Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

ik heb het zelf nog niet gehad, maar ik heb begrepen dat de truc met een tapsetje vaak wel werkt, maar als het tapje afbreekt je nog een stuk verder van huis bent. Dan moet je de tap er uit gaan boren en dat is veel harder dan het draadeind. Het is beter om een moer op het draadeind te lassen, als daar nog genoeg lengte beschikbaar voor is
 
Hej Julius, ook al eens gehad, afgebroken draadeinde.

Er zijn tapsetjes die rechtsomdraaien bij elke gerenomeerd gereedschapzaak die je er in kunt draaien, na boren, geloof M4 of M5, en dan kun je 'm eruit draaien, wel van te voren veelvuldig inspuiten met goede kwaliteit kruipolie, liefst paar dagen van te voren (geen WD 40).

Klinkt gemakkelijk, maar is een rotklus.

dit zou voor mij de allerlaatste optie zijn, ik boor hem liever uit en/of las er een moer op. Door de hitte van het lassen springt het draadeinde vaak al los. Uiteraard ook veel goede kruipolie, dat helpt ook veel.
 
Ja, ja, ook ik kon geen afscheid nemen van m'n "kindje"!
Ik was verliefd geworden op een mooie TDM, zelfs ook nog proefgereden op een Varadero en een V Strom...
Maarja, er komt inderdaad niets in de buurt van het XTZ750 gevoel!
Dus blijft de motor, tenminste...... In principe wil er volgend jaar een 880 blok onder gaan leggen met snelle nokkenassen. Goed voor zo'n 90 paarden, volgens Pieter... })

Nu moet ik de komende tijd alleen nog uitzoeken of het een 4TX of een 3VD blok gaat worden.
Een 4TX heeft een 270 graden krukas, een 3VD niet, voor zover ik het weet.
De 4TX zou onderin meer koppel moeten hebben, en meer als een V-blok klinken.
Dit moet dus nog wat aandacht gaan krijgen.
Ook nog even bepalen welke tandwielverhouding het zou moeten gaan krijgen zodat ie op hogere snelheden niet zo krankzinnig veel toeren maakt.
En als ie dan dan toch uit elkaar gaat, meteen het hele frame poedercoaten, achtervering reviseren, wielen opnieuw laten spaken enz. enz. enz.
Voorlopig zal ik op de achtergrond dus wel weer mee blijven lezen.
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte!
 
:] same here Henk, mooi dat ie blijft: als je hem zo goed blijft verzorgen, wordt ie alleen maar meer waard..
 
Ja, ja, ook ik kon geen afscheid nemen van m'n "kindje"!
Ik was verliefd geworden op een mooie TDM, zelfs ook nog proefgereden op een Varadero en een V Strom...
Maarja, er komt inderdaad niets in de buurt van het XTZ750 gevoel!
Dus blijft de motor, tenminste...... In principe wil er volgend jaar een 880 blok onder gaan leggen met snelle nokkenassen. Goed voor zo'n 90 paarden, volgens Pieter... })

Nu moet ik de komende tijd alleen nog uitzoeken of het een 4TX of een 3VD blok gaat worden.
Een 4TX heeft een 270 graden krukas, een 3VD niet, voor zover ik het weet.
De 4TX zou onderin meer koppel moeten hebben, en meer als een V-blok klinken.
Dit moet dus nog wat aandacht gaan krijgen.
Ook nog even bepalen welke tandwielverhouding het zou moeten gaan krijgen zodat ie op hogere snelheden niet zo krankzinnig veel toeren maakt.
En als ie dan dan toch uit elkaar gaat, meteen het hele frame poedercoaten, achtervering reviseren, wielen opnieuw laten spaken enz. enz. enz.
Voorlopig zal ik op de achtergrond dus wel weer mee blijven lezen.
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte!

Mooi plan,

Ik heb een TRX blok onder mijn XTZ, dus dat komt goed in de buurt van 4TX, mooi geluid en loopt fantastisch. Wel was ik blij dat ik alles tot mijn beschikking had van de TRX want ik heb nu ook de kabelboom tellers, CDI en bobines van de TRX, alleen het contactslot is origineel XTZ had ik deze spullen niet gehad dan had ik nog aardige uitdaging. Dat is bij de 3VD blokken niet nodig dus de 3VD blokken zijn veel eenvoudiger in te passen dan de 4TX, het geluid van de 4TX vind ik wel mooier

Het mooi integreren van een 4TX in de kabelboom van een XTZ leek mij destijds wel een serieuze uitdaging. Ik ben er overigens van overtuigd dat Pieter je daar prima in kan begeleiden.

Als laatste, zijn de bussen in de achterkant van de blok ophanging anders (in ieder geval bij een TRX blok) is je carter groter van de TRX en is je koppelingshevel te groot voor een TRX blok op een XTZ.

Verder heb ik uit mijn hoofd geen aanpassingen hoeven te doen.

Succes in je keuze, en volgens mij wordt het met jouw plan een erg mooie fiets.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ja, ook ik kon geen afscheid nemen van m'n "kindje"!
Ik was verliefd geworden op een mooie TDM, zelfs ook nog proefgereden op een Varadero en een V Strom...
Maarja, er komt inderdaad niets in de buurt van het XTZ750 gevoel!
Dus blijft de motor, tenminste...... In principe wil er volgend jaar een 880 blok onder gaan leggen met snelle nokkenassen. Goed voor zo'n 90 paarden, volgens Pieter... })

Nu moet ik de komende tijd alleen nog uitzoeken of het een 4TX of een 3VD blok gaat worden.
Een 4TX heeft een 270 graden krukas, een 3VD niet, voor zover ik het weet.
De 4TX zou onderin meer koppel moeten hebben, en meer als een V-blok klinken.
Dit moet dus nog wat aandacht gaan krijgen.
Ook nog even bepalen welke tandwielverhouding het zou moeten gaan krijgen zodat ie op hogere snelheden niet zo krankzinnig veel toeren maakt.
En als ie dan dan toch uit elkaar gaat, meteen het hele frame poedercoaten, achtervering reviseren, wielen opnieuw laten spaken enz. enz. enz.
Voorlopig zal ik op de achtergrond dus wel weer mee blijven lezen.
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte!


Henk, 16/44 op 525 bij Jos Smit, originele tdm vertanding rijdt Super!! 8-)
 
Goedendag heren, ik ben al een tijdje op zoek naar een xtz750, heeft iemand van hier misschien nog wat staan? De staat van het uiterlijk is niet belangrijk, en wat achterstallig onderhoud schrikt mij ook niet af. Wel moet het blok in goede staat zijn, en het rijwielgedeelte recht.

Mvg Rick
 
Vandaag 2e rit door Brabants pracht gereden.. vreselijk mooi !

Voor as. zaterdag 11.00 uur staat een rit gepland voor wie mee wil op Suup (of vergelijkbaar) maar graag wil ik nu nog even animo peilen.. weersverwachting is nl. wel dik 30 graden !

Dus wie gaat (zeker) mee ?
 
Mooi plan Nollie, lijkt me een wilde fiets te worden, ik heb ook van alles proefgereden, voor mij kwam er ook niks in de buurt van de supertenere.

@Hookski, had ik niet een week later aangekomen dan was ik zeker meegegaan, maar ik kom zowiezo binnenkort nog even bij je langs zoals afgesproken, en als je thuis bent.
 
Heey hookski!

Ik wil zeker een keer mee! Dit weekend gaat niet lukken i.v.m. tentamens. Maar ik en maat van mij zouden graag een keer een route willen doen. Heb je toevallig een routeboek? of een platte grondje ofso... of wanneer staat de volgende trip gepland?!
 
Heey hookski!

Ik wil zeker een keer mee! Dit weekend gaat niet lukken i.v.m. tentamens. Maar ik en maat van mij zouden graag een keer een route willen doen. Heb je toevallig een routeboek? of een platte grondje ofso... of wanneer staat de volgende trip gepland?!
Hallo Julius, ik heb de route als Track gekregen voor Garmin, dus kan ik die doorsturen
(is dus alleen een zichtbaar lijntje [route] op mijn Garmin als ik in die buurt rijd, maar zonder aanwijzingen)
Zie mijn profiel voor emailadres, dan kan ik je de track/route doormailen, dit geldt ook voor anderen

En gaan Sonauto , Raymond, DutchDude (René), d02500 nog mee ? Klickstart en Doudou evt ?
 
Klickstart en Doudou evt ?
Ik zit weer enorm te sukkelen met mijn nek (en armen, handen). Een ritje met de suup van ongeveer 60 km en ik kan weer naar de kiné gaan :(
Die auto is vreselijk saai, maar gelukkig staat daar regelmatig een TY achterin om wat mee te rommelen :]
 
Vooralsnog ben ik wel van plan te komen Menno.

Maar +30 graden is wel erg warm om de suup uit te laten.
 
heeft hier nog iemand wellicht een recht, mooi hoeft niet, 17 inch/ 3.5 wiel liggen? met 36 spaakgaten??
indien zo, gaarne PM met foto!
 
@Menno,

Zaterdag gaat wel heel erg heet worden.
http://www.nu.nl/binnenland/4078514/temperatuur-rond-37-graden-zaterdag-zeer-realistisch.html
Misschien is het verstandiger om een weekje later te gaan? :$
hoi Menno, 35+ graden met een dikke muts op m'n hoofd is mij te warm op de motor. Ik kan 1 en 2 weken later ook 8-)

Ik ben het met jullie eens, maar week(end) later zit ik een weekendje in Eschebrugge (D) met grote groep FJ vrienden, en 2 weken later is begin van mijn vakantie en dan krijgt de FJR de sporen richting Franse Alpen en oem-ge-boem.. heb 3 weken vakantie dusss.. (heeeeel misschien is de 8e augustus een optie, als ik dan terug ben en het weer goed genoeg is)

Laat maar weten vwb komende zaterdag, bij te weinig animo, of veel te grote hitte, dan gaat 't wijselijk niet door
 
Laatst bewerkt:
De rit gaat zaterdag niet door. Een nieuwe datum maak ik nog wel bekend, heb ik nu nog geen zicht op
 
De rit gaat zaterdag niet door. Een nieuwe datum maak ik nog wel bekend, heb ik nu nog geen zicht op
Hoi Menno, verstandig besluit. Vorige keer was het de regen, nu de zon. Ik ga later zeker een keer mee, maar zal na de zomervakantie zijn.

@Allen, alvast een fijne vakantie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan