar ik wil geen aparte schakelaar. Gewoon via het contact (schakelaar :) )
Overigens kwam ik in het werkboek, welke ik ergens van internet geplukt heb, het volgende tegen.

[afbeelding]

Als ik het zwarte draad bij mijn contact vind, en ff doormeet moet ik goedzitten neem ik aan.

Zelf geen ervaring mee, ik heb op het forum wel eens gelezen dat je het beste de spanning weg kan pakken bij de kentekenverlichting, mocht er ergens kortsluiting zijn valt er niet iets belangrijks uit. De kentekenverlichting is ook alleen aan wanneer je hem op het contact hebt staan.
 
Zelf geen ervaring mee, ik heb op het forum wel eens gelezen dat je het beste de spanning weg kan pakken bij de kentekenverlichting, mocht er ergens kortsluiting zijn valt er niet iets belangrijks uit. De kentekenverlichting is ook alleen aan wanneer je hem op het contact hebt staan.
:')

En wat zit er nog meer op de zekering van de kentekenplaat verlichting?
Juist ja, de rest* van de verlichting :)



*kan in detail per motor verschillen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat heb je goed gezien. Ik heb dit zo gemaakt omdat ik anders altijd de steun van de zumo op de motor moet hebben omdat je die kabel niet los kan halen uit het steuntje. ik heb die kabel die van het steuntje afkomt doorgeknipt en daar heb ik een USB-kabel aan vast gesoldeerd. Dit is alleen wel klote te solderen, de draadjes van de usb zijn heel erg klein en de doorgeknipte kabel van de garmin is een soort van coax kabel. De plus draad zit in het midden geïsoleerd en daaromheen zit de negatieve draad (is ook te zien bij mijnalbum). De waterdichtheid is wel minder denk ik maar als het regent haal ik de USB er gewoon uit en rijd ik wel verder op de interne accu van de garmin.
Oké, duidelijk :-)
Ik twijfel ook over een dergelijke set-up, vandaar.
 
Tjonge, wel een verschil of je praat over je usb of over je handverwarming.
Dat is het verschil verbruik tussen mA (1/1000ste) en A.

USB is geen paar mA (1/1000ste A). Als je telefoon oplaadt via USB trekt hij ~ 1A. Bij een Ipad is dat ongeveer 2A (als je adapter dat aankan). Op de 12v ingang trekt hij ongeveer de helft.

Ikzelf gebruik (in mijn geval via een sigaretten-aansteker) de usb-oplader onderweg voor mijn Garmin-Zumo. Fel brandend scherm heeft natuurlijk wel stroom nodig. Op de camping, als ik de brommerd stil heb staan, de motor uit en dus rechtstreeks stroom trek uit de motor-accu, gebruik ik de usb voor het opladen van mijn telefoon. Stroomverbruik bijna NUL! De volgende morgen is starten geen enkel probleem!

Een telefoon helemaal opladen kost je zo'n 10% van je accu capaciteit dus dat zal je niet snel in de problemen brengen. Ook nog de Ipad en de telefoons van je vrienden dan wordt het krap :)
 
Wat ik niet begrijp aan deze discussie: de spanning op de accu is toch hoger dan 12v als de motor draait omdat de dynamo iets van 14+v levert om de accu te laden?

Die adapters zijn allemaal 12v>5v. Dan lijkt het me niet handig om die op een hogere spanning te zetten.

Goede lectuur dit, ik ga even puzzelen waar ik de mijne op aansluit. Contactslot lijkt me de beste oplossing, ik twijfel nog aan de massa.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik niet begrijp aan deze discussie: de spanning op de accu is toch hoger dan 12v als de motor draait omdat de dynamo iets van 14+v levert om de accu te laden?

Die adapters zijn allemaal 12v>5v. Dan lijkt het me niet handig om die op een hogere spanning te zetten.

Goede lectuur dit, ik ga even puzzelen waar ik de mijne op aansluit. Contactslot lijkt me de beste oplossing, ik twijfel nog aan de massa.

Er zit een regelaar is die zorgt dat er 5V van gemaakt wordt. Ook al is het 14 a 15V en fluctueert de spanning. Dat maakt niet zo veel uit. Je moet er natuurlijk geen 220V op zetten. Maar de laadspanning van een motor kan het wel verwerken.
 
Er zit een regelaar is die zorgt dat er 5V van gemaakt wordt. Ook al is het 14 a 15V en fluctueert de spanning. Dat maakt niet zo veel uit. Je moet er natuurlijk geen 220V op zetten. Maar de laadspanning van een motor kan het wel verwerken.

Bedankt voor je reactie. Zit er dan eigenlijk ook een regelaar voor het complete electrische systeem tussen de plus-pool van de accu en de rest. Ik zie wel een Rectifier/regulator tussen de dynamo en de accu zitten op het electrische diagram.
 
Iemand nog een tip voor de massa? RetepV geeft hierboven aan dat een directe kabel naar de minpool van de accu het beste is.

Voor het minuscule vermogen van een usb ladertje.. zou ik hem gewoon op het eerste beste boutje zetten welke aan je frame zit.. Het frame zit toch erg hard aan de accu, aangezien de startmotor ook z'n min via het frame haalt.. en als je het goed bekijkt is het frame een heel erg dik 'draadje' :9
 
ben zelf nog op zoek in de buurt naar een oplossing die (spat)waterdicht is als de stekker in het USB stopcontact zit.
Zoiets:
[afbeelding]

Ik zou me niet druk maken om waterdichtheid. Ik heb deze:
9sctxy.jpg


Usbpoort in het tellerhuis boven de koplamp, vol in de wind en daarmee ook regen. Gemaakt van het binnenwerk van een oude sigaretten usb lader ding en een oud schakelaartje uit een tuinlampje met het idee hem een paar keer te gebruiken en dat het met de eerste regenbui wel klaar zou zijn.
Niet dus, dat ding doet het al jaren ongeacht of ie nat wordt. 2 weken terug nog gebruikt met regen, gebeurt helemaal niks mee. Telefoon blijft gewoon opladen. 1x per jaar contactspray in je usb poort sprayen en gaan met die banaan.
 
Toch lijkt het me niet handig om de usb-poort te vaak nat te laten worden.
Bij een klein beetje corrosie ontstaat er al een flinke overgangs-weerstand op de contacten. Je hebt maar een luttele 5V op het contact staan. Dus er is vrijwel niets beschikbaar om de corrosie te overbruggen met als gevolg storing.

Ikzelf heb een 12V sigaretten-aansteker permanent op de accu (met zekering) aangesloten. Bovenop zit een rubberen dop, dus in principe is die afgesloten voor vocht. Daarnaast zit die nog in de 'droge' cockpit, dus met rijden wordt die hoegenaamd niet nat. In deze sigaretten-plug heb ik een 12V->5V spanningsreductor. Zelfs met de reductor in de plug kan de rubber afdekking gewoon worden gesloten. (natuurlijk niet als de usb is aangesloten)

Spanningsvariatie op de motor van 12-14.5V geeft geen enkel probleem op de spanning van 5V
Een zener-diode in de reductor zorgt voor een vlakke uitgangs-spanning bij varierende voedings-spanning. Daarover dus geen zorgen!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan