Achterrem "zingt" na vervangen remblokken

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Mannen,

Gisteren de remblokken van mijn Tiger 1050 vervangen door Brembo blokjes, was even een klus want de achter remklauw zit niet zo makkelijk in elkaar als voorste klauwen. Nog even remvloeistof eruit moeten halen, want met nieuwe blokken zat het reservoirtje te vol.

Anyway, remt prima, alleen als ik met de motor aan hand loop, hoor ik een vrij hard zingend, piepend geluid van de achterrem vandaan komen. Wat kan dit zijn?

Filmpje

Dank alvast!
 
Laatst bewerkt:
Heb je kopervet aangebracht op de remblokken aan de kant van de remzuigers?
Verder is het ook altijd wel aan te raden dat te doen op de stalen 'veertjes'.
 
Heb je kopervet aangebracht op de remblokken aan de kant van de remzuigers?
Verder is het ook altijd wel aan te raden dat te doen op de stalen 'veertjes'.
Nee, dacht dat dat niet nodig was omdat er bij de achterremblokken geen metaal plaatjes op de achterkant van de blokjes zat, zoals bij de voorste remblokken.

Wat bedoel je met stalen veertjes?
 
Laatst bewerkt:
Nee, dacht dat dat niet nodig was omdat er bij de achterremblokken geen metaal plaatjes op de achterkant van de blokjes zat, zoals bij de voorste remblokken.

Wat bedoel je met stalen veertjes?

Stalen veertjes bedoelt ie denk ik mee die plaatjes die zorgen dat de blokken niet los rammelen in de klauw.

Achterkant van de remblokken voorzien van een dun laagje vet kan geen kwaad, wat voor vet boeit niet echt zolang het tegen een paar honderd graden kan.

Geluid komt denk ik omdat de blokken nog op de schijf moeten inslijten, geef het 100km en kijk dan opnieuw.
 
Het verhaal gaat verder. Het probleem is nog steeds. Ik heb van de week allebei zuigers tot "bijna eruit" gepompt, helemaal schoongemaakt en ingevet met speciaal remzuigervet. Daarna kon ik ze weer met de hand erin duwen, kon eerst niet. Daarnaast het "stangetje" / "beugeltje" in het midden, voor de remzuigers, op de foto hieronder scheef op het asje, omdat er een braampje in het ronde gat van dit stangetje zat. GEen idee waar dit overigens voor dient. Anyway, het leek daarna even weg te zijn, maar het irritante gezing is weer terug.

hqdefault.jpg


Nog meer ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad een vervelend geluid.
Wat opvalt is dat het geluid hard klinkt als je motor vooruit rijdt. Zodra je hem terug duwt hoor je het nauwelijks. Dus het geluid ontstaat of "pakt" bij vooruit. Bij achteruit "lost" hij de "klemming" kennelijk. (en is nauwelijks hoorbaar)

Dat "luisteren op afstand" op je filmpje is best lastig. Zou het je lukken om zelf beter te luisteren waar het precies vandaan komt? Voorste remblokje of de achterste? Misschien je motor even door iemand anders laten duwen.
Misschien laat het geluid zich wel met je hand voelen. (klinkt als een naar schrapend geluidje)

Kunnen je blokjes wel voldoende "los" in de klauwpassing bewegen?
Heb je de klauw mooi glad geschuurd of met staalborstel "gepolijst".

Je hebt er Brembo blokjes ingezet. Daarvan moet de maatvoering oké zijn lijkt mij.
Bij after-market remblokjes wil de maatvoering wel eens afwijken met als gevolg dat ze klem komen te zitten als ze heet worden.
Heb ze in die situaties met de flex (slijper) "op maat" gemaakt. (en het probleem opgelost)
 
Laatst bewerkt:
Heb je de remblokken iets aangeschuind? Wil ook nog wel eens helpen. Of een ander merk blokjes? oude blokjes ng eens terug monteren om te testen of ie dan ook piept?
 
Inderdaad een vervelend geluid.
Wat opvalt is dat het geluid hard klinkt als je motor vooruit rijdt. Zodra je hem terug duwt hoor je het nauwelijks. Dus het geluid ontstaat of "pakt" bij vooruit. Bij achteruit "lost" hij de "klemming" kennelijk. (en is nauwelijks hoorbaar)

Dat "luisteren op afstand" op je filmpje is best lastig. Zou het je lukken om zelf beter te luisteren waar het precies vandaan komt? Voorste remblokje of de achterste? Misschien je motor even door iemand anders laten duwen.
Misschien laat het geluid zich wel met je hand voelen. (klinkt als een naar schrapend geluidje)

Kunnen je blokjes wel voldoende "los" in de klauwpassing bewegen?
Heb je de klauw mooi glad geschuurd of met staalborstel "gepolijst".

Je hebt er Brembo blokjes ingezet. Daarvan moet de maatvoering oké zijn lijkt mij.
Bij after-market remblokjes wil de maatvoering wel eens afwijken met als gevolg dat ze klem komen te zitten als ze heet worden.
Heb ze in die situaties met de flex (slijper) "op maat" gemaakt. (en het probleem opgelost)
Dank voor je uitgebreide reactie. Het geluid is alleen ook als je achteruit loopt. Ik ga zo weer kijken alleen nu met hulp ;) Wordt vervolgd! Neem je tips zeker mee.
 
zijn de blokjes van een ander merk? Soms wijkt in dat geval de maatvoering van het frictiemateriaal net even een mm af. Hebben de schijven misschien een opstaand randje aan de buitenrand?
Zo ja dan kan het zijn dat het geluid komt van het inslijten op een al vrij ver afgesleten schijf. Dus dat het frictiemateriaal van het blokje ook bij rem los nog steeds dat opstaande randje raakt. Uiteindelijk slijt het blokje er natuurlijk wel op in maar prettig is het niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan